w140 turboasiaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jarno Honkonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 20.02.2008 09:20

w140 turboasiaa

Viesti Kirjoittaja Jarno Honkonen »

eli olis sellanen ongelma että ässä 350td ei kiihdy mihinkään... eli mulla on luultavasti turbo pois pelistä ja se pitäis käyttää jossain mittauksissa niin tietäis enemmän asiasta, mutta jos siitä on ahdin hajallaan niin minkälaista siihen vois laittaa ns "laillisesti"? kun kuitenkin haluaisin aika reilusti kerralla sit tehoja irti jos sen ahtimen joutuu vaihtamaan. Mutta mua vaan askarruttaa päästöt sen auton kanssa jne... onko kellään kokemuksia kyseisen auton turbottamisesta tai muutenkaan virittämisestä? ja saa sanoa jotain hyviä turbo diesel pajoja keski-suomessa jossa sen vois käyttää mittauttamassa/rakentamassa uusiks.. auto on vuosmalli -91
Viimeksi muokannut Jarno Honkonen, Su 08.06.2008 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Onko projekti edennyt

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Terve
Oletko jo saanut homman valmiiksi? Itsellä -96:n s350 ja ajattelin hieman samaa mutta maltillisilla tehoilla ja suuremmalla alaväännöllä. Autolla pitäis ajaa yli 50tkm/vuosi niin ei viitsisi ihan pommia rakentaa.
jariautio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 31.10.2008 15:25
Paikkakunta: HAAPAJÄRVI

Viesti Kirjoittaja jariautio »

itsellä sama ongelma ja vika löytyi hukkaportin ohjauksesta. hukkaportti toimii "väärinpäin" eli on auki ja sulkeutuu kiihdytettäessä. vaihdoin hukkaportin kelloksi normaalin ylipaineella aukeavan kellon niin silloin hukkaportti toimii oikein ja saat turbon tehot "viiveettä" käyttöön.
ylipaine kello sopii suoraan alipaineella toimivan tilalle. vedät vain kellolle letkun imusarjasta josta ylipaine avaa hukkaporttia. ja tuki ylimääräiseksi jäänyt alipaine putki.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Turbo on tosiaan alunperin alipaineohjattu. Vika toimimattomuuteen voi löytyä siitä alipainesäätimestä joka löytyy ilmanputsarin kotelon etureunasta.

Varmään sisältä täynnä hiekkaa sun muuta....

Vetoja tuohon saa kivati kun säätää pumpusta syötöt suuremmalle. :D
Välijäähdytin olis hyvä laittaa keulalle. Omassa se on seuraava projekti.

Nyt on paikoillaan holsetin hx35w turbo ilman välijäähyä ja pumppu säädetty ite täysille. Vetoa on paljon enemmän kuin vakiossa. :D
Tällä pääsee jo rekastakin ohi. :lol:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Mika.T kirjoitti:Turbo on tosiaan alunperin alipaineohjattu. Vika toimimattomuuteen voi löytyä siitä alipainesäätimestä joka löytyy ilmanputsarin kotelon etureunasta.

Varmään sisältä täynnä hiekkaa sun muuta....

Vetoja tuohon saa kivati kun säätää pumpusta syötöt suuremmalle. :D
Välijäähdytin olis hyvä laittaa keulalle. Omassa se on seuraava projekti.

Nyt on paikoillaan holsetin hx35w turbo ilman välijäähyä ja pumppu säädetty ite täysille. Vetoa on paljon enemmän kuin vakiossa. :D
Tällä pääsee jo rekastakin ohi. :lol:
Kuinka kävi savutusarvojen kanssa , oletko mittauttanut ?
Kuinka muuten alavääntö/ vääntöalue muuttui alkuperäiseen turboahtimeen verrattuna ?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pöläyttäähän se lähdössä ilman ahtoja jonkunverran.

Alavääntöä tuossa koneessa on ilman ahtoja ihan kivasti. Mutta kyllä se sitten lähtee kunnolla vetämään kun turbo alkaa heräilemään jossain 2200 paikkeilla. 2500 kohalla alkaa olla ko lähellä kiloa ahdot.

Soppa loppuu. :D
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Älä nyt kovin kiihkeästi rykäse tuon uuden muutostoimenpiteen johdosta.
Siinä voi käydä niin, että lämpötilat palotilassa nousee ilman cooleria niin suureksi että kansi vaurioituu (palaa puhki). Lämptilojen hallinta palotilassa on pienestä kiinni, kun ahtopaineet nousee ja ilman tilavuusvirta suurenee.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Talvirajotukset.

:roll:
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Mika.T kirjoitti:Talvirajotukset.

:roll:
Polje vaan, miul on kansia :oops:
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Turbo-eemeli kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Talvirajotukset.

:roll:
Polje vaan, miul on kansia :oops:
:lol:

Noo.. Paraikaa menossa välijäähyn asennukset.

Kuva
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Paikka löyty.

Moottoriöljyn jäähykin mahtuu vielä omalle paikalleen. Kuin myös puskuri.

Kuva

Ei paras mahdollinen paikka välijäähylle mutta parempi kuin ei ollenkaan.
jariautio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 31.10.2008 15:25
Paikkakunta: HAAPAJÄRVI

välijäähy

Viesti Kirjoittaja jariautio »

pääsääntöisestihän kylmää ilmaa puhalletaan vaan näyttää et sun jäähdytin öljynlauhduttimen takana lämmittää paloilman. käännä edes toisinpäin. :lol:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: välijäähy

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jariautio kirjoitti:pääsääntöisestihän kylmää ilmaa puhalletaan vaan näyttää et sun jäähdytin öljynlauhduttimen takana lämmittää paloilman. käännä edes toisinpäin. :lol:
E

Ei se moottoriöljyn jäähy nyt niin kuuma ole.

Tosiaan ei tuo kuulerille paras mahdollinen paikka ole mutta varmasn moniverroin parempi noin kuin kokonaan ilman. :D

tuossa keulalla on aika täyttä kun tuohon tungetaan vielä ilmastoinnin kenno ja moottorin jäähdytin.
Ilmastoinnin puhaltimetkin pitäs johonki sada mahtumaan.
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w140 turboasiaa

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Iltaa!

Mulla ois sama ongelma ässän kans (w140 350td -95), ei nimittäin kiihy mihinkään.
Käynnistyksen jälkeen ekan kiihdytyksen ajan voi turbo olla mukana, mutta sen jälkeen katoaa.
Onkohan turbon siivet jumissa karstasta vai onko hukkiksen alipaineohjaus tukossa?

Missä tuo alipaineohjaus systeemi on? onko se sähköinen? miten sen toimimattomuuden vois todeta?
Painemittarilla taitaa olla helpoin todeta? Kulutusmittariki näyttää liikkuvan tosi hiljaa vaikka lyö kickdownin, ei ole niinkuin ennen...

Kiitoksia vinkeistä jo ennakkoon!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w140 turboasiaa

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ahtopaine mittari olisi hyvä käyttää paikoillaan niin näkisi johtuuko vikatila liian kovasta ahtopaineesta vai onko vika muualla.

Hukkaporttia ja pakokaasunkierrätystä ohjaavat alipaineventtiilit on ilmanputsarikotelon etureunassa kiinni.
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w140 turboasiaa

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Kiitos vinkeistä. Paljonko on suurin sallittu ahtopaine, joka ei vielä aiheuta vikatilaa?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w140 turboasiaa

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se pikkusen yli kilon kestää mennä.

Tarkistappa että se rintapellissä olevalle ahtopaine anturille menevä letku ei ole tukossa ja on ehjä.
Tukkeutuu usein siitä imusarjassa olevasta metallisesta pillistä. Tökkää vaikka ohuella rautalangalla varmuudeksi auki.
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Re:

Viesti Kirjoittaja samisalama »

Mika.T kirjoitti:Turbo on tosiaan alunperin alipaineohjattu. Vika toimimattomuuteen voi löytyä siitä alipainesäätimestä joka löytyy ilmanputsarin kotelon etureunasta.

Varmään sisältä täynnä hiekkaa sun muuta....
Nääkö?

Kaikkiko auki vai joku tietty näistä, jos nämä?

Saako pois helpoiten jos irroittaa umpion?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Timo N »

samisalama kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Turbo on tosiaan alunperin alipaineohjattu. Vika toimimattomuuteen voi löytyä siitä alipainesäätimestä joka löytyy ilmanputsarin kotelon etureunasta.

Varmään sisältä täynnä hiekkaa sun muuta....
Nääkö?

Kaikkiko auki vai joku tietty näistä, jos nämä?

Saako pois helpoiten jos irroittaa umpion?
imusarja ja rintapelti löytyy enemmän kuskinpuolelta ja taaempaa :thumbup:
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja samisalama »

Timo N kirjoitti:
samisalama kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Turbo on tosiaan alunperin alipaineohjattu. Vika toimimattomuuteen voi löytyä siitä alipainesäätimestä joka löytyy ilmanputsarin kotelon etureunasta.

Varmään sisältä täynnä hiekkaa sun muuta....
Nääkö?

Kaikkiko auki vai joku tietty näistä, jos nämä?

Saako pois helpoiten jos irroittaa umpion?
imusarja ja rintapelti löytyy enemmän kuskinpuolelta ja taaempaa :thumbup:
Timo N: Lukutaito löytyy sinullakin kai joskus :lol:

Mika T puhuu ilmanputsarin kotelon etureunasta, ei imusarjasta ja rintapellistä, jonka varmasti huomaat jos lukaiset lainaukseni vielä kerran. :clap:
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Timo N »

samisalama kirjoitti:
Timo N kirjoitti:
samisalama kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Turbo on tosiaan alunperin alipaineohjattu. Vika toimimattomuuteen voi löytyä siitä alipainesäätimestä joka löytyy ilmanputsarin kotelon etureunasta.

Varmään sisältä täynnä hiekkaa sun muuta....
Nääkö?

Kaikkiko auki vai joku tietty näistä, jos nämä?

Saako pois helpoiten jos irroittaa umpion?
imusarja ja rintapelti löytyy enemmän kuskinpuolelta ja taaempaa :thumbup:
Timo N: Lukutaito löytyy sinullakin kai joskus :lol:

Mika T puhuu ilmanputsarin kotelon etureunasta, ei imusarjasta ja rintapellistä, jonka varmasti huomaat jos lukaiset lainaukseni vielä kerran. :clap:
just näin, tarttui toi mikan ylempi viesti verkkokalvolle :oops:
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

samisalama kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Turbo on tosiaan alunperin alipaineohjattu. Vika toimimattomuuteen voi löytyä siitä alipainesäätimestä joka löytyy ilmanputsarin kotelon etureunasta.

Varmään sisältä täynnä hiekkaa sun muuta....
Nääkö?

Kaikkiko auki vai joku tietty näistä, jos nämä?

Saako pois helpoiten jos irroittaa umpion?
Nuo juuri ohjaa EGR:ää ja hukkaporttia. Voi kokeilla vaihtaa keskenään noiden paikkaakin. Jos avaat niin varovasti.

Mites se sinun auto oireilee? Onko EGR:ää tukittu? Ahtopaineanturille menevä letku varmasti auki?
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja samisalama »

Mika.T kirjoitti:
Nuo juuri ohjaa EGR:ää ja hukkaporttia. Voi kokeilla vaihtaa keskenään noiden paikkaakin. Jos avaat niin varovasti.

Mites se sinun auto oireilee? Onko EGR:ää tukittu? Ahtopaineanturille menevä letku varmasti auki?
Juu, kylmänä ei nosta ahtopaineita. Liikkuu huonommin kuin 124 200D. Vaihteisto nykäisee tuntuvasti vaihtaessa. Lämmettyään ja kierroksia kun on käytetty tarpeeksi alkaa ahtamaan ainakin jonkin verran, mutta tuntuu että edelleen jää laiskaksi. Vaihteistokaan ei nykäise yhtä kovasti.

EGR:ää ei ole tukittu, ahtopaineanturin letku täytyy tutkia seuraavana.
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
Vastaa Viestiin