Turbiinin stallspeed...?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja Sami T »

veskola kirjoitti:En koe, eikä siinä tunteja loppujen lopuksi tarvittu kun 9 sekuntia oli paperilla.

Jotenkin on vain huvittavaa, jos pilataan om603:n alkuperäisenä jo olevat ominaisuudet siten, ettei se vedä alhaalta eikä ylhäältä. Ei 6 sylinterisen kanssa tarvita edes rahaa tai mitään muutakaan, jotta siitä saa toimivan kalun, oli sitten mittarissa 80 tai 180 km/h.

Heitä se ahdin roskiin ja laita vaikka alkuperäinen paikalleen -> taas toimii paremmin :clap:
Itsellä ei ole moottorina om603, vaan hieman pienempi, ja kyllä tuo mun auto kylkee ihan ok kun kierroksia on 3000rpm ->
Mitä se sitten tarkoittaa että moottori ei vedä ylhäältä eikä alhaalta? Uskon kuitenkin teho määrän 'ylä'kierroksilla tuplaantuneen vakioon nähden.
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja patroltd »

napa kirjoitti:
Huikko kirjoitti:
napa kirjoitti:
Huikko kirjoitti:Aikanaan ostelin 3000, 3500, 4000, 4200, 4500, 4800, 5000 ja 5500 rpm stallin turbiinit rahalla. tuossa järjestyksessä. Se 5000 oli toimivin loppupeleissä.
mutta ei tainnut olla kuitenkaan käyttöautosta kyse ja tuskin edes dieselistä...
Kyllä silläkin kaupassa käytiin. Kuten aiemmin sanoin niin ison V8:n ja st:n maksimiväännön ja tehon rpm-alueet ovat hyvin samanlaiset.
minä en ainakaan ole vielä sellaista ST konetta nähnyt, jossa olis edes pienen V8:n kanssa yhtenevät teho/vääntö käyrät :wink:

ja monestako ST koneesta löytyy n. 1000 Nm 1000-7000 rpm alueelta, kuten ahdetusta ISOSTA V8 koneesta :roll: esim. 540 CID pumppukone 0.5 ahdoilla on aika kähee peli :twisted:
Moniko iso remmikone menee tarvittaessa 8l/100km?
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Ja asiaan.

Sitä pelkään, että sillä ei pysty ajamaan "kylärinkiä" ollenkaan pienellä kaasulla, eli tarttee kierroksia ylipaljon liikkumiseen. Niinhän siinä ei tuu käymään, ku stalli on nuon vähän korkeemmalla, mutta pelottaa silti... :think:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja napa »

Kummeli kirjoitti:Ja asiaan.

Sitä pelkään, että sillä ei pysty ajamaan "kylärinkiä" ollenkaan pienellä kaasulla, eli tarttee kierroksia ylipaljon liikkumiseen. Niinhän siinä ei tuu käymään, ku stalli on nuon vähän korkeemmalla, mutta pelottaa silti... :think:
kyllä pystyy, koska ei se turbiini edelleenkään ole mikään vetelä paska alle stallin... muokatut turbiinit yleensä jopa tiukempia alle stallin, kuin normaalit, eli onnistuu jopa paremmin, kuin vakio turbiinilla (oikeastihan se on momentinmuunnin, eikä mikään "turbiini" ja kun puhuttais aina momentinmuuntimesta, niin porukka käsittäis myös paremmin sen toiminnan)

eli vaikka stall olis 5000 RPM, niin autolla pystyy silti vetää kylärinkiä pintakaasulla, ellei jotain muuta ole tehty ihan totaalisen väärin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

napa kirjoitti:
Kummeli kirjoitti:Ja asiaan.

Sitä pelkään, että sillä ei pysty ajamaan "kylärinkiä" ollenkaan pienellä kaasulla, eli tarttee kierroksia ylipaljon liikkumiseen. Niinhän siinä ei tuu käymään, ku stalli on nuon vähän korkeemmalla, mutta pelottaa silti... :think:
kyllä pystyy, koska ei se turbiini edelleenkään ole mikään vetelä paska alle stallin... muokatut turbiinit yleensä jopa tiukempia alle stallin, kuin normaalit, eli onnistuu jopa paremmin, kuin vakio turbiinilla (oikeastihan se on momentinmuunnin, eikä mikään "turbiini" ja kun puhuttais aina momentinmuuntimesta, niin porukka käsittäis myös paremmin sen toiminnan)

eli vaikka stall olis 5000 RPM, niin autolla pystyy silti vetää kylärinkiä pintakaasulla, ellei jotain muuta ole tehty ihan totaalisen väärin...
Nii totta, verbaalista ulosantia pitäs kyllä hieman tarkentaa... :D

Joo, saa nyt nähä minkä äänen se antaa tuolla laatikolla. Voi mennä "hetki" kun sen saa taas ajokuntoon, tuli muutama takapakki. Lisää projektipuolella asiasta.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja napa »

oliko sulla koneen speksejä tiedossa tuolla kovalla laatikolla, eli huippuväännön kierrosluku jne. että tiedät ottaa sellaisen turbiinin, ettei vääntöpiikki osu sinne alle stallin... tulee nimittäin remonttia usein, jos niin käy... momentinmuunninhan vähintään "tuplaa" koneen väännön ja 722.3 ei kestä mitään yli 1300 Nm vääntöjä (siis laatikolle tulevia, eikä koneen vääntöjä, eli 700 Nm kampuralta voi olla pahimmassa tapauksessa +1500 Nm turbiinin jälkeen), vaikka sen olis vahvistanut kuinka...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tuota mäkin jossain sanoin mutta ei se kuulemma noin oo. Tiedä sitten miksei olisi, kun se kerran momentinmuunnin on eikä pelkkä turbiini :crazy:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti:Tuota mäkin jossain sanoin mutta ei se kuulemma noin oo. Tiedä sitten miksei olisi, kun se kerran momentinmuunnin on eikä pelkkä turbiini :crazy:
stallin jälkeen se ei enää lisää vääntöä, mutta kaikki luisto alle stallin muuttuu tietyllä hyötysuhteella väännöksi...

tämä seuraava on sitten suoraan wikipediasta, mutta helpompi copypasteta, kuin naputella :D

"Momentinmuuntimessa on kolme pääkomponenttia; pumppupyörä, turbiinipyörä ja staattoripyörä. Turbiinikytkimestä puuttuu staattoripyörä. Kun pumppupyörä pyörii suuremmalla nopeudella kuin turbiinipyörä, ohjaa staattoripyörä öljyn liikettä niin, että vääntömomentti voi jopa kaksin- tai kolminkertaistua."
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo o joo o. Mutta kun ei se kuulemma käytännössä niin oo, niin mulle sanottiin :lol:
Niin, tuola ponteva paavo topicissa siitä oli juttua.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti:Joo o joo o. Mutta kun ei se kuulemma käytännössä niin oo, niin mulle sanottiin :lol:
Niin, tuola ponteva paavo topicissa siitä oli juttua.
kävin siellä äsken lukemassa ne jutut ja kieltämättä oli hieman käsitteet eräällä sekaisin :roll: no, siinä käsiteltiin kylläkin "lukkoturbiinia" ja uudehkoa sähkölootaa, joten persdyno ja muut voi antaa väärän mielikuvan momentinmuuntimen toiminnasta...

kyllä sä ja veskola ja tais siellä xr olla myös oikeassa ja tuikku pihalla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

napa kirjoitti:oliko sulla koneen speksejä tiedossa tuolla kovalla laatikolla, eli huippuväännön kierrosluku jne. että tiedät ottaa sellaisen turbiinin, ettei vääntöpiikki osu sinne alle stallin... tulee nimittäin remonttia usein, jos niin käy... momentinmuunninhan vähintään "tuplaa" koneen väännön ja 722.3 ei kestä mitään yli 1300 Nm vääntöjä (siis laatikolle tulevia, eikä koneen vääntöjä, eli 700 Nm kampuralta voi olla pahimmassa tapauksessa +1500 Nm turbiinin jälkeen), vaikka sen olis vahvistanut kuinka...
Ei oo penkkilappua, mutta johki siihen 4000rpm -> tulee huippuvääntö. Ja pitäs lähemmäs 700nm olla koneella... :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mulle kävi tuossa yksi hassu juttu kun kokeilin vähän miten auto lähtee liikkeelle. Kyse on sähköohjatusta laatikosta ja sähköisetä turbiinin lukosta. Olin jättänyt sen kaasupolkimen asentoanturin kytkemättä, eli tieto kaasupolkimesta laatikon tietokoneelle puuttui. Siinä kun lukko yleensä kytkeytyy (tai turbiini muuten vain tarraa kiinni mitä ihmettä siellä sitten tapahtuukin), niin noissa kahdessa testivedossa (vauhti ehkä 0...40 km/h) sieltä karkasi moottorin kierrokset tappiinsa mutta auto ei liikahtanut samaan tahtiin.

Luistiko siellä nyt sitten turbiini tyhjää (onko se edes mahdollista jos kierrokset on 4000+ rpm) vai alkoiko mulla kytkinpakat luistamaan sen johdosta, ettei tietokone antanut täysiä paineita niitä levyjä painamaan, kun se luuli että kaasupoljin on ylhäällä (eli vääntö minimissään), herra tietää, mutta asiaa selvitetään.

Se on kuitenkin varmaa, että jos sähkölukko ei ole päällä se hötkyttelee "tyhjiiä" kierroksia siellä 2200 rpm tienoolla, siis moottorin rpm heiluu 200-300 rpm ja lootassa ei tapahdu oikein mitään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tomppa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 01.09.2009 09:26

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja Tomppa11 »

napa kirjoitti:
S202 kirjoitti:Tuota mäkin jossain sanoin mutta ei se kuulemma noin oo. Tiedä sitten miksei olisi, kun se kerran momentinmuunnin on eikä pelkkä turbiini :crazy:
stallin jälkeen se ei enää lisää vääntöä, mutta kaikki luisto alle stallin muuttuu tietyllä hyötysuhteella väännöksi...

tämä seuraava on sitten suoraan wikipediasta, mutta helpompi copypasteta, kuin naputella :D

"Momentinmuuntimessa on kolme pääkomponenttia; pumppupyörä, turbiinipyörä ja staattoripyörä. Turbiinikytkimestä puuttuu staattoripyörä. Kun pumppupyörä pyörii suuremmalla nopeudella kuin turbiinipyörä, ohjaa staattoripyörä öljyn liikettä niin, että vääntömomentti voi jopa kaksin- tai kolminkertaistua."
Näinhän se toimii, eli jos stall speed on esim. 5000rpm niin silloin vaihteistoon tulee moottorista saman kierrosluvun vääntömomentti vaikka auto ei liikkuisi ollenkaan. Ei se moottorin maksimi vääntömomenttia enää tuplaa.

Vakiosta tekemällä ei yleensä saa kovin hyvää turbiinia (ellei sisuskaluja vaihdeta), stallspeedin nostaminen saattaa huonontaa hyötysuhdetta. Korkeamman stallspeedin turbiini saattaa löytyä pienempitehoisen moottorin perästä, eli vakiona sama stallspeed, mutta kun vääntömomentti kasvaa niin stallspeed nousee, kuten jo aiemmin todettu.

Ei korkeamman stallspeedin turbiini ole sen huonompi ajella, pienellä kuormalla toimii niinkuin vakioturbiini. En kuitenkaan lähtisi kiskomaan peräkärryä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja napa »

Tomppa11 kirjoitti:
Näinhän se toimii, eli jos stall speed on esim. 5000rpm niin silloin vaihteistoon tulee moottorista saman kierrosluvun vääntömomentti vaikka auto ei liikkuisi ollenkaan. Ei se moottorin maksimi vääntömomenttia enää tuplaa.
älä sekoita momentinmuunninta turbiinikytkimeen, se ei lisää ikinä vääntömomenttia, vaikka luistaiskin... ja mistähän tuo momentinmuuntimen nimi muuten tulee :wink:

tuossa sun esimerkissä, eli 5000 RPM ja auto paikallaan, voi väännöt olla jo aika hurjissa lukemissa, eli kampiakselilta tuleva vaikka 500 Nm voi olla momentinmuuntimen jälkeen jo 1500 Nm :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja AM »

Eikö se olisi vain helpompi ajatella että turbiini/momentin muunnin vain muuttaa välitystä ja sitä kautta vääntöä tulee lisää pyörille. Tuon välityksen muuttamisen se tekee ilman että sananmukaisesti luistaa->vääntö kasvaa. Ei kai se mötikkä itsessään vääntöä lisää, jos se sen tekee niin laitan 4 peräkkäin ja harvan perän 8)

E: Hmm,turbiini näköjään hetkellisesti kasvattaa vääntöä, kestävyyteenhän se voi tosiaan vaikuttaa.
Tomppa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 01.09.2009 09:26

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja Tomppa11 »

napa kirjoitti:
Tomppa11 kirjoitti:
Näinhän se toimii, eli jos stall speed on esim. 5000rpm niin silloin vaihteistoon tulee moottorista saman kierrosluvun vääntömomentti vaikka auto ei liikkuisi ollenkaan. Ei se moottorin maksimi vääntömomenttia enää tuplaa.
älä sekoita momentinmuunninta turbiinikytkimeen, se ei lisää ikinä vääntömomenttia, vaikka luistaiskin... ja mistähän tuo momentinmuuntimen nimi muuten tulee :wink:

tuossa sun esimerkissä, eli 5000 RPM ja auto paikallaan, voi väännöt olla jo aika hurjissa lukemissa, eli kampiakselilta tuleva vaikka 500 Nm voi olla momentinmuuntimen jälkeen jo 1500 Nm :roll:
Momentinmuuntimen eroittaa siitä nestekytkimestä se luisto. Mun käsittääkseni se on nestekytklimessä aina suhtkoht vakio. Ja momentinmuuntimessa taitaa hyötysuhde olla parempi stallspeedin yläpuolella. Mikäli momentinmuunnin kolmikertaistaisi 5000rpm:ssä vääntömomentin niin silloin myös tehot kolminkertaistuisi. Dynossa sen huomaa, että stallspeedin alapuolella vääntömomentti ja tehot pompsahtaa, käppyrä on tasaisempi stallspeedin yläpuolella. Mutta tää on sitten IMO.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja napa »

Tomppa11 kirjoitti:Mikäli momentinmuunnin kolmikertaistaisi 5000rpm:ssä vääntömomentin niin silloin myös tehot kolminkertaistuisi.
no ei tehot muutu miksikään, koska pyörimisnopeus on 0 :wink: vääntö vain on aika hurjissa lukemissa... olettaen siis, että autoa pidetään jarrujen tai transbraken avulla paikallaan ja konetta huudatetaan siinä stallin tuntumassa (5000 RPM)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin katoppas tomppa kun se moottori pyörii 5000 rpm ja laatikon sisääntuloakseli 5000/3=1670rpm, joten teho on sama tai oikeastaan hieman pienempi, koska tehoa hävisi muunnoksessa myös lämmöksi.

Sitten mietitään vähän kiihtyvyyttä, jos moottori pyörii 5000 rpm eli 83 kierrosta sekunnissa mutta laatikon akseli vain 27 kierrosta sekunnissa niin eihän se auto mihinkään kiihdy jos verrattaisiin autoon jossa on kolminkertainen vääntö 5000 rpm kohdalla...pitää odottaa kolminkertainen aika, että ollaan tiessä päästy samaan pisteeseen. Juuri sen takia et voita dragracingissa vaikka laittaisi 10 momentinmuunnita peräkkäin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo, se vääntö ja vääntö. Monille tutnuu olevan hämärän peitossa se että jos sitä vääntöä on mutta ei kierroksia, niin ei silloin oo tehoakaan. Kovin paljoa. Jos autossa on helkkarinmoiset väännöt 2000 kierroksella ja tehoa paperilla vaikka 120 heppaa, ei se mihinkään liiku. Ainakaan vartilla. Noin niinku asiaa sivuten :wtf:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja esko »

voidaan muokata merssun turbiinia ja vaikutus tuntuu olevan 200 - 300 alempana riippuen syöttömäärästä ja turbosta,
pakosrj vaikutus on myös huomattu........
turbiini-jigi on tuossa valmiina, omahan laitteisiin rakennettuja turbiineja on jo testattu ja muutamaan superiin ....... ei vaikuta normaaliajoon , kulutukseen koska tarttumiskierroslluku liikkeellelähdössä on sama ilman ahtopaineen vaikutusta vääntömomenttiin ........
- :problem: :think:
superturboa alkaen 2003
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

rupiakko esko tekemään? ja jos teet niin mitä kustantaa?
w201 om605
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja apg »

No mistäs mallista se sellanen turbiini o kotosin mikä nappaa kiinni vasta kolmessa tonnissa, on tuossa 124 tdt matikissa sellanen :?: Käyttettynä sen ostin ja piti olla turbotiisselistä peräsin, siihen oli kylläkin kirjotettu että 300td.
Vai voiko siellä luistaa joku muu paikka (laatikko/jakolaatikko) siihen kolmeen tonniin saakka .
Minä ku en näistä mehulingoista mitään ymmärrä :oops:

Harmi vaan että tuo turbiini on tuossa lähes vakiossa matikissa ja st mersu on vakio turbiinilla ja siinäku lähtee ahdin heräileen vasta 3500rpm :thumbdown:
Oli se 40 superi vaan hyvä turpo..
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja esko »

jekku90 kirjoitti:rupiakko esko tekemään? ja jos teet niin mitä kustantaa?

kyllä tuo onnistuis ,,,,,,,
yv
superturboa alkaen 2003
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja Sami T »

http://www.youtube.com/watch?v=79LhjHAiqsk" onclick="window.open(this.href);return false;

vakio turbiini
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ootko varma ettei ollut vakiopakka, joka teki videolla kuoleman :clap:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja napa »

mulle jäi hieman epäselväksi, että mitä tämän videon piti todistaa turbiinin stallista :roll: koska tuohon samaan pystyy myös kovalla laatikolla olevalla autolla... eli kuovittamaan kuivalla asfaltilla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Kone ei oikee ota kierroksia nähdössä -> ei lähde paikaltaan
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja Sami T »

veskola kirjoitti:Ootko varma ettei ollut vakiopakka, joka teki videolla kuoleman :clap:
Toivon että ei ollu :)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja napa »

Sami T kirjoitti:Kone ei oikee ota kierroksia nähdössä -> ei lähde paikaltaan
ok. koska en voinut pitää tietokoneen kaiuttimia kuin 10% volumella, koska muut jo nukkuu :) pitää huomenna katsoa uusiksi suuremmalla voluumilla :idea:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin