veskola kirjoitti:En koe, eikä siinä tunteja loppujen lopuksi tarvittu kun 9 sekuntia oli paperilla.
Jotenkin on vain huvittavaa, jos pilataan om603:n alkuperäisenä jo olevat ominaisuudet siten, ettei se vedä alhaalta eikä ylhäältä. Ei 6 sylinterisen kanssa tarvita edes rahaa tai mitään muutakaan, jotta siitä saa toimivan kalun, oli sitten mittarissa 80 tai 180 km/h.
Heitä se ahdin roskiin ja laita vaikka alkuperäinen paikalleen -> taas toimii paremmin
Itsellä ei ole moottorina om603, vaan hieman pienempi, ja kyllä tuo mun auto kylkee ihan ok kun kierroksia on 3000rpm ->
Mitä se sitten tarkoittaa että moottori ei vedä ylhäältä eikä alhaalta? Uskon kuitenkin teho määrän 'ylä'kierroksilla tuplaantuneen vakioon nähden.
Huikko kirjoitti:Aikanaan ostelin 3000, 3500, 4000, 4200, 4500, 4800, 5000 ja 5500 rpm stallin turbiinit rahalla. tuossa järjestyksessä. Se 5000 oli toimivin loppupeleissä.
mutta ei tainnut olla kuitenkaan käyttöautosta kyse ja tuskin edes dieselistä...
Kyllä silläkin kaupassa käytiin. Kuten aiemmin sanoin niin ison V8:n ja st:n maksimiväännön ja tehon rpm-alueet ovat hyvin samanlaiset.
minä en ainakaan ole vielä sellaista ST konetta nähnyt, jossa olis edes pienen V8:n kanssa yhtenevät teho/vääntö käyrät
ja monestako ST koneesta löytyy n. 1000 Nm 1000-7000 rpm alueelta, kuten ahdetusta ISOSTA V8 koneesta esim. 540 CID pumppukone 0.5 ahdoilla on aika kähee peli
Sitä pelkään, että sillä ei pysty ajamaan "kylärinkiä" ollenkaan pienellä kaasulla, eli tarttee kierroksia ylipaljon liikkumiseen. Niinhän siinä ei tuu käymään, ku stalli on nuon vähän korkeemmalla, mutta pelottaa silti...
Sitä pelkään, että sillä ei pysty ajamaan "kylärinkiä" ollenkaan pienellä kaasulla, eli tarttee kierroksia ylipaljon liikkumiseen. Niinhän siinä ei tuu käymään, ku stalli on nuon vähän korkeemmalla, mutta pelottaa silti...
kyllä pystyy, koska ei se turbiini edelleenkään ole mikään vetelä paska alle stallin... muokatut turbiinit yleensä jopa tiukempia alle stallin, kuin normaalit, eli onnistuu jopa paremmin, kuin vakio turbiinilla (oikeastihan se on momentinmuunnin, eikä mikään "turbiini" ja kun puhuttais aina momentinmuuntimesta, niin porukka käsittäis myös paremmin sen toiminnan)
eli vaikka stall olis 5000 RPM, niin autolla pystyy silti vetää kylärinkiä pintakaasulla, ellei jotain muuta ole tehty ihan totaalisen väärin...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sitä pelkään, että sillä ei pysty ajamaan "kylärinkiä" ollenkaan pienellä kaasulla, eli tarttee kierroksia ylipaljon liikkumiseen. Niinhän siinä ei tuu käymään, ku stalli on nuon vähän korkeemmalla, mutta pelottaa silti...
kyllä pystyy, koska ei se turbiini edelleenkään ole mikään vetelä paska alle stallin... muokatut turbiinit yleensä jopa tiukempia alle stallin, kuin normaalit, eli onnistuu jopa paremmin, kuin vakio turbiinilla (oikeastihan se on momentinmuunnin, eikä mikään "turbiini" ja kun puhuttais aina momentinmuuntimesta, niin porukka käsittäis myös paremmin sen toiminnan)
eli vaikka stall olis 5000 RPM, niin autolla pystyy silti vetää kylärinkiä pintakaasulla, ellei jotain muuta ole tehty ihan totaalisen väärin...
Nii totta, verbaalista ulosantia pitäs kyllä hieman tarkentaa...
Joo, saa nyt nähä minkä äänen se antaa tuolla laatikolla. Voi mennä "hetki" kun sen saa taas ajokuntoon, tuli muutama takapakki. Lisää projektipuolella asiasta.
oliko sulla koneen speksejä tiedossa tuolla kovalla laatikolla, eli huippuväännön kierrosluku jne. että tiedät ottaa sellaisen turbiinin, ettei vääntöpiikki osu sinne alle stallin... tulee nimittäin remonttia usein, jos niin käy... momentinmuunninhan vähintään "tuplaa" koneen väännön ja 722.3 ei kestä mitään yli 1300 Nm vääntöjä (siis laatikolle tulevia, eikä koneen vääntöjä, eli 700 Nm kampuralta voi olla pahimmassa tapauksessa +1500 Nm turbiinin jälkeen), vaikka sen olis vahvistanut kuinka...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
S202 kirjoitti:Tuota mäkin jossain sanoin mutta ei se kuulemma noin oo. Tiedä sitten miksei olisi, kun se kerran momentinmuunnin on eikä pelkkä turbiini
stallin jälkeen se ei enää lisää vääntöä, mutta kaikki luisto alle stallin muuttuu tietyllä hyötysuhteella väännöksi...
tämä seuraava on sitten suoraan wikipediasta, mutta helpompi copypasteta, kuin naputella
"Momentinmuuntimessa on kolme pääkomponenttia; pumppupyörä, turbiinipyörä ja staattoripyörä. Turbiinikytkimestä puuttuu staattoripyörä. Kun pumppupyörä pyörii suuremmalla nopeudella kuin turbiinipyörä, ohjaa staattoripyörä öljyn liikettä niin, että vääntömomentti voi jopa kaksin- tai kolminkertaistua."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
S202 kirjoitti:Joo o joo o. Mutta kun ei se kuulemma käytännössä niin oo, niin mulle sanottiin
Niin, tuola ponteva paavo topicissa siitä oli juttua.
kävin siellä äsken lukemassa ne jutut ja kieltämättä oli hieman käsitteet eräällä sekaisin no, siinä käsiteltiin kylläkin "lukkoturbiinia" ja uudehkoa sähkölootaa, joten persdyno ja muut voi antaa väärän mielikuvan momentinmuuntimen toiminnasta...
kyllä sä ja veskola ja tais siellä xr olla myös oikeassa ja tuikku pihalla...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
napa kirjoitti:oliko sulla koneen speksejä tiedossa tuolla kovalla laatikolla, eli huippuväännön kierrosluku jne. että tiedät ottaa sellaisen turbiinin, ettei vääntöpiikki osu sinne alle stallin... tulee nimittäin remonttia usein, jos niin käy... momentinmuunninhan vähintään "tuplaa" koneen väännön ja 722.3 ei kestä mitään yli 1300 Nm vääntöjä (siis laatikolle tulevia, eikä koneen vääntöjä, eli 700 Nm kampuralta voi olla pahimmassa tapauksessa +1500 Nm turbiinin jälkeen), vaikka sen olis vahvistanut kuinka...
Ei oo penkkilappua, mutta johki siihen 4000rpm -> tulee huippuvääntö. Ja pitäs lähemmäs 700nm olla koneella...
Mulle kävi tuossa yksi hassu juttu kun kokeilin vähän miten auto lähtee liikkeelle. Kyse on sähköohjatusta laatikosta ja sähköisetä turbiinin lukosta. Olin jättänyt sen kaasupolkimen asentoanturin kytkemättä, eli tieto kaasupolkimesta laatikon tietokoneelle puuttui. Siinä kun lukko yleensä kytkeytyy (tai turbiini muuten vain tarraa kiinni mitä ihmettä siellä sitten tapahtuukin), niin noissa kahdessa testivedossa (vauhti ehkä 0...40 km/h) sieltä karkasi moottorin kierrokset tappiinsa mutta auto ei liikahtanut samaan tahtiin.
Luistiko siellä nyt sitten turbiini tyhjää (onko se edes mahdollista jos kierrokset on 4000+ rpm) vai alkoiko mulla kytkinpakat luistamaan sen johdosta, ettei tietokone antanut täysiä paineita niitä levyjä painamaan, kun se luuli että kaasupoljin on ylhäällä (eli vääntö minimissään), herra tietää, mutta asiaa selvitetään.
Se on kuitenkin varmaa, että jos sähkölukko ei ole päällä se hötkyttelee "tyhjiiä" kierroksia siellä 2200 rpm tienoolla, siis moottorin rpm heiluu 200-300 rpm ja lootassa ei tapahdu oikein mitään.
S202 kirjoitti:Tuota mäkin jossain sanoin mutta ei se kuulemma noin oo. Tiedä sitten miksei olisi, kun se kerran momentinmuunnin on eikä pelkkä turbiini
stallin jälkeen se ei enää lisää vääntöä, mutta kaikki luisto alle stallin muuttuu tietyllä hyötysuhteella väännöksi...
tämä seuraava on sitten suoraan wikipediasta, mutta helpompi copypasteta, kuin naputella
"Momentinmuuntimessa on kolme pääkomponenttia; pumppupyörä, turbiinipyörä ja staattoripyörä. Turbiinikytkimestä puuttuu staattoripyörä. Kun pumppupyörä pyörii suuremmalla nopeudella kuin turbiinipyörä, ohjaa staattoripyörä öljyn liikettä niin, että vääntömomentti voi jopa kaksin- tai kolminkertaistua."
Näinhän se toimii, eli jos stall speed on esim. 5000rpm niin silloin vaihteistoon tulee moottorista saman kierrosluvun vääntömomentti vaikka auto ei liikkuisi ollenkaan. Ei se moottorin maksimi vääntömomenttia enää tuplaa.
Vakiosta tekemällä ei yleensä saa kovin hyvää turbiinia (ellei sisuskaluja vaihdeta), stallspeedin nostaminen saattaa huonontaa hyötysuhdetta. Korkeamman stallspeedin turbiini saattaa löytyä pienempitehoisen moottorin perästä, eli vakiona sama stallspeed, mutta kun vääntömomentti kasvaa niin stallspeed nousee, kuten jo aiemmin todettu.
Ei korkeamman stallspeedin turbiini ole sen huonompi ajella, pienellä kuormalla toimii niinkuin vakioturbiini. En kuitenkaan lähtisi kiskomaan peräkärryä.
Tomppa11 kirjoitti:
Näinhän se toimii, eli jos stall speed on esim. 5000rpm niin silloin vaihteistoon tulee moottorista saman kierrosluvun vääntömomentti vaikka auto ei liikkuisi ollenkaan. Ei se moottorin maksimi vääntömomenttia enää tuplaa.
älä sekoita momentinmuunninta turbiinikytkimeen, se ei lisää ikinä vääntömomenttia, vaikka luistaiskin... ja mistähän tuo momentinmuuntimen nimi muuten tulee
tuossa sun esimerkissä, eli 5000 RPM ja auto paikallaan, voi väännöt olla jo aika hurjissa lukemissa, eli kampiakselilta tuleva vaikka 500 Nm voi olla momentinmuuntimen jälkeen jo 1500 Nm
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Eikö se olisi vain helpompi ajatella että turbiini/momentin muunnin vain muuttaa välitystä ja sitä kautta vääntöä tulee lisää pyörille. Tuon välityksen muuttamisen se tekee ilman että sananmukaisesti luistaa->vääntö kasvaa. Ei kai se mötikkä itsessään vääntöä lisää, jos se sen tekee niin laitan 4 peräkkäin ja harvan perän
E: Hmm,turbiini näköjään hetkellisesti kasvattaa vääntöä, kestävyyteenhän se voi tosiaan vaikuttaa.
Tomppa11 kirjoitti:
Näinhän se toimii, eli jos stall speed on esim. 5000rpm niin silloin vaihteistoon tulee moottorista saman kierrosluvun vääntömomentti vaikka auto ei liikkuisi ollenkaan. Ei se moottorin maksimi vääntömomenttia enää tuplaa.
älä sekoita momentinmuunninta turbiinikytkimeen, se ei lisää ikinä vääntömomenttia, vaikka luistaiskin... ja mistähän tuo momentinmuuntimen nimi muuten tulee
tuossa sun esimerkissä, eli 5000 RPM ja auto paikallaan, voi väännöt olla jo aika hurjissa lukemissa, eli kampiakselilta tuleva vaikka 500 Nm voi olla momentinmuuntimen jälkeen jo 1500 Nm
Momentinmuuntimen eroittaa siitä nestekytkimestä se luisto. Mun käsittääkseni se on nestekytklimessä aina suhtkoht vakio. Ja momentinmuuntimessa taitaa hyötysuhde olla parempi stallspeedin yläpuolella. Mikäli momentinmuunnin kolmikertaistaisi 5000rpm:ssä vääntömomentin niin silloin myös tehot kolminkertaistuisi. Dynossa sen huomaa, että stallspeedin alapuolella vääntömomentti ja tehot pompsahtaa, käppyrä on tasaisempi stallspeedin yläpuolella. Mutta tää on sitten IMO.
Tomppa11 kirjoitti:Mikäli momentinmuunnin kolmikertaistaisi 5000rpm:ssä vääntömomentin niin silloin myös tehot kolminkertaistuisi.
no ei tehot muutu miksikään, koska pyörimisnopeus on 0 vääntö vain on aika hurjissa lukemissa... olettaen siis, että autoa pidetään jarrujen tai transbraken avulla paikallaan ja konetta huudatetaan siinä stallin tuntumassa (5000 RPM)
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Niin katoppas tomppa kun se moottori pyörii 5000 rpm ja laatikon sisääntuloakseli 5000/3=1670rpm, joten teho on sama tai oikeastaan hieman pienempi, koska tehoa hävisi muunnoksessa myös lämmöksi.
Sitten mietitään vähän kiihtyvyyttä, jos moottori pyörii 5000 rpm eli 83 kierrosta sekunnissa mutta laatikon akseli vain 27 kierrosta sekunnissa niin eihän se auto mihinkään kiihdy jos verrattaisiin autoon jossa on kolminkertainen vääntö 5000 rpm kohdalla...pitää odottaa kolminkertainen aika, että ollaan tiessä päästy samaan pisteeseen. Juuri sen takia et voita dragracingissa vaikka laittaisi 10 momentinmuunnita peräkkäin.
Joo, se vääntö ja vääntö. Monille tutnuu olevan hämärän peitossa se että jos sitä vääntöä on mutta ei kierroksia, niin ei silloin oo tehoakaan. Kovin paljoa. Jos autossa on helkkarinmoiset väännöt 2000 kierroksella ja tehoa paperilla vaikka 120 heppaa, ei se mihinkään liiku. Ainakaan vartilla. Noin niinku asiaa sivuten
voidaan muokata merssun turbiinia ja vaikutus tuntuu olevan 200 - 300 alempana riippuen syöttömäärästä ja turbosta,
pakosrj vaikutus on myös huomattu........
turbiini-jigi on tuossa valmiina, omahan laitteisiin rakennettuja turbiineja on jo testattu ja muutamaan superiin ....... ei vaikuta normaaliajoon , kulutukseen koska tarttumiskierroslluku liikkeellelähdössä on sama ilman ahtopaineen vaikutusta vääntömomenttiin ........
-
No mistäs mallista se sellanen turbiini o kotosin mikä nappaa kiinni vasta kolmessa tonnissa, on tuossa 124 tdt matikissa sellanen Käyttettynä sen ostin ja piti olla turbotiisselistä peräsin, siihen oli kylläkin kirjotettu että 300td.
Vai voiko siellä luistaa joku muu paikka (laatikko/jakolaatikko) siihen kolmeen tonniin saakka .
Minä ku en näistä mehulingoista mitään ymmärrä
Harmi vaan että tuo turbiini on tuossa lähes vakiossa matikissa ja st mersu on vakio turbiinilla ja siinäku lähtee ahdin heräileen vasta 3500rpm
Oli se 40 superi vaan hyvä turpo..
mulle jäi hieman epäselväksi, että mitä tämän videon piti todistaa turbiinin stallista koska tuohon samaan pystyy myös kovalla laatikolla olevalla autolla... eli kuovittamaan kuivalla asfaltilla...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."