Jos perus suklupulloja, niin jossain 10 litran pulloja (tai ehkä 8-12 litraa). Kymmenen litraa kertaa kolmesataa baaria, on sellainen 3000 litraa, miinus kompressibiliteetti, jonka ehkä voi jättää huomiotta. Kuutio ilmaa painaa
1,225kg, melkein NTP. Eli mitä, vajaa neljä kiloa per pottu.
Näyttäisi olevan
perusdielemolekyylissä palaneena painoa sen 1000g per mooli polttoainetta (C
16H
34 tekee 16 CO
2 molekyyliä, sekä 14 H
2O molekyyliä, yhteispaino sen kilon per mooli). Hm. Taisi olla turha laskelma.
Noh, kuitenkin. Oleellisuuksiin: Mooli dieseliä painaa siis 290g (happi 16g per mooli kertaa 16, ja vety 1g per mooli kertaa 34),
Tämä mooli käyttää palaessaan noin 736g happea.
Jos potussa on se neljä kiloa, ja siitä on 21% (sovitaan että 20 laskujen helpoitukseksi) on happea, tekee se 800g happea per pottu. Eli noin 300g dieseliä käyttää yhden pullon.
Ja kaikki tämä on yksinkertaistettua, koska ei oteta huomioon epäpuhdasta palamista, mahdollista muuta hapen lähdettä ja muita kaikkea mitä tulee mieleen.
Petyin itsekkin varsin pahasti. Ilmaa kuluu. Ei muuta kun komprenssori takaloosteriin, siis.
Ja oletetaan siis sitä ilmaa. Happea varten pitäisi olla happipuhtaat pullot, muuten ne saattaa sanoa spontaanisti poks. Ja silti saisi vain puoleentoista kiloon kiisseliä poltetta. Mahdollisiin eksoottisempiin kaasuihin en ota kantaa
