Aattelin kokeilla kun on ylimääräisiä sukelluspulloja muutama.
Ilmaa pulloista
Ilmaa pulloista
Onko kukaan kokeillut laittaa Diesseliin lisäpotkua paineilmapulloista.
Aattelin kokeilla kun on ylimääräisiä sukelluspulloja muutama.
Aattelin kokeilla kun on ylimääräisiä sukelluspulloja muutama.
-
Klapaucius
- Vakiokalustoa

- Viestit: 99
- Liittynyt: Ke 06.04.2011 23:22
- Paikkakunta: Naantali
Re: Ilmaa pulloista
Mielenkiintoinen ajatus. Mietin ihan itse samaa jossain vaiheessa, joten jännityksellä odotellaan 
Yksi marsu mallia W124 300TD vm.88
Re: Ilmaa pulloista
Mitenkä meinasit toteuttaa? 
Re: Ilmaa pulloista
.
Jos kyseessä on cdi, niin kuolleena syntynyt ajatus.
Monestakin syystä.
Vaikkapa aluksi se, että pitäisi saada lisäsyöttöäkin ja ylimääräisen ilman saaminen moottoriin ilman vikatilaa ei olekkaan ihan helpoo juttu.
Jos kyseessä on cdi, niin kuolleena syntynyt ajatus.
Monestakin syystä.
Vaikkapa aluksi se, että pitäisi saada lisäsyöttöäkin ja ylimääräisen ilman saaminen moottoriin ilman vikatilaa ei olekkaan ihan helpoo juttu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Ilmaa pulloista
Mietinnän alla
Pulloja ois 4 ylimäärästä ja painetta 300 baaria / pullo
124 300 -88 turbolla
Pulloja ois 4 ylimäärästä ja painetta 300 baaria / pullo
124 300 -88 turbolla
Re: Ilmaa pulloista
bmj126 kirjoitti:Mietinnän alla
Pulloja ois 4 ylimäärästä ja painetta 300 baaria / pullo
124 300 -88 turbolla
joo... mutta kuinkas litroja tai paremminkin kiloja sitä ilmaa siellä on, eli ei taida kummallista höröhdystä saada aikaan neljälläkään pullolla
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
Klapaucius
- Vakiokalustoa

- Viestit: 99
- Liittynyt: Ke 06.04.2011 23:22
- Paikkakunta: Naantali
Re: Ilmaa pulloista
Jos perus suklupulloja, niin jossain 10 litran pulloja (tai ehkä 8-12 litraa). Kymmenen litraa kertaa kolmesataa baaria, on sellainen 3000 litraa, miinus kompressibiliteetti, jonka ehkä voi jättää huomiotta. Kuutio ilmaa painaa 1,225kg, melkein NTP. Eli mitä, vajaa neljä kiloa per pottu.
Näyttäisi olevan perusdielemolekyylissä palaneena painoa sen 1000g per mooli polttoainetta (C16H34 tekee 16 CO2 molekyyliä, sekä 14 H2O molekyyliä, yhteispaino sen kilon per mooli). Hm. Taisi olla turha laskelma.
Noh, kuitenkin. Oleellisuuksiin: Mooli dieseliä painaa siis 290g (happi 16g per mooli kertaa 16, ja vety 1g per mooli kertaa 34),
Tämä mooli käyttää palaessaan noin 736g happea.
Jos potussa on se neljä kiloa, ja siitä on 21% (sovitaan että 20 laskujen helpoitukseksi) on happea, tekee se 800g happea per pottu. Eli noin 300g dieseliä käyttää yhden pullon.
Ja kaikki tämä on yksinkertaistettua, koska ei oteta huomioon epäpuhdasta palamista, mahdollista muuta hapen lähdettä ja muita kaikkea mitä tulee mieleen.
Petyin itsekkin varsin pahasti. Ilmaa kuluu. Ei muuta kun komprenssori takaloosteriin, siis.
Ja oletetaan siis sitä ilmaa. Happea varten pitäisi olla happipuhtaat pullot, muuten ne saattaa sanoa spontaanisti poks. Ja silti saisi vain puoleentoista kiloon kiisseliä poltetta. Mahdollisiin eksoottisempiin kaasuihin en ota kantaa
Näyttäisi olevan perusdielemolekyylissä palaneena painoa sen 1000g per mooli polttoainetta (C16H34 tekee 16 CO2 molekyyliä, sekä 14 H2O molekyyliä, yhteispaino sen kilon per mooli). Hm. Taisi olla turha laskelma.
Noh, kuitenkin. Oleellisuuksiin: Mooli dieseliä painaa siis 290g (happi 16g per mooli kertaa 16, ja vety 1g per mooli kertaa 34),
Tämä mooli käyttää palaessaan noin 736g happea.
Jos potussa on se neljä kiloa, ja siitä on 21% (sovitaan että 20 laskujen helpoitukseksi) on happea, tekee se 800g happea per pottu. Eli noin 300g dieseliä käyttää yhden pullon.
Ja kaikki tämä on yksinkertaistettua, koska ei oteta huomioon epäpuhdasta palamista, mahdollista muuta hapen lähdettä ja muita kaikkea mitä tulee mieleen.
Petyin itsekkin varsin pahasti. Ilmaa kuluu. Ei muuta kun komprenssori takaloosteriin, siis.
Ja oletetaan siis sitä ilmaa. Happea varten pitäisi olla happipuhtaat pullot, muuten ne saattaa sanoa spontaanisti poks. Ja silti saisi vain puoleentoista kiloon kiisseliä poltetta. Mahdollisiin eksoottisempiin kaasuihin en ota kantaa
Yksi marsu mallia W124 300TD vm.88
Re: Ilmaa pulloista
Kymppejä ne nuo 4 on.
Kärry perään ja siihen kompura, heh, juu.
Pitännee unohtaa ainakin tuolla ilmalla sitten.
Mutta, mutta, kyllähän nuihinkin pulloihin voi muuta laittaa.
Ilma ois vaan ollut hyvä kun pystyn itse ne täyttään, harmi !
Kärry perään ja siihen kompura, heh, juu.
Pitännee unohtaa ainakin tuolla ilmalla sitten.
Mutta, mutta, kyllähän nuihinkin pulloihin voi muuta laittaa.
Ilma ois vaan ollut hyvä kun pystyn itse ne täyttään, harmi !
Re: Ilmaa pulloista
Paineilma kyllä toimii energianlähteenä, mutta auton pitää olla pieni ja kevyt ja suhteessa suuret säiliöt kovalla paineella. Tällaisia on ainakin prototyyppiasteella ja puhutaan kaupunkiautoista. Ai juu, niissä ei tarvita löpöä ollenkaan, ne toimivat pelkällä ilmalla ,-) Googlaa esim. compressed air cars.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020




