W201 M111 Kompressor + Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Automaatti -> manuaali

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vaihteisto vaihdettu ja sen mukana mm. vauhtipyörä, kytkin, kardaanin etuosa, poljinasetelma ja vaihteensiirtomekanismi. Kytkimen luisto-ongelmien jälkeen otin koneen ja laatikon uudestaan pois ja shimmasin paineasetelmaa mittaustulosten perusteella. Tässä näkyvät vaihdetut osat kabiinissa eli poljinasetelmat ja vaihteensiirrot vivustoineen. (Ilman Lidlin jugurttipurkkeja eivät ruuvit pysy järjestyksessä purkuvaiheessa ,-)
Kuva
Nyt toimii paremmin, mutta vaihteensiirto on kankean oloinen ja hidasliikkeinen. Miten olette tehneet vaihteensiirtoa täsmällisemmäksi ja nopeammaksi normi viisivaihteisessa? Onko kumi- ja muoviholkkeja laatikossa ja vaihteensiirtäjän vivuissa vaihdettu nylon- tai metalliholkkeihin? Vaihdevivun liikkeitä voisi samalla lyhentää, tuolla on hyvä esitys aiheesta, missä vipuja on jatkettu ja vaihteensiirtäjään vaihdettu pronssiholkki sisään.

Kiihtyvyysmittarilla saatua alustavaa tietoa: Isoilla renkailla 195/65R15 riittää kakkosvaihde juuri ja juuri sataan km tunnissa ja se tuli vastaan hieman alle sadan metrin matkalla ja alle 6,6 sekunnin ajassa eli vakio 16V 190:sillä ei enää ole jakoa. Kakkos-kolmos-vaihto ei tahdo vain sujua millään tuolla vaihteensiirtäjällä. Matalaprofiilisilla renkailla tai tiheämmällä perällä 0-100 km/h tulee hidastumaan kun tarvitaan kolmosta, mutta toivottavasti vartti sujuu nopeammin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tässä kylpyhuonevaa'alla punnittuja painoja:
Automaatti 722.4, momentinmuunnin, öljyt ja vetolevy yhteensä 62kg.
Viisivaihteinen 717.435 öljyineen 30kg, vauhtipyörä sorvattuna 7kg (alunperin 11kg) ja asetelma 6kg, yhteensä 43kg.
Painon vähennys on 62-43=19kg.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja napa »

itse olisin panostanut kunnon automaattiin ja vaikka räikkäsifteriin, niin ei tarvitsisi tapella näiden manuaalien perinteisten vaihto ongelmien kanssa... varsinkin jos kerran on tarkoitus varttia ajella edes harrastemielessä...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MAt8IjjGUjE[/youtube]

omaan 300E mersuun olis tarkoitus tosiaan laitella TH400 + tuollainen quickshifter (räikkäsifteri käännetyllä kaaviolla)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja tomant »

napa kirjoitti:itse olisin panostanut kunnon automaattiin ja vaikka räikkäsifteriin, niin ei tarvitsisi tapella näiden manuaalien perinteisten vaihto ongelmien kanssa... varsinkin jos kerran on tarkoitus varttia ajella edes harrastemielessä...

...omaan 300E mersuun olis tarkoitus tosiaan laitella TH400 + tuollainen quickshifter (räikkäsifteri käännetyllä kaaviolla)
Täytyy yrittää jotenkin hillitä budjettia ja työn määrää. Toisaalta aion pitää Mersun kilvissä ja liikenteessä niin kauan kuin se on mahdollista. Tuossa moottorissa tulee myös vastaan raja, jolloin tehon lisääminen ei enää ole järkevää (tosin turboon on tulossa pieni kompressoripuolen päivitys ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja napa »

tomant kirjoitti:
napa kirjoitti:itse olisin panostanut kunnon automaattiin ja vaikka räikkäsifteriin, niin ei tarvitsisi tapella näiden manuaalien perinteisten vaihto ongelmien kanssa... varsinkin jos kerran on tarkoitus varttia ajella edes harrastemielessä...

...omaan 300E mersuun olis tarkoitus tosiaan laitella TH400 + tuollainen quickshifter (räikkäsifteri käännetyllä kaaviolla)
Täytyy yrittää jotenkin hillitä budjettia ja työn määrää. Toisaalta aion pitää Mersun kilvissä ja liikenteessä niin kauan kuin se on mahdollista. Tuossa moottorissa tulee myös vastaan raja, jolloin tehon lisääminen ei enää ole järkevää (tosin turboon on tulossa pieni kompressoripuolen päivitys ,-)

tomant
niin sulla oli se pikkukone :think: se olis voinut olla hyvä paketti vielä vahvistetun 722.3 kanssa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja tomant »

Laitoin Mersuun oman vesipumpun imupuolelle Davies Craigin sähköisen EWP80-vesipumpun elektronisen ohjaimen kera. Poistin termostaatin ja tulppasin bypassin termostaattipesästä alkuperäiseen vesipumppuun. Paluuletkut lämppäristä ja turbosta ohjasin uudelleen sähköpumpun imupuolelle. Laite myös kierrättää vettä ja tarvittaessa sähköflektiä koneen sammutuksen jälkeen.

Kävin testaamassa laitetta Motoparkissa 24.7. ja se toimii erittäin hyvin ja pitää koneen lämpötilan säädetyssä arvossa niin maantiellä kuin vartilla. Motoparkissa piti odotella sateen loppumista ja sitten kuivatella rataa letka-ajossa. Lähtöalue oli liukas ja kakkosesta alkaen kytkin luisti, joten aikaan 15,463 s / 149,50 km/h ei voi olla täysin pettynyt, vaikka eväitä parempaan oli. Paras kuudenkympin aika oli hieman parempi kuin automaatilla, vaikka renkaan pito lähdössä oli heikko.

Seuraavaksi pitää miettiä vahvempaa kytkintä, kun tuo Sachsin 220 CDI:ssä 315 Nm kestävä ei toimi omassani. Sachsin SRE-kytkimelle luvataan noin 30% enemmän vääntökestävyyttä kuin alkuperäiselle. Toinen vaihtoehto olisi bemarin viitossarjan SRE-kytkin (535 tai M5), mutta se vaatisi taas erilaisen asennussyvyyden eli sorvausta ja tasapainotusta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Kiinnostaisiko ostaa ja päivittää mersun turboa? Ois evo mitsun vakioahdin ylimääräsenä.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja tomant »

laineracing kirjoitti:Kiinnostaisiko ostaa ja päivittää mersun turboa? Ois evo mitsun vakioahdin ylimääräsenä.
Mikä turbo, onko kyseessä TD05? Kompressori 19T odottaa jo asennusta TD04HL-runkoon, kun saan kytkimen pitämään.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja laineracing »

tomant kirjoitti:
laineracing kirjoitti:Kiinnostaisiko ostaa ja päivittää mersun turboa? Ois evo mitsun vakioahdin ylimääräsenä.
Mikä turbo, onko kyseessä TD05? Kompressori 19T odottaa jo asennusta TD04HL-runkoon, kun saan kytkimen pitämään.

tomant

Td05-16g ja on jaetulla pakopesällä ja hukkis molemmista nieluista. Heräilee hyvin,ja piisaa evossa johonkin 350-360hp. Mulla o evon patti nyt tehtynä kunnon sisuksilla,vois hyrrän päivittää isommaks.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Kytkin versio 2

Viesti Kirjoittaja tomant »

Uusi kytkinasetelma on Sachs Race Engineering 88 3082 999 781, jota käytetään esim. Volvon turbovirityksessä. Kestää vääntömomenttia orgaanisella levylla 500 Nm. Levyksi tulee Volvon levyn tyyppinen, jossa on Mersun keskiö. Asetelma ja levy sopivat vauhtipyörääni pienen shimmauksen jälkeen. Täytyy vielä tarkistaa mittauksin asennussyvyys ja painelaakerin uusi sijainti, koska kytkimen liike on pienempi kuin edellisessä asetelmassa, joka on myytävänä.
Kuva
Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tässä pari kuvaa kabiinista. Ylemmässä näkyy Davies-Craigin sähköisen vesipumpun ja puhaltimen ohjausuksikkö, jolla saa koneen lämpötilan pidettyä asetetuissa rajoissa. Toimii tosi hyvin.
Kuva
Alemmassa kuvassa on OMEX Rev Limiter kierrosrajoitin. Laitteessa on kaksi asetettavaa rajoitinta (two-step), joista alempi toimii vaihdekepissä olevalla napilla. Sytytystä katkotaan sylinteri kerrallaan, mutta ei siirretä myöhemmälle, joten lämpötilojen ei pitäisi karata liian korkeiksi. Pikaisen testin perusteella rajoitin toimi vaihtaessa hyvin, mutta ei vielä kehittänyt ahtopainetta paikalla seisoen. Täytyy testata paremmin, kun saan kytkimen pelaamaan.
Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
rapelo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 28.06.2010 19:39
Paikkakunta: imatra

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja rapelo »

siinä se katsastus mies miettii ku on nappia ja vipua joka suunnassa.. :D
vw bora 1.9 tdi
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Saahan se miettiä.

Jotenkin tuntuu, että noilla palikoilla pitäisi katuslickseillä päästä 13 alkaviin aikoihin ihan rutiinilla. Painoakaan ei liene kopassa enää sitä mitä tehtaan jäljiltä oli? Millainen alusta autossa on ja oletko testannut mitä tapahtuu jos vedät takapään sisäänjoustot "nollaan" ja ulosjouston maksimijäykkyyteen?

Eikä saa loukkaantua. Itsekin olen valokuusta katsellut ja jotenkin tuntuu ettei tuo nyt kulje varttia kuten potentiaalia olisi?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja tomant »

Autoa ei ole vielä kevennetty, päinvastoin turbo, välijäähy, jäähdytys ym. ovat tuoneet painoa lisää. Autossa on täysi sisustus, kattuluukku, äänieristys ym. Painoa on puolella tankilla viivalla hieman yli 1340 kiloa (josta kuskin osuus varusteineen noin 100 kiloa ,-) Alusta ei ole säädettävä, siinä on vakio 3,23 pikkuperä ilman lukkoa. 3,46 ASD-perä ja DOT-radialit ovat vasta tulossa.

Kytkinlevy on juuri tullut SRE:ltä Suomeen ja tarkoitus on päästä vielä Boxer Speeddaylle ja Burnout Partyyn kokeilemaan. 14 sek alitus vaatisi laskennallisesti noin 230 hv takapyöriltä eikä sitä löydy vielä. Sen sijaan 14,5 voi hyvällä kelillä alittua tässä vireessä.

2%:n kevennys tai 2%:n tehonlisäys pudottaa tämän auton vartin aikaa laskennallisesti noin kymmenyksellä eli varaa parantamiseen löytyy vielä. Toivottavasti se 13 sekunnin aika tulee ensi kesänä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja napa »

tomant kirjoitti:Autoa ei ole vielä kevennetty, päinvastoin turbo, välijäähy, jäähdytys ym. ovat tuoneet painoa lisää. Autossa on täysi sisustus, kattuluukku, äänieristys ym. Painoa on puolella tankilla viivalla hieman yli 1340 kiloa (josta kuskin osuus varusteineen noin 100 kiloa ,-) Alusta ei ole säädettävä, siinä on vakio 3,23 pikkuperä ilman lukkoa. 3,46 ASD-perä ja DOT-radialit ovat vasta tulossa.
itse olen tuolta rivienvälistä lukenut, että "kauppareissuilla" (ostokset vielä lisäpainona) käytännössä käyt varttia kokeilemassa :) eli autoa ei mitenkään erityisesti edes ole yritetty valmistella parasta vartin aikaa ajatellen... että siihen nähden nuo ajat on ihan ok. haarukassa... toisethan repii noissa testi illoissa takapenkit, vararenkaat jne. aina pois autosta vartin vedon ajaksi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja tomant »

No ei ihan kauppatavarat ole mukana sentään ja varapyörän ja tunkin laitan kyllä pihalle. Muuten tuo menee ihan kauppakassista vielä ja tarkoitus on pitää se toistaiseksi sleeperinä ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

90mm rättinivel

Viesti Kirjoittaja tomant »

Pyytäisin lisätietoa 90mm rättinivelestä nro Lemförder 11031 01 = Mercedes 202 410 13 15 = Motonet 18-4216. 320E:ssä löytyy vakiona 310 Nm, mutta miten paljon vääntöä 90mm rättinivel on kestänyt 300 turbodieseleissä? Tuo Motonetin nivel 18-4218 oli kuin kirveellä veistetty ja kestävyys oli vaatimaton.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noita motonetin rättejä ei ole liiaksi kehuttu. tuntuu menevän ennen aikojaan rikki ihan vakio autoissa. KL:stä olen omiini ostanu ja toista kertaa ei ole tarvinnu samaan autoon ostaa. tossa turbofarkussakin on joku vanha (ilmeisesti orkkis) rätti kestäny jo pari vuotta kunnon rääkkiä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Kytkin OK, kansipahvin vuosivaihto vuorossa

Viesti Kirjoittaja tomant »

Noi nyt rupesi kytkin toimimaan niin kuin pitää. Vaikeuksia sen sijaan turbon ohjauksen kanssa, kun ei tunnu löytyvän sopivia PID-arvoja. Lisäksi muutaman lyhyen vedon jälkeen tulee jäähdytysjärjestelmään niin paljon painetta, että se heittää runsaasti nestettä paisuntasäiliöstä ylivuotosäiliöön. Kansipahvin vuosivaihto on taas edessä ,-) Jos ei isompia ongelmia, voisi kiesin saada kuntoon Burnout Partyyn. Ehkä turbon kompressorin päivityskin ehtii mukaan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tämännäköinen oli kansipahvi. Kolmossylinterin kohdalla se on antanut periksi ja paineet pääsivät vesitilaan. Yllättäen ei vettä mennyt koneen läpi eli kunnon höyrypilveä ei tällä kertaa ssanut aikaiseksi ,-) Syöpymästä päätellen tiiviste on ilmeisesti antanut periksi jo viime kesänä. Ikää tiivisteellä on noin 13 kk ja 8000 km.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja napa »

oletko harkinnut kunnollisten liekkirenkaiden asentamista, jos kansipahvin kesto on tuollainen, niin se vois olla ihan kannattava investointi... tai edes täymetallinen kannentiiviste...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja tomant »

En ole vielä löytänyt tuohon M102:seen järkevänhintaista metallitiivistettä tms. Toisaalta tuolla normitiivisteellä kestävät muut osat hyvin. Ensimmäisen kannentiivisteen vaihdon yhteydessä tein kansiremontin. Sen jälkeen olen kohottanut kantta vain sen veran, että saan tiivisteen vaihdettua. Ehkä tuollaista parempaa tiivistettä pitäisi metsästää ja samalla plaanata kansi ja lohkon yläpinta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja napa »

tomant kirjoitti:En ole vielä löytänyt tuohon M102:seen järkevänhintaista metallitiivistettä tms. Toisaalta tuolla normitiivisteellä kestävät muut osat hyvin.
totta tuokin, että halpa sulake... jos ei vain kyllästytä sen vaihtaminen... no, kerran vuodessa nyt ei onneksi niin paha ole...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja Huikko »

201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Italiasta mittatilaus tiiviste irto liekkirenkailla. Massatiiviste jossa rinkulat.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E Turbo: KE-Jet -> EFI, Auto -> Manual

Viesti Kirjoittaja tomant »

USA, Italia...tällainen löytyu Englannista http://www.ferriday.co.uk/copper/copper.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Missään ei vain löydy valmiina kaksilitraiselle M102:selle, joten toimitusaika ja hinta voivat olla runsaanpuoleisia.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E Turbo ja muuta pientä muutosta

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kone toimi hyvin Burnout Partyssa uudella kansipahvilla ja uudella turbon kompressorilla (13G -> 19T), mutta pidon ja vaihteensiirron kanssa oli ongelmia. Paras veto oli noin 15,6/151 ja se jäi melkein sekunnin viimekesäisestä automaatilla ajetusta. Loppunopeuden ja painon perusteella arvioitu takapyöräteho on noin 193hv. Tosin ahtopainetta oli vain 0,7bar, kun sitä viime kesänä oli noin 1bar. Sähköinen vesipumppu ohjauslaitteineen ja jälkikäynteineen pitää koneen lämpötilat hyvin säädetyssä arvossaan. Seuraavaksi pitää parantaa vaihteensiirron toimivuutta ja kiinnittää laatikon peräpää paremmin koriin. Ennen kevättä pitäisi myös saada laitettua isompi ASD-perä manuaalilukolla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E Turbo ja muuta pientä muutosta

Viesti Kirjoittaja tomant »

Hain tuolla osto-osastolla kardaanin takaosaa, jossa 90mm pulttijako, mutta sellaista ei tunnu löytyvän. Kävisiköhän kardaanin etupään 90mm sorkka myös kardaanin peräpäähän? Ainakin samaa 90mm rättiniveltä on käytetty kardaanin molemmissa päissä joissakin malleissa. Kardaaniputki on ohennettu takapäästään 80mm nivelen kanssa, mutta siihen voisi laittaa etupäästä pätkän paksumpaa putkea 90mm nivelen kanssa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Pahi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 04.06.2010 00:01

Re: W201 190E Turbo ja muuta pientä muutosta

Viesti Kirjoittaja Pahi »

Täällä olisi yksi bensa turbo tenava lisää. Koneena 2,3 8v vakio ruiskulla ja sytkällä ahtoja max 0,6bar. Mutta itse asiaan, ongelmana on kytkimen luisto ja siihen apuja kaipailisin. Eli pitääkö turvautua sintterikytkimeen vai onko muita helposti toteutettavissa olevia kokoonpanoja?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E Turbo ja muuta pientä muutosta

Viesti Kirjoittaja tomant »

Pahi kirjoitti:Täällä olisi yksi bensa turbo tenava lisää. Koneena 2,3 8v vakio ruiskulla ja sytkällä ahtoja max 0,6bar. Mutta itse asiaan, ongelmana on kytkimen luisto ja siihen apuja kaipailisin. Eli pitääkö turvautua sintterikytkimeen vai onko muita helposti toteutettavissa olevia kokoonpanoja?
Millainen kytkin sinulla on nyt? Helppo ratkaisu kytkinpulmiin on teettää isolla rahalla pitävä kytkin. Jos ratkaisun pitää olla kohtuullinen hinnaltaan, silloin tilanne on hankalampi. Minun tapani tuli kalliiksi, koska jouduin teettämään kaikki koneistukset ja tasapainotukset konepajalla ja ostin lisäksi ensimmäisellä kerralla liian heikon asetelman joka piti vaihtaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin