Prkl tossa kylmyydessä saanu revittyy sitä irti sieltä. Huomasin et ilmanputsarin suodatin on "revenny" nähtävästi liian pieni ängetty sinne, nyt se peitti joku 2/3 siitä rinkulasta vaan. No huomenna uusiks.
vika lähti ku putsas sen lisäilmaluistimen + kaikki liittimet ja sun muuta! Lisäilmaluistimen puhdistukseen käytin varmaan tunnin aikaa ja puol pulloo rasvanpoistajaa + crc:tä.
Olisin kysynyt mb 190 vm 91 tyhjänkäyntiongelmaa.. Tuli tässä hiljattain ostettua ko. auto, ja myyjä kertoi että kyseessä saattaa olla joku alipainevuoto, joka saattaa vaikuttaa tyhjäkäyntiin.
Vika ilmenee niin, että kun auton aamulla (tai töistä lähtiessä) käynnistää kylmänä, saattaa käydä normaalisti ilman kaasua n.20-30sek, jonka jälkeen tukehtuu. Auto käynnistyy kyllä heti, eli siinä ei ole ongelmaa.
Kun uudestaan käynnistää, ja antaa autolle hetken kaasua, niin toimii moitteettomasti, mutta kierroslukumittari saattaa pomppia hetken siinä 10-20 kohdalla, jonka jälkeen laskee normaalisti 5-10 väliin, ja käy tasaisesti.
Tänään olisi tarkoitus tutkia ongelmaa illemmalla tutun mekaanikon kanssa. Olisiko ehdotuksia?
tarkasta kaikki letkut missä neste EI kulje.. pienikin murtuma josain letkussa aiheuttaa alipainevuodon joka vaikuttaa aikalailla esim. tyhjäkäyntiin. eikä tosiaan tarvi iso murtuma tai reikä olla.
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
killerimersu kirjoitti:tarkasta kaikki letkut missä neste EI kulje.. pienikin murtuma josain letkussa aiheuttaa alipainevuodon joka vaikuttaa aikalailla esim. tyhjäkäyntiin. eikä tosiaan tarvi iso murtuma tai reikä olla.
Kiitos. Tässä vaiheessa täytyy myöntää että tietämykseni autoista on todella minimaalinen, mutta aina sitä oppii jotakin uutta.
Onko tuossa 190:ssä paljonkin mahdollisia letkuja jossa voi vuoto olla? Korjaaja varmaan tietää, mutta itse pyrin myös kartoittamaan omaa tietämystäni autoista, edes keskinkertaiseksi
bensa vehkeissä on noita ilmapaineletkuja joissa vuotoa voi olla.. ja oletan että autosi on bensa vehje kun tollasia ongelmia on??? ei niitä letkuja hirveesti ole. sinne ilmaputsarin alle ne kaikki taitaa mennä jotka tyhjäkäyntiin voi vaikuttaa..
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
killerimersu kirjoitti:bensa vehkeissä on noita ilmapaineletkuja joissa vuotoa voi olla.. ja oletan että autosi on bensa vehje kun tollasia ongelmia on??? ei niitä letkuja hirveesti ole. sinne ilmaputsarin alle ne kaikki taitaa mennä jotka tyhjäkäyntiin voi vaikuttaa..
Kyllä bensakone, unohtui mainita. Kiitos avusta, käydään tänään letkut läpi niin toivotaan että vika (lue: ominaisuus) löytyy.
olkaa hyvä.. varma en kuitenkaan asiasta ole mutta kertomuksesi perusteella lähtisin vikaa itse näin selvittämään.. tietenkin joku hieno sähkösysteemi voi myös reistailla mutta niihin en ala ottamaan kantaa
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
Letkut oli kunnossa, alipaineessa ei vikaa. Venttiilikannen tiiviste vaihdettiin kun oli vuotanut, ja tyhjäkäyntiä säädettiin, samoin polttoaineseosta säädettiin. Omasta mielestäni auto käy nyt paremmin, ja tyhjäkäynti toimii paremmin.
Testaan huomenna aamulla pysyykö käynnissä. Vaivana oli se että kylmäkäynti oli liian lyhyt.
Huikko kirjoitti:Kylmäkäynnistysrikastuksen aikaa voi lisätä maksimiin säätämällä akun takana olevan pyöreän säätimen asentoon 7.
Ok, kiitos tiedosta! Jostain ruuvista, kylläkin vastakkaiselta puolelta akkua, säädettiin tyhjäkäyntiä, joka mielestäni parani. Pitänee tutkia tuota vaihtoehtoa, mikäli sammuu vielä aamulla.
Huh. Kylmäkäynti oli aamulla pidempiaikainen, ja ei sammunut kertaakaan. Kerran laski kierrokset 1000 ja 5000 väliin, ja yskäisi, mutta samantien nosti ja kävi nätisti.
Huikko kirjoitti:Kylmäkäynnistysrikastuksen aikaa voi lisätä maksimiin säätämällä akun takana olevan pyöreän säätimen asentoon 7.
jaahans, taas tuuli uutta tietoo
Tää ruuvi mistä eilen säädettiin, oli ilmanputsarin vieressä kuskin puolella konehuonetta. Pirun pieni ruuvi, jonka pohjassa oli muistaakseni 13mm mutteri, josta pidettiin vastaan kun talttapäistä helvetin pientä ruuvia väännettiin. Vaikea selittää, kun itse en ymmärrä autoista mitään.
Seoksensäädön tapissa oli joku muovinen tulppa, joka saatiin pois ohuella koukulla. Sen alla oli tosiaan se kuusiokoloruuvi.
Siis se säädin auttaa kylmäkäynnistykseen, eikä normaaliin tyhjäkäyntiin? Tänään sitä autoverstaalla kokeiltiin, mutta ei se ainakaan tyhjäkäyntiin vaikuttanut.. tosin moottori oli lämmin. Mekaanikko ei myöskään ollut aiemmin törmännyt moiseen säätimeen.