W126 M117 Moottoriongelmaa
W126 M117 Moottoriongelmaa
Päivää,
Eli kyseessä oleva kulkine on 1986 500 SEL. Ongelmana on erittäin epätasainen käynti läpi kierrosalueen.
Taustaa:
Moottoriin tehtiin täydellinen yläkerran remontti, uusittiin nokat, keinut, kannet käytettiin pajalla (pari uutta venttiiliä, ohjaria ja kumet). Kokoaminen suoritettiin WIS:n ohjeiden mukaan. Lisäksi laitettiin kaikki uudet huohotinletkut ja -putket, ketjun ohjarit, uusi imukaulus ruiskuun, uudet kansipahvit. Jako säädettiin sillain että nokat oli merkeissään ja kampura jäi hieman jälkeen TDC:n ~4 astetta (entisten merkkien mukaan). Ketju on uusittu koneeseen n. 15000km sitten.
Noh, eräänä kauniina päivänä sitten kaikki saatiin valmiiksi ja oli aika näyttää autolle virta-avainta. surrurruuururuuruuruurur....vruuuuuuum. Nonniin, kone lähti käymään. mutta mitäs kummaa, kone käy niin epätasaisesti että konepeltikin meinaa lentää pois paikoiltaan. Kierroksia nostamalla käynnin epätasaisuus tuntuu poistuvan n. 2500rpm paikkeilla. Myös tehot on aikalailla kateissa. Sytytystäkin koitettiin säätää kohdilleen, mutta sen säätäminen ei mahdottoman paljon käyntiin näytä vaikuttavan (pyörijä on merkissään kun kampura on TDC-asemassa). Nyt oon sitten paikka kerrallaan koittanu käydä läpi ja löytää imuvuotoja ja noin 36 kertaa ruiskun letkut yms irtikäyttäneenä täytyy sanoa että en sieltä mitään mahdottomia vuotoja kyllä löydä enää.
Ennen remonttia kone kävi muuten hyvin, mutta 8. pytyssä oli ohivuoto venttiilinohjarissa (joka korjattiin kannen koneistuksessa). Mutta silti kone kävi täysin tasaisesti.
Ehdotuksia? Tietoa? Apua?!! Alkaa pikkuhiljaa palamaan käpy Työnnän kohta mersun kohti ojaa ja lähden baijeriin etsimään autoa
Eli kyseessä oleva kulkine on 1986 500 SEL. Ongelmana on erittäin epätasainen käynti läpi kierrosalueen.
Taustaa:
Moottoriin tehtiin täydellinen yläkerran remontti, uusittiin nokat, keinut, kannet käytettiin pajalla (pari uutta venttiiliä, ohjaria ja kumet). Kokoaminen suoritettiin WIS:n ohjeiden mukaan. Lisäksi laitettiin kaikki uudet huohotinletkut ja -putket, ketjun ohjarit, uusi imukaulus ruiskuun, uudet kansipahvit. Jako säädettiin sillain että nokat oli merkeissään ja kampura jäi hieman jälkeen TDC:n ~4 astetta (entisten merkkien mukaan). Ketju on uusittu koneeseen n. 15000km sitten.
Noh, eräänä kauniina päivänä sitten kaikki saatiin valmiiksi ja oli aika näyttää autolle virta-avainta. surrurruuururuuruuruurur....vruuuuuuum. Nonniin, kone lähti käymään. mutta mitäs kummaa, kone käy niin epätasaisesti että konepeltikin meinaa lentää pois paikoiltaan. Kierroksia nostamalla käynnin epätasaisuus tuntuu poistuvan n. 2500rpm paikkeilla. Myös tehot on aikalailla kateissa. Sytytystäkin koitettiin säätää kohdilleen, mutta sen säätäminen ei mahdottoman paljon käyntiin näytä vaikuttavan (pyörijä on merkissään kun kampura on TDC-asemassa). Nyt oon sitten paikka kerrallaan koittanu käydä läpi ja löytää imuvuotoja ja noin 36 kertaa ruiskun letkut yms irtikäyttäneenä täytyy sanoa että en sieltä mitään mahdottomia vuotoja kyllä löydä enää.
Ennen remonttia kone kävi muuten hyvin, mutta 8. pytyssä oli ohivuoto venttiilinohjarissa (joka korjattiin kannen koneistuksessa). Mutta silti kone kävi täysin tasaisesti.
Ehdotuksia? Tietoa? Apua?!! Alkaa pikkuhiljaa palamaan käpy Työnnän kohta mersun kohti ojaa ja lähden baijeriin etsimään autoa
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 M117 Moottoriongelmaa
taitaa olla venttiilin ajotus pielessä, tartteepas tarkistaa tosta lattialla makkailevasta 42o:stä miten ne merkit menee siinähän on sama yläkerta
mullon pelkkiä romuja vaan
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 M117 Moottoriongelmaa
onko merkit näin ja onko kasatessa mahollista että venttiilit olis ottanu mäntiin kiinni
kampiakselin hihnapyörä tuossa kohe
ja nokkien merkit tuollain kohe molemmat
kampiakselin hihnapyörä tuossa kohe
ja nokkien merkit tuollain kohe molemmat
mullon pelkkiä romuja vaan
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1207
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: W126 M117 Moottoriongelmaa
Eihän nokat ole menneet väärille puolille? En tiedä onkoedes mahollista, mut tuli vaan mieleen.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 M117 Moottoriongelmaa
meinaat, että jakopää laitettu vauhtipyörän puolellepetri kirjoitti:Eihän nokat ole menneet väärille puolille? En tiedä onkoedes mahollista, mut tuli vaan mieleen.
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W126 M117 Moottoriongelmaa
Onko varmasti oikea syttyjohto oikean sylinterin tulpassa? Ja onhan tuokin teoreettisesti mahdollista, että vasen nokka olisi oikeassa sylinterilohkossa, mutta se, että kuinka koko mylly pyörisi senjälkeen, epäilisin, että palotapahtumia paukkuisi myös pako- ja imusarjassa.
Samoiten onko vauhtipyörän vetolevy oikeinpäin? Siellähän on jotain antureita, jotka vaikuttaavat myös Ke-jetronicin toimintaan...ei kun teillähän oli vaan pelkät kannet irti...vai irrotitteko koko moottorin pois?
Entäs onko ylijännitereleen sulake paukkunu?
Samoiten onko vauhtipyörän vetolevy oikeinpäin? Siellähän on jotain antureita, jotka vaikuttaavat myös Ke-jetronicin toimintaan...ei kun teillähän oli vaan pelkät kannet irti...vai irrotitteko koko moottorin pois?
Entäs onko ylijännitereleen sulake paukkunu?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: W126 M117 Moottoriongelmaa
Päivää täältäkin,
jotain vastauksia pohdintoihin:
-nokat on oikeilla paikoillaan
-sytytysjohdot on oikein
-koko kone oli irti
-kun nokat on kuvien kaltaisesti merkeissään, kampuran pyörällä on arvona ~4. Voiko ketju venyä tuon verran vai onko jako sitten pielessä?
jotain vastauksia pohdintoihin:
-nokat on oikeilla paikoillaan
-sytytysjohdot on oikein
-koko kone oli irti
-kun nokat on kuvien kaltaisesti merkeissään, kampuran pyörällä on arvona ~4. Voiko ketju venyä tuon verran vai onko jako sitten pielessä?
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: W126 M117 Moottoriongelmaa
Ketju voi venyä hyvinkin tuon noin 7-10mm jos se on todella paljon ajettu.ipedius kirjoitti:Päivää täältäkin,
jotain vastauksia pohdintoihin:
-nokat on oikeilla paikoillaan
-sytytysjohdot on oikein
-koko kone oli irti
-kun nokat on kuvien kaltaisesti merkeissään, kampuran pyörällä on arvona ~4. Voiko ketju venyä tuon verran vai onko jako sitten pielessä?
Melko varmasti jako on pielessä yhden hampaan verran.
Tuo 117 kone lähtee ihmeen hyvin käymään vaikka jako olisi hampaan pielessä.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Re: W126 M117 Moottoriongelmaa
Ketjullahan oli siis ajettu noin 15 000. Eli aika uusi on.adenauer300 kirjoitti: Ketju voi venyä hyvinkin tuon noin 7-10mm jos se on todella paljon ajettu.
Melko varmasti jako on pielessä yhden hampaan verran.
Tuo 117 kone lähtee ihmeen hyvin käymään vaikka jako olisi hampaan pielessä.
Re: W126 M117 Moottoriongelmaa
Uusitko myöskin ne muoviputket joita pitkin venttiilinnostajille menee öljyt? Nimittäin jos ne vuotaa tulee just tollasia ilmiöitä kun nostajat ei saa tarpeeksi öljynpainetta.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: W126 M117 Moottoriongelmaa
Pistäkää se kampiakseli yläkuolokohtaan ja katsokaa sitten, kuinka paljon nokka-akselien kohdistusmerkit ovat pielessä.
jsmaa: Kuinka ne muoviputket muka vaikuttaa nostajiin, koska niitten putkien kautta tulee vain roiskevoitelu nokan laahaimille?
jsmaa: Kuinka ne muoviputket muka vaikuttaa nostajiin, koska niitten putkien kautta tulee vain roiskevoitelu nokan laahaimille?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: W126 M117 Moottoriongelmaa
Jaajuu sori,taisin ollakin väärässä motissa.Mesedesi kirjoitti:Pistäkää se kampiakseli yläkuolokohtaan ja katsokaa sitten, kuinka paljon nokka-akselien kohdistusmerkit ovat pielessä.
jsmaa: Kuinka ne muoviputket muka vaikuttaa nostajiin, koska niitten putkien kautta tulee vain roiskevoitelu nokan laahaimille?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: W126 M117 Moottoriongelmaa
Edelleen on ongelma olemassa.
Eli jälleen kerran käytetty imusarja irti, uusittu KAIKKI mahdolliset tiivisteet ja tarkistettu että imuvuotoja ei todellakaan ole.
Sellainen tuli mieleen, että kun kone oli irti käytettiin myös kampiakselin pyörää irti (siis missä ajoitusmerkit on) onko edes teoriassa mahdollista asentaa sitä pultin verran pieleen vai onko pulttijärjestys "epäkeskosti" sillain että sitä ei voi laittaa väärin? Se olis nyt ainoa mahdollisuus melkeinpä mikä voi kanittaa tätä hommaa. Sillon ajotus vois olla pielessä.
Toinen on tuo alipainepuoli, onko kellaan minkäänvaltakunnan kuvaa nuista alipaineletkuista? Ja ainiin, rempan aikana tulpattiin tosiaan EGR.
Semmosen havainnon tein että nyt tyhjäkäynnillä economy mittari kohoaa hieman nollasta (normaalistihan kunnossa olleessaan se ei sitä tee).
Eli jälleen kerran käytetty imusarja irti, uusittu KAIKKI mahdolliset tiivisteet ja tarkistettu että imuvuotoja ei todellakaan ole.
Sellainen tuli mieleen, että kun kone oli irti käytettiin myös kampiakselin pyörää irti (siis missä ajoitusmerkit on) onko edes teoriassa mahdollista asentaa sitä pultin verran pieleen vai onko pulttijärjestys "epäkeskosti" sillain että sitä ei voi laittaa väärin? Se olis nyt ainoa mahdollisuus melkeinpä mikä voi kanittaa tätä hommaa. Sillon ajotus vois olla pielessä.
Toinen on tuo alipainepuoli, onko kellaan minkäänvaltakunnan kuvaa nuista alipaineletkuista? Ja ainiin, rempan aikana tulpattiin tosiaan EGR.
Semmosen havainnon tein että nyt tyhjäkäynnillä economy mittari kohoaa hieman nollasta (normaalistihan kunnossa olleessaan se ei sitä tee).
Re: W126 M117 Moottoriongelmaa
Alipainevuoto.kallekof kirjoitti:tyhjäkäynnillä economy mittari kohoaa hieman nollasta
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
Ex:
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
Ex:
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: W126 M117 Moottoriongelmaa
Onko kellään siis mitään mahdollisuutta kertoa/ ottaa kuva siitä miten nuo alipaineletkut pitäis olla?