apuja, neuvoja, vinkkejä ja linkkejä kaivataan!!

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
vet0mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 09.11.2011 18:56
Paikkakunta: Alajärvi

apuja, neuvoja, vinkkejä ja linkkejä kaivataan!!

Viesti Kirjoittaja vet0mies »

eli siis.... nyt on foorumia luettu niin paljon, että on aika aloittaa sitä omaa projektia :D lähtökohtana siis on hyvä 123 korinen farkku, 4-lovisella laatikolla ja 300 diesel moottorilla. no nämähän joutaa tallin perälle pölyyntymään ja uutta tilalle.

tarkoitus olisi päästä tuonne n.350-450hv väliin niin, että tekniikka myös kestäisi.
moottoriksi suunnitelmissa tuo OM606 mutta tuntuu olevan jo pelkät aihiot aika kalliita :( (armeijasta tammikuussa kotiutunut ja 2kk työttömänä ollut :problem: ) eli raha ei kasva puussa, toki nyt oltu jo pari kk töissä ja alkaa olla aika ruveta sijoittamaan, osa kerrallaan :thumbup: eli kysymyksiä, ja kertokaa mistä osia kannattaa alkaa haalimaan sekä kaupatkaa täällä jos löytyy ylimääräisiä!!

mikä moottori? (jos mietitään muuta kuin OM606)

vaihdelaatikko? (automaattia EN laita)

kytkin? (m5 asetelma?)

perä? (asd vai hitsattu, itsellä vain pikkuperiä ollut eli muitakin voi ehdottaa)

pumppu?

ahdin?

itselläni oli aikaisemmin 124 korinen farkku, joka ahdettiin toyotan ct-26 ahtimella, no eihän se kunnolla toiminut kun polttoaineen saanti niin vähäistä... sitten myöhemmin tuli holsetin H1C ja vakio pumpusta otettiin syöttöruuvi pois, siitä suora akseli kaasuvivustoon, eli kun kaasua painoi niin "syöttöruuvi" poistui :) tämä toimi jo paremmin, ahdot kiihdytyksissä jopa 1,6bar mutta nousivat hemmetin hitaasti :problem: eikä auto enää lähtenyt kylmänä ollenkaan käyntiin.... pumpun ajoituksia muuteltiin rajusti joka suuntaan, vaan ilman tulosta... mutta nyt lähdetään yrittämään uudestaan, ja paremmalla tuloksella :wink:
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: apuja, neuvoja, vinkkejä ja linkkejä kaivataan!!

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

mulla ois käyttämätön Eagle Clutches vaihtipöyrä ylimääräsenä johon käy se m5 race asetelta. h.250€
vauhtipyörä on ihan Eagle Clutchesin jäljiltä, eli siinä ei ole hammaskehää ja asetelman pultinreijät pitää porata. reikien paikat on merkattu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: apuja, neuvoja, vinkkejä ja linkkejä kaivataan!!

Viesti Kirjoittaja napa »

vet0mies kirjoitti:
mikä moottori? (jos mietitään muuta kuin OM606)
OM605 on sitten seuraava vaihtoehto, eikä läheskään niin kalliita aihioita... OM603 ja OM602 taas alkaa olla jo menneen talven lumia... tietysti jos autossa sattuu sellainen valmiina olla, (varsinkin tehtaan alkuperäisenä turbo versiona), niin sitten, mutta jos kerran koneen vaihdoksi menee, niin OM605/606...
vet0mies kirjoitti: vaihdelaatikko? (automaattia EN laita)
no, se on enemmän sitten sun ongelmasi :wave: 450 hp (ja vielä dieselin väännöllä :wink: ) kestävää manuaali vaihteistoa ei ihan saa samalla rahalla, kuin tomaattia... ehkä 4000 €:lla alkaa jotain kisalaatikkoja saada aihioksi :think: siihen sitten vielä 1000 € kytkimen rakenatamiseen, niin voi miettiä kahdesti tuota automaatti vastaisuutta...

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
vet0mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 09.11.2011 18:56
Paikkakunta: Alajärvi

Re: apuja, neuvoja, vinkkejä ja linkkejä kaivataan!!

Viesti Kirjoittaja vet0mies »

no sitten se automaatti kai alkaa tulla jo vaihtoehdoksi.... mitenkäs nuo getragin laatikot? 5v käännetyllä kaaviolla olis tiedossa 400-500e? ja pitäs kai kestää? :o ja jukkis, mitenkäs kun 200 vauhtipyörää laihduttaa, ja teettää sopivan asetelman? oulusta jotkut pojat muokkaa kuulemma suhteellisen halvalla (100-200e) valmiista paketista juuri sellaisen kuin itse toivoo?
vet0mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 09.11.2011 18:56
Paikkakunta: Alajärvi

Re: apuja, neuvoja, vinkkejä ja linkkejä kaivataan!!

Viesti Kirjoittaja vet0mies »

ja napa, mistä moottoreita kannattaa etsiä? täältä ei tunnu löytyvän yhtään sen enempää kuin nettiauto/varaosa...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: apuja, neuvoja, vinkkejä ja linkkejä kaivataan!!

Viesti Kirjoittaja napa »

vet0mies kirjoitti:ja napa, mistä moottoreita kannattaa etsiä? täältä ei tunnu löytyvän yhtään sen enempää kuin nettiauto/varaosa...
esim. ruotsista löytyy jonkin verran OM605.960 koneita alle tonnilla... http://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=6&pc" onclick="window.open(this.href);return false;[0]=120101101&query=OM605.960 (linkki ei jostain syystä toimi tästä suoraan, mutta kopioi osoiteriville, niin toimii...)

ja muutama OM606.962 1000-1600 €:n haarukassa... http://www.bildelsbasen.se/?link=list&s ... =OM606.962

ja voihan sitä suomestakin saada joskus ihan sopivasti, kun sattuu oikeaan paikkaan oikeaan aikaan... vapari OM605 koneita alkaa saada jo aika sopivasti (esim. tuossa uusimmassa hankinnassani on OM605 vapari ja minähän en autosta tunnetusti kovin paljoa maksa :wink: ) ja kai nekin kevyen piristyksen kestää sellaisenaan, ei kuitenkaan samoja tehoja, mitä aito turbokone...

toisaalta, hae 3000 €:lla tuollainen 300 turbo väyrynen virosta ja lyö se lihoiksi... kyllä väyrysen osat nyt luulis vielä jotenkin kaupaksi menevän ja saahan tuosta paljon omaankin käyttöön... vaikka sen vaihteiston... http://fin.auto24.ee/used/850869

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: apuja, neuvoja, vinkkejä ja linkkejä kaivataan!!

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

w201 om605
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: apuja, neuvoja, vinkkejä ja linkkejä kaivataan!!

Viesti Kirjoittaja jeemu »

jukkis. kirjoitti:mulla ois käyttämätön Eagle Clutches vaihtipöyrä ylimääräsenä johon käy se m5 race asetelta. h.250€
vauhtipyörä on ihan Eagle Clutchesin jäljiltä, eli siinä ei ole hammaskehää ja asetelman pultinreijät pitää porata. reikien paikat on merkattu.
Toi kelepaa kyllä meillekki :wink:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: apuja, neuvoja, vinkkejä ja linkkejä kaivataan!!

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Kysytääs täältä apua. mistä saa w210 300DT mersuun turpon ja downpipen kiinnitykseen tarkotettua v panta klemmarin. Tippu perskeles eileen kesken ajon ja ny tartti saada uuden jostaki. Vai onko tohon mitää muuta millä sen voi kiinnittää?
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: apuja, neuvoja, vinkkejä ja linkkejä kaivataan!!

Viesti Kirjoittaja S202 »

No seinäjoen käyttöautolta olisit saanu mutte menee kiinni 14:00
S124 300TE
W124 300D
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: apuja, neuvoja, vinkkejä ja linkkejä kaivataan!!

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Pitää maanantaina käyrä hakemas, kun tulee lapualta kotiapäin.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Vastaa Viestiin