W124 etulaakerin vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
lai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ke 27.08.2003 08:25
Paikkakunta: Pori

W124 etulaakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja lai »

Eli Haynes ei kerro mitään asiasta. Sujuuko samalla tavalla kuin 123:n etulakerien vaihto. vai tarvitaanko prässiä tai erikoistyökaluja?
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

jeps,samaa rataa...
Avatar
lai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ke 27.08.2003 08:25
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

Niin ja etulaakerilla tarkoitan tietenkin etupyörän laakerin vaihtoa.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Avatar
kalley
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 08.01.2004 15:14
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalley »

Niin onko helppo vaihtaa itse etupyörän laakerit!
Tarviiko mitä työkaluja. Olisin kiitollinen ohjeista,
sillä olis edessä vaihto ennen kesäloma matkaa.

T.
Kalle
MB E 250 TD vm 7.93
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

kalley kirjoitti:Niin onko helppo vaihtaa itse etupyörän laakerit!
Tarviiko mitä työkaluja. Olisin kiitollinen ohjeista,
sillä olis edessä vaihto ennen kesäloma matkaa.

T.
Periaatteessa riittää kun löytyy kuusiokoloavain, jolla saa kiristysmutterin auki, ja sopiva tuurna+ vasara joilla naputellaan laakerien sisäkehät pois.
Stefan saa kammettua isolla meisselillä irti.
Laakerikehät saa irti kun naputtelee tasaisesti ympäri kehää, jolloin ne lähtee suorassa pois.
Jos sorvi löytyy tallista, niin voi tehdä sopivan työkalun, mutta kyllä ne tuurnallakin lähtee.

Uudet kehät olen yleensä naputellut paikalleen vanhalla laakerin ulkokehällä tai sopivan kokoisella putkella/hylsyllä.
Kannattaa katsoa että kehä menee suoraan, kun sitä laittaa paikalleen.
Myöskin kannattaa varoa, ettei uusien kehien reunoihin tai laakeripintoihin tule kolhuja.
Rasvaa ei tietenkään parane unohtaa kasausvaiheessa.

ABS:n anturi ja navassa oleva "hammaskehä" kannattaa putsata kunnolla samalla kun napa on irti.
Niihin kun ei muuten helpolla pääse käsiksi.

Joku ammatikseen näitä tekevä saa tarkentaa, jos jotain olennaista jäi puuttumaan...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

No pro en todellakaan ole mutta samaan tyyliin kuin Jani olen homman hoitanut. Se oikean kokoinen holkki vaan on tärkeä siinä kasausvaiheessa.
Tai luulisin. On niitä joskus lyöty kieroonkin... :lol:
Joitain eroja kyllä 123:een löytyy, 124:ssähän voi jarrulevynkin vaihtaa laakeria irroittamatta.
Vastaa Viestiin