om606 viritys

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja jolavi »

veskola kirjoitti: vaikkapa tuo 250 niin se kyllä tarkoittaa samalla, että siellä on esimerkiksi 170 millilitran kohdalla mehukkaan lyhyt ruiskutusaika, joka on varmasti todella tärkeä asia.

:D
tässä on homman ydin. ja lisättynä oikeaan aikaan niin saadaan tulosta.

Holsetti osaa tehdä erinomaisia kompressoreita mutta turbiinit ovat aika kysymysmerkkejä. suurimmassa osassa näitä projekteja turbiinin kyky poistaa pakokaasut moottorista loppuu. ja sen takia ruiskutusajan ja määrän pitäisi olla juuri oikea eikä sinnepäin. tämä tietenkin ei ole niin tärkeää jos käytetään liian suurta ahdinta. niinkuin noin 90% näkyy olevan. tai jokainen voi sen itse määritellä mutta itse haluan että auto toimii myös 3000kierroksen alapuolellakin.

cdi:n ja näiden pumppuvehkeiden aika iso ero cdi:n puolelle johtuu nimeen omaan siitä että taitava ohjelmantekijä ainakin suurin piirtein tietää mitä siellä tapahtuu. kun taas mekaanisissa sovelluksissa ollaan niin sanotusti tuntumalla. EDC ohjatut pumput kulkee siellä välimaastossa. Ja minä itse en hallitse näistä mitään niin että voisin sanoa että olen jotakin itse tehnyt. Pumpun olen teettänyt, ohjelman teettänyt, ohjelman kirjoituksen kanssa kysellyt apua ja raapinut päätä,....
yhdyn siihen että jos joku osaa pystymetsästä tehdä ohjelman tällaiseen projektiin niin kannattaa alkaa työkseen tekemään. :thumbup:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos nyt ihan tosissaan ollaan tämmöistä tekemässä niin varmasti paras tulisi jos:
a) Kysyisi Karalalta myykö hän ohjelman sellaisenaan kuin se sattuu olemaan siitä edellisestä vastaavasta projektista, siinä tosin taisi olla 7mm elementit mutt so. Kyllä minä ainakin myisin parilla sadalla eurolla, jos sellainen sattuu pöytälaatikossa olemaan
b) Kysyisi jos joku ottaa pohjan ja jalostaa sitä kenttäkokeiden avulla toimivammaksi maksua vastaan

Rahaa palaa jokatapauksessa tolkuttomasti pelkän ruiskutusksen ohjaukseen, mutta se ei kaiketi tullut yllätyksenä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Ei tuo karala minusta mitään ole lopettanut. ainakin minulle lupasi ohjelman väykkyyn tehdä, kun saa sen kasaan.

ja tuo 320cdi laatikko on muuten hyvä mutta menee vikatilaan välityserojen takia.
W210 300TDT
W638 108D
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja maKe| »

makke190 kirjoitti:Ei tuo karala minusta mitään ole lopettanut. ainakin minulle lupasi ohjelman väykkyyn tehdä, kun saa sen kasaan.

ja tuo 320cdi laatikko on muuten hyvä mutta menee vikatilaan välityserojen takia.
:shock:

Onpas kumma juttu. Pari kuukautta sitten kun kävin mopon penkittämässä siellä, sano Niskanen ettei Karala rassaile enää muita kuin vakio autoja ja mielellään uudehkoja (=valmis ohjelma nopeasti tupaan ja uutta autoa tilalle).
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Mulle karala itse ehdotti tuota 7mm pumppua, kun vakio pumpussa on syöttöaika kuulemma niin pitkä ettei saa hyvää.
W210 300TDT
W638 108D
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja jolavi »

makke190 kirjoitti:Ei tuo karala minusta mitään ole lopettanut. ainakin minulle lupasi ohjelman väykkyyn tehdä, kun saa sen kasaan.

ja tuo 320cdi laatikko on muuten hyvä mutta menee vikatilaan välityserojen takia.
nii mitä. autoissa perät eri välityksellä. siis 320 ja 300. 2,65 ja 2,88. vai oletko kokeillut.

Minä olen aina lullut että laatikon välitykset samat. perästä tulee ero. ja jos näin on niin ei pitäisi olla ongelmaa
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja makke190 »

1, 2, 3 vaihteilla eri välitys.
W210 300TDT
W638 108D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

Karala on ammattimies, se tietää ettei tähän projektiin kannata sekaantua :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Palataampa asiaan nyt kun autossa on pitkä leima :D .

Aluks miten karala tekeen ohjelmia ym. kun on myynyt laitteet pois???? ja onhan kysymys nyt mika karalasta??

Toiseks, mikä on om606 vakio turboa jokin verran isompi ahdin, milla sais noin 300-350hp?

Ja kolmas kyssäri olis tuikulle, milloin, miten ja paljonko tulis se sun uuden ohjelman teko maksaan???
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

turbocelica kirjoitti:Palataampa asiaan nyt kun autossa on pitkä leima :D .

Aluks miten karala tekeen ohjelmia ym. kun on myynyt laitteet pois???? ja onhan kysymys nyt mika karalasta??

Toiseks, mikä on om606 vakio turboa jokin verran isompi ahdin, milla sais noin 300-350hp?

Ja kolmas kyssäri olis tuikulle, milloin, miten ja paljonko tulis se sun uuden ohjelman teko maksaan???
Kyllä sillä hx35 holsetilla noihin lukuihin päästään. Ei kannata aivan liian alimitotettua laittaa. gt32 garretti ajaa saman asian mutta on kalliimpi.

Sen voin kyllä luvata että hx35 12 pesällä ei mitenkään päästä nelosella alkaviin kolmenumeroisiin lukemiin. 6mm tapeilla 80mm3 syöttö toteutuu vielä järkevästi mutta siitä ylöspäin alkaa mennä jo pitkäksi. Kenen vaan tekemillä seiskoilla saadaan tuo 100-105mm3 ja ihan inhimillisellä ruiskuajalla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

ku sä asut poris nii mikset kysy porintehotuonnilta ohjelmaa. Antti vaikutti hyvinki asian osaavalta kaverilta.
http://www.porintehotuonti.com/page7.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Siekkinen kirjoitti: Kyllä sillä hx35 holsetilla noihin lukuihin päästään. Ei kannata aivan liian alimitotettua laittaa. gt32 garretti ajaa saman asian mutta on kalliimpi.
Käytännösä osottautunu holsetin 35 paremmin toimivaks kuin proturbon hieroma GT32 joka olis pitäny olla HYVÄ, ja rahaa palo :clap:
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Noita hx35 ahtimia kun on niin pirun vähän myynnissä. jos joku tietää hyvän ja halavan :lol: niin vois ilimoittaa mulle.
Avatar
pena837
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ti 29.09.2009 00:18
Paikkakunta: Tervola

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja pena837 »

Eikai toi uuskaan nyt niin maata kaatavan kallis ole, ja ompahan hyvä ainaki sitten

http://kkdmotorsport.com/kauppa.php?k=1270835105
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

ei poikamiehille, mut perheelliselle on, kun pitäis muitakin osia ostaa ja säädättää vielä.

uuden ostan vasta pakosta, jos ei käytettyä hyvää löydy.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Allu D. kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti: Kyllä sillä hx35 holsetilla noihin lukuihin päästään. Ei kannata aivan liian alimitotettua laittaa. gt32 garretti ajaa saman asian mutta on kalliimpi.
Käytännösä osottautunu holsetin 35 paremmin toimivaks kuin proturbon hieroma GT32 joka olis pitäny olla HYVÄ, ja rahaa palo :clap:
Nuo on suurinpiirtein samanlaisia käytökseltään mutta kyllähän se holsetti yleensä vie voiton :D

Mullapa olis kolmivitonen mutta se taitaa mennä muualle :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Siekkinen kirjoitti:
Allu D. kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti: Kyllä sillä hx35 holsetilla noihin lukuihin päästään. Ei kannata aivan liian alimitotettua laittaa. gt32 garretti ajaa saman asian mutta on kalliimpi.
Käytännösä osottautunu holsetin 35 paremmin toimivaks kuin proturbon hieroma GT32 joka olis pitäny olla HYVÄ, ja rahaa palo :clap:
Nuo on suurinpiirtein samanlaisia käytökseltään mutta kyllähän se holsetti yleensä vie voiton :D

Mullapa olis kolmivitonen mutta se taitaa mennä muualle :lol:


Mihin muualle se menee? täälä saattais olla ostaja, jos hinta osuu kohdilleen :D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

turbocelica kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:
Allu D. kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti: Kyllä sillä hx35 holsetilla noihin lukuihin päästään. Ei kannata aivan liian alimitotettua laittaa. gt32 garretti ajaa saman asian mutta on kalliimpi.
Käytännösä osottautunu holsetin 35 paremmin toimivaks kuin proturbon hieroma GT32 joka olis pitäny olla HYVÄ, ja rahaa palo :clap:
Nuo on suurinpiirtein samanlaisia käytökseltään mutta kyllähän se holsetti yleensä vie voiton :D

Mullapa olis kolmivitonen mutta se taitaa mennä muualle :lol:


Mihin muualle se menee? täälä saattais olla ostaja, jos hinta osuu kohdilleen :D
On toinenkin ostaja joka on jo tarjonnu 350 euroa :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Löytys kans bränt nyy iskemätön hx35 ja viä superin mammutti mahtavalla 54mm kompuralla
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

nyt et siekkinen ala huuattaa sitä holsettia :D alahhan laittaa pakettiin ja meikäläiselle tulemaan :!:
w201 om605
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jekku90 kirjoitti:nyt et siekkinen ala huuattaa sitä holsettia :D alahhan laittaa pakettiin ja meikäläiselle tulemaan :!:
Huomasit perkele :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja petska »

jeemu kirjoitti:Löytys kans bränt nyy iskemätön hx35 ja viä superin mammutti mahtavalla 54mm kompuralla

Oliskohan toi moottoripyörän turbo kallis? :wink:
Itse tein ja säästin
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

jeemu kirjoitti:Löytys kans bränt nyy iskemätön hx35 ja viä superin mammutti mahtavalla 54mm kompuralla

minkä hintanen?
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Sit tulis tämmönen kyssäri.

onko se map anturi vai mikä? se mikä rajottaa ahtopaineen nousun 1.5bar? sit missä se on ja pitääkö se vaihtaa jos haluua ahtoja enemmän?
Minkälaiseen se pitää vaihtaa ym. tietoo siitä :)
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

näihin anturi helvetteihin en ole perehtynyt juuri muuten kun lukemalla mutta kovasti on poijjaat puhunut tuosta 3bar mappi anturista, eli tarvitset sellaisen anturin jossa riittää mittaus aluetta reilusti enemmän kuin alkuperäisessä.
jotenkin niin että jos painetta aikoo laittaa 2bar niin 3bar anturi jne... mitään tiedä, kunhan horisen :mrgreen:
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

No niin ja pläjäys tietoa paineantureista :D

Anturi on aina jotenkin kytkettynä ahtoputkistoon, joten kyllä se sieltä pellin alta pitäisi löytyä jos vähän näkee vaivaa. Antureita kun hankitaan virityskäyttöön, lähinnä suoraruiskareissa, puhutaan usein absoluuttisesta paineesta. Absoluuttinen paine tarkoittaa semmoista, että 0 Bar on täydellinen alipaine, esiintyy ilmeisesti avaruudessa, tosin en ole varma kun en ole käynyt siellä ja 1 Bar on normaali ilmanpaine, se joka vallitsee ikkunan toisella puolella. Kun paineanturi on mallia 2,5 Bar se tarkoittaa absoluuttista mittaus aluetta 0...2,5 Bar joka tarkoittaa vastaavasti 0...1,5 Bar mittausaluetta suhteellisena paineena (suhteessa maapallon ilmanpaineeseen). 3 Bar anturilla päästään maksimissaan mittausalueelle 0...2 Bar ahtopainetta ja vastaavast 4 Bar anturilla 0...3 Bar.

Kun nyt viritellään niin eiköhän tuommonen 4Bar anturi kannata hankkia heti miten, jos tarkoitus on ajella luokkaa 2Bar paineilla, ei se sitten menee tappiinsa heti kun kone vähän rykii...

CDI moottoreissa ECU mittaa ennen moottorin käynnistymistä vallitsevan ilman paineen (absoluuttisena ~1 Bar ja suhteellisena 0 Bar). Mikäli on mennyt vaihtamaan tuon alkuperäisen 2,5 Bar tai 3,0 Bar anturin vaikkapa 4 Bar malliin se tarkoittaa, että se antaa pienemmän jännitteen jo ennen käynnistymistä ja ECU nostaa vikatilan päälle. ECU pitää ohjelmoida uudelle anturille. En tiedä koskeeko sama homma myös OM606:n ECU:a, luultavasti koskee. Kuitenkin anturin vaihdon yhteydessä pitää se ECU ohjelmoida siten, että ECU ymmärtää paineen oikein.

Nämä MAP anturin manipuloinnit oli sitä puuhastelua mitä tuikun kanssa joskus vuonna miekka ja kilpi harrasteltiin (saattaa löytyä hakusanalla veskuboxi *) :D ), ennen kuin Karlalla oppi (lue: suostui opettelemaan) nostamaan CDI moottorin ahtopaineen ohjelmallisesti riittävän ylös, sinne parin barin tasolle. Elektroniikalla pidettiin matalilla paineilla (0- 1Bar) anturin lukema vakiona, mutta sitten suuremmilla paineilla alettiin anturin jännitettä vetämään pienemmäksi -> ECU piti hukkaporttia/VNT siipiä kiinni pidempään -> ahtopaine nousi 2Bar tasolle. Ongelmana luonnollisesti oli, että ECU liili paineen olevan 1,3 tai 1,6 tai mitä se nyt vakiona olikaan...


*) http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 74#p300474" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Esikammio monivenojen mappi on siinä eestä päin katottuna koneen oikealla puolen tulipellissä ja siihen menee imusarjasta letku. Cdi:ssä se on siinä ahtoputkessa parikymmentä senttiä ennen imusarjaa. Eli niin kuin veskola sanoi ahtopaine ei nouse pelkällä mapin vaihdolla vaan se itse asiassa laskee ennen ohjelmointia :lol: mekaaninen pumppu ja ylipaineohjattu hukkaportti poistais vikatilan mahdollisuudet :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Kiitoksia tiedoista, täytyypä tutkiskella vkl löytyykö anturi.
Mistäs se 4bapr mapin voi tilata?
ja en vaihakkaa sitä isompaa mappia, ennen kuin auton on ecu säädössä.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mitäs järkeä siinä on? Jos sä meinaat virittää sitä autoas ja nostaa ahtopaineita yli 1,5 barin nii sun on pakko vaihtaa se mappi ennen ohjelmointia. Ei sitä ohjelmaa voi valmiiksi tehdä ja sitten jälkikäteen vaihtaa niitä osia.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Niin kyllä se ennen ohjelmointia pitää vaihtaa mutta ei kannata paria viikkoa ennen kun se on aika tylsä ajella niin laiskalla autolla :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin