OM605 rakentelua(Väyrysen renkaan vaihto)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM605 rakentelua"kettu pillu Annikki"

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tulitkin tuossa iltapäivällä iisalmen pohjoispuolella vastaan LJ:llä. Jotenki erottu massasta kun vastaan tuli 8)

Tais olla vielä silloin jakotoosa ehjä.
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua"kettu pillu Annikki"

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Mika.T kirjoitti:Tulitkin tuossa iltapäivällä iisalmen pohjoispuolella vastaan LJ:llä. Jotenki erottu massasta kun vastaan tuli 8)

Tais olla vielä silloin jakotoosa ehjä.
----------------------No ehjä ja ehjä. hiukan se napsui ja kahisi siinävaiheessa jo. Mutta kiire oli sitä pakopesää asentelemaan että ei paljon joutanut pysähtelemään ja ihmettelmään :D villi veikka että välipyörästöstä se ääni kuulu, hiukan on se vapaa akselin stopaprikin liikahtanut mikä kielisi että tiukilla on käynyt.

Kyllä sitä moni jää tuijottamaan kun vastaan ajaa, eli huomioarvo on taattu :thumbup:
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua"kettu pillu Annikki"

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Jakolaatikkoa tuli korjattua viikonloppuna, etuvedon laipan laakeri antautui. Ei muutakuin jakolaatikko pois ja laakeroimaan, ryhmäpyörästön neulalaakerin häkit tuli heitettyä roskikseen ja lisättyä puolet lisää neuloja, kuulemma heikko paikka kun hitaalla perällä ajelee ja väännättä, tulee hireät pistekuormat kun kourallinen neuloja ainoastaan.

nelosen pakopesä paikoillaan ja hukkaportti pirrailtu isommaksi. pakopaineet .4bar isommat täyskaasuvedossa. syöttöjä tullu laskettua hiukan kun sääliksi alkoi perät ja laatikko käymään yhden mantielle liittymisen jälkeen, auto linjaan rekan eteen ja kaasu pohjaan ja keirrokset tappiin, ei mitään. Vilkaisu peiliin ja näkyy vaan sininen savu. AHAA renkaat, löysäys ja taas kaasulle ja sitten mentiin. Saattoi Rekkapena miettiä että mitä se kikkailee :D Nyt ei juurikaan näy savua peileistä kun kiihdyttelee mutta liikenteen seassa pysyminen ei vielä ongelma.
Taski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 21.05.2006 12:26
Paikkakunta: Iisalmi

Re: OM605 rakentelua"kettu pillu Annikki"

Viesti Kirjoittaja Taski »

Valotatko vähän tän erikoisen topicin nimen historiaa / taustaa?
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua"kettu pillu Annikki"

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Taski kirjoitti:Valotatko vähän tän erikoisen topicin nimen historiaa / taustaa?
:lol: unohtui muokata takas, tuossa avauduin kun alkoi painetta tulla jäähdytys järjestelmään, eli V...u p...u Annikki. KORJATAAN
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Aamulla ajelin cruiserilla töihin, matkalla poikkesin tekniseen tukkuun tilailemaan uudet etuneljännekset väykkyyn(klokkerholmit, yllättivät hinnalla, 80euroo kpl).
Noh auto pyöri tyhjäkäynitä jonkunaikaa ja oli jo hyvinkin normilämmössä. Siitä lähdin sittten ajelemaan työmaata kohti tien yli ja portista sisään ja 2 vaihteelal kaasupohjaan. Tarkoituksena oli ripeästi päästä risteyksen yli parkkiin :D talven sora ja asfaltti oli huono yhdistelmä, pito lähti takasilta. kierrokset tappiin ennenkuin mitään älysin. Sitten kuuluui korvia riipivä pauke ja kolina molemmilta puolin konetta ja auto tärähti. Pikainen tsekkaus peiliin että ei näy savua yms ja öljynpaineet ok.rullasin siitä huonsoti pyörivällä autolla 50m ruutuun ja sammutin siihen ja kävelin kahvioon kahville parin kirosanan säestämänä. Kahvin jälkeen rohkaistuin ja menin kattomaan minkälainen reikä lohkossa. :evil:

Ei mitään?? hmm ja konetta tulille. ilman hehkua ja heti tulille aivan normaalisti ja pyöri kuin ei mitään??

teknisen tukun myyjä soitti perään että kuulostipa komealta tuo cruiserin rajoitin??WTF se mikään bensa ole. Mutta pikaisen arvion mukaan taisi jäädä venttiilit hiukan jälkeen ja kantamaan, niin poltti sitten imusarjassa ja pakosarjassa. Nyt on sitten auto pajalla ja säädetty 1.5 kierrosta vetäviä poikkeen ja hiukan myös syöttöö tiputeltu että ei tulis kesällä hajotettua voimansiirtoa heti.

Työkaveritkin sanoi että sisäänajo oli näyttävä sekä äänekäs, kivet ropisi ja putkessa poltti ja huuti kun syötävä. jospa tuo ei hirveemmin ottanut siipeen :angel:
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

mulla olis uudet venajouset jouten...
w201 om605
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

jekku90 kirjoitti:mulla olis uudet venajouset jouten...
Orkkikset vai jäykemmät?
Tosin eipä tarvetta ole, ajellaan tuosta koneesta se veivi pihalle ja etitän sitten .960 suoraan. ei kehtaa rahoja tuhlata enää tuohon enempää

ja tuli panostettua ostamalla suuttimen koestuspenkki. ei tartte aina kaverin luokse ajella.
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Eilen tuli selailtua nettiä ja etsittyä tietoa ohivirtausmittauksesta.
TEkasin tuossa pajalla oman ohivirtasumittari, saa testata oman koneen arvot paljon prosentteja liikaa.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

annat paukkua vaan niin kauan kun kulkee :wave:
w201 om605
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Joo kyllään tuo säälimättä mailaa sai viikonloppuna umpihanki ajelussa. Tankillinen meni ja kovin montaa kilsaa ei ajeltu :thumbup:
Eri mukava nyt ajella kun tehoja tiputettu ja vetäviä laskettu että voi ihan rauhassa lurttu pohjassa "hiipiä"
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

tuli toissa viikolla vaiheltua öljyt karvan jäykempiin kun alkaa nuo kelit lämpeämään. Tänään sitten joutohommina nostin koneen pois öljypumpun tarkistuksen/vaihdon takia.

PERR, öljyjä aloin valuttelemaan niin öljyt normaalisti mustat, mutta häivähdys harmaata seassa, ei metallia, ei ottanut magneettiin.!! käytin venttiilikoppaa irti niin ainut mikä pisti silmään oli kahdessa suuttimen ympärysosassa olevat nokka-akselin tekemät jäljet, noin 1,5 mm syvät? en ymmärrä miten se on edes yltänyt sinne ottamaan kun kaikki oli omilla kohdillaan.

Viddu jos löytyy koneesta jotain katastrofin aineksia niin survon tuon cruiserin suonsilmään happanemaan!!
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Bryggi kirjoitti: Viddu jos löytyy koneesta jotain katastrofin aineksia niin survon tuon cruiserin suonsilmään happanemaan!!
Eiku pistät mulle yyveetä niin neuvotellaan hinta kohdalleen :D
E350CDI&A180CDI
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Vapari purettu aamusta. Nyt ollaan jo kotimatkalla .960 kyydissä.

Ajettu perimätiedon mukaan 400tkm. Yks hehku katkennu sisään, juuri nostettiin kone moottoripukkiin ja ruiskin liuottimen ympäri mottia että saa paskat aamusta poikkeen, samalla katkenneeseen hehkuun irroitusöljyt menemään, jos viakka huomenna irtoaisi.

Kansi pois ja alakerran laakereiden tarkastus sekä männänrenkaiden vaihto ja uusi kansipahvi. Siinä huomiseksi tekemistä.

Silloin ainoastaan renkaiden vaihto jos vaparin ja turbon on samanlaiset? miten lie? sattuu olemaan goetzen uduet renkaat odottelemassa hyllyssä?
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua(.960 noudettuna)

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Olipa suuri pettymys alakerran aukaisu, veivien laakerit naarmuttomat, Ilmeisesti vaihdettu hetki sitten. Runkolaakereissa näkyi jälkeä sen verran runsaasti että joutaa vaihtoon. Öljypumppu oli 30 pitkillä rattailla?? Oletin että ahdetussa aina se 37?. Eli siihen tulee kutosessa ollut 37 tilalle. Hoonaus jäljet näkyi alhaalta tiiraillessa hyvin. Eikä naarmuja. Eli menee pelkällä renkaiden vaihdolla yläkerta.

Ps. Kuka tietää mikä on mersun alkuperäisen turbon öljylähdön kierre?? Pitää letku huomenna teetättää ja moottoripukki on juuri tuon edessä niin en voi mitata.
Viimeksi muokannut Bryggi, Su 21.04.2013 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua(.960 noudettuna)

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

no nee, jospa ne paikat alkaisi pysymään oikealla moottorilla nipussa :wave:
oli se jossain se kierre täälläkin kerrottu, haulla voisi löytyä
w201 om605
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua(.960 noudettuna)

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

jekku90 kirjoitti:no nee, jospa ne paikat alkaisi pysymään oikealla moottorilla nipussa :wave:
oli se jossain se kierre täälläkin kerrottu, haulla voisi löytyä
Imusarajan teen uusiksi myös, kun hiukan takaraivossa kolisuttelee semmoinen piru että tuon sarjan syystä niitä ykkösen veivejä menny solmuun urakalla..

Joutuu urakalla lyhentämään vaan tuota sarjaa ja tekemään hiukan tilavamman paketin.. SAmalla voisi ahtoputket tekasta 2.5 tuumaisesta, nykyisten kammottavien 3 sijaan. jos sillä jotain hyötyä saisi tuohon menohaluihin alakierroksille.

MUTtA SE KIERRE HJELP!!

Miten pahasti silvottu sarja kyseessä?
Viimeksi muokannut Bryggi, Su 21.04.2013 17:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua(.960 noudettuna)

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

mulla olis yksi jo osittain pilkottu alu satsi.. siitä rupeat väsäämään ja mulle kauppaat ton :roll:
w201 om605
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua(.960 noudettuna)

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

jekku90 kirjoitti:mulla olis yksi jo osittain pilkottu alu satsi.. siitä rupeat väsäämään ja mulle kauppaat ton :roll:
Miten pahasti silvottu sarja kyseessä?
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua(.960 noudettuna)

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

viisaana leikkasin sen kutosen putken pois enkä nelosta välistä :shifty: :mrgreen: se pitäisi liimata takaisin
w201 om605
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua(.960 noudettuna)

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

jekku90 kirjoitti:viisaana leikkasin sen kutosen putken pois enkä nelosta välistä :shifty: :mrgreen: se pitäisi liimata takaisin

No niin muistelinkin että joku tilanne siellä oli sen sarjan kanssa

turbön öljyletku M16x1.5
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua(.960 noudettuna)

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Laakerit ja stefat tilattu tänään. Huomenna jos pääsisi runkolaakerit ja männänrenkaat vaihtamaan. Noudin aihiot imusarjan tekoon ja huomenna hitsuuttelemaan kaverin luokse, hiukan jo hahmotttelin mallia ja kokoa. Jospa se ykösen kuoleminen loppuisi siihen. Myös ahtoputket tulee nyt 63mm milliset. silikooni letkut ja muutkin tuli tilattua. Myös bleedi jos hiukan noita ahtoja maltillisesti nostaisi kun kesäkin tulossa

Viikonloppuna pitää pääästä jo ajelemaan :twisted:
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua(.960 noudettuna)

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Illan ratoksi JaskaR:n pajalla sattuu ja tapahtuu kummia..

Kuva

Kuva

:thumbup: :twisted:
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua(.960 noudettuna)

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Konehan on kantta vailla kasassa, uudet laakerit, renkaat stefat asennettuna.

Tarkoituksena oli tänään saada jo kansi päälle ja kone paikoilleen, mutta entinen omistaja oli välttämättä halunnut katkaista hehkun sisään niin teetti ylimääräsitä jumppaa. keirre jäi kohtuu ehjäksi, mutta varmuuden vuoksi pitää hommata siihen helicoil että ei tule ongelmia seuraavalla kerralla. samalla kokeilin muitakin hehkuja irti niin kaksi irtosi hyvin, ja loput kaksi on sitten ollut niin kiinni että päässy kartion ohi nokea ja jumineet kiinni. kaikkea tuli kokeiltua ja jätin taas yöksi aineet imeytymään jos se huomenna jo irtoaisi.

nyt vaan piäisi huomiseksi löytää M12x1.25 helicoil. huoh

Imusarjankin lasikuulapuhalsin ja maalasin aamulla, omaan silmään tuli hyvännäköine nsarja, toimivuudesta ei voi sitten sanoa mitään
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua(.960 noudettuna)

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Kuva
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua(.960 noudettuna)

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ei paha, ei paha :clap:
w201 om605
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua(.960 noudettuna)

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Kuva

ja mahtuu kaikki romut olemaan vielä ympärillä, konehuoneen valokuvan perusteelal pätkittiin entinen sarja ja uusi hitsattiin :D
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua(.960 noudettuna)

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Kone nostettu paikoilleen ja mallattu ahtoputket ja tiggailtu uudet 2.5" röörit. huomenna kone pois ja vauhtiksen asennus ja kone paikoilleen kaikkine laitteineen. ja tiedä vaikka jos käyntiin saisi iltapäivästä.
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: OM605 rakentelua(.960 noudettuna)

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

Nonniin. Auto ajossa jälleen, kalina kierroksilla tipotiessää, jopa sivistynyt käyntiääni.

Negatiivisia huomioita:
Kytkin ei pidä sitten yhtään 1bar jälkeen.
ahtoletkut ei pysy paikoillaan 1.1bar jälkeen

Positiivisia huomioita:
Kytkin ei pidä sitten yhtään 1bar jälkeen.:cool:
ahtoletkut ei pysy paikoillaan 1.1bar jälkeen
Tiedä vaikka siellä sitä tehon paskaa taas olisi tarjolla, kun vaan välittyisi tiehen asti
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM605 rakentelua(.960 noudettuna)

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

vaikeuksien kautta voittoon!
w201 om605
Vastaa Viestiin