W123 300D turbon öljynkierto
W123 300D turbon öljynkierto
Elikkäs kyseessä vapari 300D, ja kysymys kuuluu...saako tuota öljyn paluuta järkevästi mihinkään ettei tarvitsisi porailla öljypohjaa taikka lohkoa, esim haarottais öljytikun ja siihen laittais paluun? Muuten auto on p-a pudjetilla tehty elikkäs vakio pumpusta kaikki irti ja 300tdt vakio imu ja pakosarja sekä ahdin ja väliin välijäähy ja moottoriöljylle turbon orkkis lauhdutin. Jos jollain on samanlaista prokkista ollut tai on niin kertokaa kaikki mahdollinen ja mahdoton:)
Kiitos etukäteen!
Kiitos etukäteen!
Speedlimit are for pussies!
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: W123 300D turbon öljynkierto
Alkuperäisessä OM 617 turbomoottorissa turbon öljyn paluu menee öljypohjaan noin 20 mm putkella. Vaparimottorissa ei ole paikkaa valmiina, johon paluuputki liitetään. Voihan sen tehdä ottamalla peltipohjan pois ja porata reikä alumiiniöljypohjaan ja laittaa kaksoisnipalla yhde käyttötarkoitusta varten.
Re: W123 300D turbon öljynkierto
Juu pihasta löytyy w123 300tdt ja siinä tosiaan menee paluu öljypohjaan, mutta siksi turbom öljypohja onkin leveämpi. Eihän se turbon öljypohja mene vahingossakaan vaparilohkoon?
Speedlimit are for pussies!
Re: W123 300D turbon öljynkierto
Eiköhän ne öljypohjat käy suoraan ristiin.
Re: W123 300D turbon öljynkierto
Itselläkin sellainen kutina että kävis ristiin. Lohkothan on turbossa ja vaparissa ilmeisisti samat, sisukset vain erilaiset. Turhaan taas ei viitsisi alkaa vaihtelemaan...
Speedlimit are for pussies!
Re: W123 300D turbon öljynkierto
Turbon öljypohja ei käy vaparilohkoon koska turbon pohja on pitempi etupäästään.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: W123 300D turbon öljynkierto
Voi olla hyvinkin mutta eikös öljypohjat ole periaatteessa samanlaiset, turbossa vaan on levennys siinä pohjassa paluuta varten. Se levennyshän on lohkon ulkopuolella joten tuntuu äkkiä siltä että tiivistepinnat olisi kuitenkin samanlaiset?
Speedlimit are for pussies!
Re: W123 300D turbon öljynkierto
On ne periaateessa samanlaiset mutta turbonpohja on etupäästä pitempi koska turbossa öljypumppu pyörii 2 rivisellä ketjulla joka tarvii tilaa juurikin etupäähän. Turbon lohkossa on etupäässä alumiininen jatkopala juurikin tuota erilaista öljypohjaa varten, tästä syystä kampiakselikin on ketjupyöränverran pitempi.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: W123 300D turbon öljynkierto
Helppohan se pikkuöljypohja on käyttää irti ja tehdä paluu kylkeen.
wiimax.fi
Re: W123 300D turbon öljynkierto
Tässä olis vielä kuva turbon öljypumppu rakennelmasta, tuosta näkee miksi pohja on pitempi:


auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: W123 300D turbon öljynkierto
sitä jatkopalaa ei saa siihen vakio lohkoon (koska se on lyhyempi?) jotta sen turbon pohja sopisi?
jos vaan kylmästi poraa peltipohjan yläreunaan reijän (12-16mm?) ja siihen läpivienti joka tiivistetään ja siihen suoraan paluu. silloin paluu tulisi ahtimelta lähes pysty suoraa alas ja alhaalla vaan tulee tietty 90 asteen kulma mutta eiköhän siitä öljy tipu riittävästi.
Kiitoksia vastauksista!
jos vaan kylmästi poraa peltipohjan yläreunaan reijän (12-16mm?) ja siihen läpivienti joka tiivistetään ja siihen suoraan paluu. silloin paluu tulisi ahtimelta lähes pysty suoraa alas ja alhaalla vaan tulee tietty 90 asteen kulma mutta eiköhän siitä öljy tipu riittävästi.
Kiitoksia vastauksista!
Speedlimit are for pussies!
Re: W123 300D turbon öljynkierto
Kyllä sen jatkopalan voi laittaa vaparilohkoon, tarvii porata muutama lisäreikä ja tehdä kierteet niin jatkon saa paikoilleen. Samalla joudutaan asentamaan turbokoneen pitempi kampiakseli jotta saadaan stefa, värinänvaimennin, ja hihnapyörät asennettua moottoriin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: W123 300D turbon öljynkierto
Riittääköhän tuolle paluulle 15mm reikä? Eiköhän homma onnistu niin että reikä kylkeen, kierre siihen, sitten vaihtaa öljyt niin tulee suurimmat lastut ulos ja ei muutaku liitin siihen.
Speedlimit are for pussies!
Re: W123 300D turbon öljynkierto
niin ja sitten että onko tuo öljynlauhdutin mielestänne pakollinen vai meneekö ilman? entä cooleri?
Speedlimit are for pussies!