W123 300D turbon öljynkierto

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
606st
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Pe 02.11.2012 09:14
Paikkakunta: Orimattila

W123 300D turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja 606st »

Elikkäs kyseessä vapari 300D, ja kysymys kuuluu...saako tuota öljyn paluuta järkevästi mihinkään ettei tarvitsisi porailla öljypohjaa taikka lohkoa, esim haarottais öljytikun ja siihen laittais paluun? Muuten auto on p-a pudjetilla tehty elikkäs vakio pumpusta kaikki irti ja 300tdt vakio imu ja pakosarja sekä ahdin ja väliin välijäähy ja moottoriöljylle turbon orkkis lauhdutin. Jos jollain on samanlaista prokkista ollut tai on niin kertokaa kaikki mahdollinen ja mahdoton:)
Kiitos etukäteen!
Speedlimit are for pussies!
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W123 300D turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Alkuperäisessä OM 617 turbomoottorissa turbon öljyn paluu menee öljypohjaan noin 20 mm putkella. Vaparimottorissa ei ole paikkaa valmiina, johon paluuputki liitetään. Voihan sen tehdä ottamalla peltipohjan pois ja porata reikä alumiiniöljypohjaan ja laittaa kaksoisnipalla yhde käyttötarkoitusta varten.
606st
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Pe 02.11.2012 09:14
Paikkakunta: Orimattila

Re: W123 300D turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja 606st »

Juu pihasta löytyy w123 300tdt ja siinä tosiaan menee paluu öljypohjaan, mutta siksi turbom öljypohja onkin leveämpi. Eihän se turbon öljypohja mene vahingossakaan vaparilohkoon?
Speedlimit are for pussies!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W123 300D turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eiköhän ne öljypohjat käy suoraan ristiin.
606st
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Pe 02.11.2012 09:14
Paikkakunta: Orimattila

Re: W123 300D turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja 606st »

Itselläkin sellainen kutina että kävis ristiin. Lohkothan on turbossa ja vaparissa ilmeisisti samat, sisukset vain erilaiset. Turhaan taas ei viitsisi alkaa vaihtelemaan...
Speedlimit are for pussies!
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W123 300D turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Turbon öljypohja ei käy vaparilohkoon koska turbon pohja on pitempi etupäästään.
auto w123 200D/300DT vm, -81
606st
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Pe 02.11.2012 09:14
Paikkakunta: Orimattila

Re: W123 300D turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja 606st »

Voi olla hyvinkin mutta eikös öljypohjat ole periaatteessa samanlaiset, turbossa vaan on levennys siinä pohjassa paluuta varten. Se levennyshän on lohkon ulkopuolella joten tuntuu äkkiä siltä että tiivistepinnat olisi kuitenkin samanlaiset?
Speedlimit are for pussies!
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W123 300D turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

On ne periaateessa samanlaiset mutta turbonpohja on etupäästä pitempi koska turbossa öljypumppu pyörii 2 rivisellä ketjulla joka tarvii tilaa juurikin etupäähän. Turbon lohkossa on etupäässä alumiininen jatkopala juurikin tuota erilaista öljypohjaa varten, tästä syystä kampiakselikin on ketjupyöränverran pitempi.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18041
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 300D turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Helppohan se pikkuöljypohja on käyttää irti ja tehdä paluu kylkeen.
wiimax.fi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W123 300D turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tässä olis vielä kuva turbon öljypumppu rakennelmasta, tuosta näkee miksi pohja on pitempi:
Kuva
auto w123 200D/300DT vm, -81
606st
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Pe 02.11.2012 09:14
Paikkakunta: Orimattila

Re: W123 300D turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja 606st »

sitä jatkopalaa ei saa siihen vakio lohkoon (koska se on lyhyempi?) jotta sen turbon pohja sopisi?
jos vaan kylmästi poraa peltipohjan yläreunaan reijän (12-16mm?) ja siihen läpivienti joka tiivistetään ja siihen suoraan paluu. silloin paluu tulisi ahtimelta lähes pysty suoraa alas ja alhaalla vaan tulee tietty 90 asteen kulma mutta eiköhän siitä öljy tipu riittävästi.

Kiitoksia vastauksista!
Speedlimit are for pussies!
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W123 300D turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kyllä sen jatkopalan voi laittaa vaparilohkoon, tarvii porata muutama lisäreikä ja tehdä kierteet niin jatkon saa paikoilleen. Samalla joudutaan asentamaan turbokoneen pitempi kampiakseli jotta saadaan stefa, värinänvaimennin, ja hihnapyörät asennettua moottoriin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
606st
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Pe 02.11.2012 09:14
Paikkakunta: Orimattila

Re: W123 300D turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja 606st »

Riittääköhän tuolle paluulle 15mm reikä? Eiköhän homma onnistu niin että reikä kylkeen, kierre siihen, sitten vaihtaa öljyt niin tulee suurimmat lastut ulos ja ei muutaku liitin siihen.
Speedlimit are for pussies!
606st
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Pe 02.11.2012 09:14
Paikkakunta: Orimattila

Re: W123 300D turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja 606st »

niin ja sitten että onko tuo öljynlauhdutin mielestänne pakollinen vai meneekö ilman? entä cooleri?
Speedlimit are for pussies!
Vastaa Viestiin