W123 230E/TE/CE:n hankinta käyttöautoksi s.2

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Pakardinen
Mersumies
Mersumies

Re: w123:n metsästys ulkomailta.

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Hage kirjoitti:Saa sitten nähdä miltä tuntuu siirtyä n. 220hv bensasta max. 88hv dieseliin.
Ne tehot on siinä vaiheessa ihan sama. Minäkin aikanani vannoin, että en kuunaan koskaan osta laiskapaskaa 123:sta. Sitten kun oma tuli pihaan, olin (ja olen yhä) täysin myyty mies. Se tunnelma, se fiilis... Huoh. :ugeek:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Hage
Mersumies
Mersumies

Re: w123:n metsästys ulkomailta. Kysymyksiä budjetista jne s

Viesti Kirjoittaja Hage »

Näin viikonlopun hiljasina tunteina kun on tekemisen puutetta (taas) eikä bensojakaan vitti kaikkea tuhlaa kerralla niin nyt on tullu mm. budjetista kysymyksiä:

Millä budjetilla suosittelisitte lähteä liikkeelle kun w123d automaatti pitäisi hankkia?
Itsellä olisi nyt tällä hetkellä n. 3000€ (budjetti voi hieman venyä suuntaan jos toiseen) varattuna itse autoon. Matkakulut verot jne sitten erikseen. Saako tuolla hinnalla mitään muuta kuin niitä Porvoon entisiä korinvaihtotekniikanvaihto läpimätiä takseja?
Ensisijaisiin huoltoihin/korjauksiin en ole vielä budjettia laskeskellut mutta nyt ainakin pumpun säätö (500€?) ja ruostesuojaus (700€?) on otettu huomioon.

En siis ole ettimässä sitä täysin entisöityä eBayssä myytävää 20t€ coupéta mutta kumminkin mahdollisimman hyväkuntoista ympärivuotista käyttöautoa.

Entäpä kulutus ja mikä moottori?
Mie luin äskettäin ikivanhan topikin jossa keskusteltiin mm. 300D:n kulutuksesta. On jopa alle 7l/100km menny mutta omaan korvaan kuulostaa hieman Esson poikien tarinoilta. Luulisi kumminkin että ammattilaisen säätämä pumppu + automaatti veisi 7-8l suurinpiirtein? Ainakin sellainen kulutus kävisi kukkarolle oikein hyvin nykyisen (bensan) 10-12l/100km kulutksen sijaan.
Ja mikä moottori olisi kaikkein paras ratkaisu? vapaastihengittävä 200D-300D vaihtoehtoina siis. 200D vie kuulema melkein saman verran naftaa kuin 300D mutta muistaakseni joku kirjoitteli joskus siitä että 200D olisi kumminkin parempi ratkaisu verrattuna 300D:hen kun on vähemmän liikkuvia (hajoavia) osia?
220D olisi itselle mieluisin koska se tarkoittaisi automaattisesti sitä että auto tulisi olemaan juurikin sitä 0.5 - 1. sarjaa ja käsihehkulla :D
Kaiken lisäksi näistä vaparidieseleistä 220D:tä taidettiin valmistaa vähiten kun valmistusvuodet w123:een on vain 75-79 eli olisiko se silloin myös harvinaisin? Valmistusmääriä en tiedä vaan ihan omalla hitaalla järjenjuoksulla päätelty.
Toki kyllähän se 300D käy mainiosti kun se on se rakettimoottori noista ja joidenkin mukaan olisi myös suosituin kone museoautoissa?

Mitä ajatuksia teille syntyy näistä kysymyksistä? :)

e: Ja hieman aiheen vierestä jos joku tietää jonkun jolla olisi myytävä tälläinen opus niin laittakaa viestiä privaatisti :) niin ja löysin ittelleni uuden hienon taustakuvan Googlesta pienen etsinnän jälkeen:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Kipsu
Mersumies
Mersumies

Re: w123:n metsästys ulkomailta.

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Pakardinen kirjoitti:
Hage kirjoitti:Saa sitten nähdä miltä tuntuu siirtyä n. 220hv bensasta max. 88hv dieseliin.
Ne tehot on siinä vaiheessa ihan sama. Minäkin aikanani vannoin, että en kuunaan koskaan osta laiskapaskaa 123:sta. Sitten kun oma tuli pihaan, olin (ja olen yhä) täysin myyty mies. Se tunnelma, se fiilis... Huoh. :ugeek:
Miten olis koeajo pullakahvien hinnalla? Pyörin Espoon suunnalla maanantaina työasioissa ja oletettavasti koko päivän. Mun autossa pitää sitte osata vaihtaa vaihteita koska kannatan itse manuaalipelejä. Mitä tulee pa-kulutukseen jota olen seurannut (taskulaskimellakin) niin 300D 5-vaihteisen lootan kanssa jossa on pikkusen syöttöjä lisätty pumpusta (muuten vakio ja vapari) on vienyt vähimmillään 6,2 l/100km matka-ajossa (kesällä ja ei tuulivastusta).
Viimeksi muokannut Kipsu, Su 19.05.2013 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minulla on ollut 200D, 240D, 300D useita 123:ia. Kaikki manuaalivaihteisina.
Niistä 200D:llä on vaikea ehtiä kolmion takaa liikenteen sekaan eli tehonpuute häiritsee jopa täällä maaseudulla rauhallisessa ajossa, tai ainakin vaatii totuttelua.
Muuten en osaa mieltää jonkun moottoreista olevan toistaan parempi.
Mukavin yhdistelmä oli Langin 300D 5-vaihteisella laatikolla ja 3.69 (eikös se niin ollut noissa vakiona ?) perävälityksellä. Viitonen sopi hyvin matka-ajoon ja kulutus oli pitemmällä reissulla jopa alle 8 litraa sadalle.
Kulutuksen osalta kannattaa varautua siihen että 8-9 välille menee, automaatilla ehkä vähän enemmän ?

Oletko ajatellut että auton on ehdottomasti oltava automaattivaihteinen ? Manuaalin kelpuuttaminen taitaisi lisätä valikoimaa aika lailla.
Entäpä jos auto kuitenkin löytyisi Suomesta ... ruosteettomia taitaa olla muuallakaan aika harvassa ja hinta sen mukainen.
wiimax.fi
RH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RH »

Jokainen tyylillään, ja 123:sta on itselläkin kyllä ihan hyvät muistot, mutta en minä sellaisella enää käyttöautona viitsisi 25tkm vuotta kohti viitsi tien päällä viihtyä. Vaikka ethän sä tätä mielipidettä halunnut kuulla, kun tuollaisesta olet innostunut :D :wink: .
Mutta onnea vaan etsintään 8) .
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Mb klubilainen myy 240 123 aut vm 83 mataka mallia suht varusteltuakin,soittele niin saat yhteystidot!? :wink:
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Hage
Mersumies
Mersumies

Kipsu kirjoitti: Miten olis koeajo pullakahvien hinnalla? Pyörin Espoon suunnalla maanantaina työasioissa ja oletettavasti koko päivän. Mun autossa pitää sitte osata vaihtaa vaihteita koska kannatan itse manuaalipelejä. Mitä tulee pa-kulutukseen jota olen seurannut (taskulaskimellakin) niin 300D 5-vaihteisen lootan kanssa jossa on pikkusen syöttöjä lisätty pumpusta (muuten vakio ja vapari) on vienyt vähimmillään 6,2 l/100km matka-ajossa (kesällä ja ei tuulivastusta).
Arvostan suuresti tarjoamaas koeajomahdollisuutta :thumbup: mut multa tais perjantaina kännissä mennä jalasta joku lihas tms p*skaksi kun oon nyt joutunu nilkuttelee siitä asti, en usko että manuaalilla ajaminen oikeen luonnistuis ainakaan huomenna.
dealer kirjoitti: Niistä 200D:llä on vaikea ehtiä kolmion takaa liikenteen sekaan eli tehonpuute häiritsee jopa täällä maaseudulla rauhallisessa ajossa, tai ainakin vaatii totuttelua.
:lol:
dealer kirjoitti: Kulutuksen osalta kannattaa varautua siihen että 8-9 välille menee, automaatilla ehkä vähän enemmän ?
Oletko ajatellut että auton on ehdottomasti oltava automaattivaihteinen ? Manuaalin kelpuuttaminen taitaisi lisätä valikoimaa aika lailla.
Entäpä jos auto kuitenkin löytyisi Suomesta ... ruosteettomia taitaa olla muuallakaan aika harvassa ja hinta sen mukainen.
7-9l/100km keskikulutus olisi juurikin tavoitteena, Kyllähän se kolmen litran putoomien tuntuu huomattavasti lompakossa.
Automaatti sen täytyy olla ehdottomasti, tuolla Vitolla sun muilla manuaaleilla ajellu nyt jotain satoja kilometrejä yhteensä ja eisss.. :? Kyllä se laiskanmiehen vaihteisto on minun juttu vaikka se tekee kilpikonnasta etanan.
Varmaan löytyy Suomenmaaltakin niitä hyviä yksilöitä, mutta
1: ne myynnissä olevat 123:t mitä olen tähän mennessä bongannut Suomesta on yleensä todella varusteettomia ja yleiskunnoltaan jonkin verran huonompia verrattuna ulkomailla myytäviin
2: Suomessa hyväkuntoisten hinnat vaikuttaa olevan korkeampia kuin esim. Saksassa. Se että auto on museorekistöröity Forssassa josta pukkaa ruosteet läpi, joku insinööri on iskenyt mustat kilvet, varusteet on suoraan taksista, leima lopussa kohtapuolin ja 'pientä laittoa on' ei tarkoita sitä että auto olisi 7000€ arvoinen mulle
3: Myös todella paljon on just näitä jo edellisviestissä sanomiani kv/tv aihioita jotka ei kiinnosta pätkääkään. Auton täytyy olla alkuperäinen ja mahdollisimman hyvä korinen.
4: Niin ja ämeriikänmallit ei ole myöskään hakusessa vaikka yleensä ovat todella hyvin varustettuja.

Mutta joo, en tietenkään odota priima jollain 3t€ budjetilla mutta joku raja täytyy vetää. Eikä nyt tällä projektilla ole ihan mahdottoman kiire, mut jos nyt kumminkin tämän vuoden puolella pääsisin vielä olemaan rekkojen ohittelemana :)
RH kirjoitti:Jokainen tyylillään, ja 123:sta on itselläkin kyllä ihan hyvät muistot, mutta en minä sellaisella enää käyttöautona viitsisi 25tkm vuotta kohti viitsi tien päällä viihtyä. Vaikka ethän sä tätä mielipidettä halunnut kuulla, kun tuollaisesta olet innostunut :D :wink: .
Mutta onnea vaan etsintään 8) .
Kaikki mielipiteet on tervetulleita, ja kai se nyt joidenkin korvaan kuulostaa oudolta että pihassa on melkein 2000-luvun autoja mutta silti käyttiksenä on melkein 40 vuotta vanha taksi saatana :D
Mutta se miksi w123 on suunnitteilla on yhtenä isoimmista syistä kulujen laskeminen alaspäin, tuo lankku syö kaikki köyhän nuoren opiskelijan rahat (vakuutukset, bensakulut, korjaukset jne) että pakko joku muutos on tulla. Tietenkin kulujen minimoimiseen olisi w124 200D parempi mutta lankku ei tuo sitä samaa fiilistä kuin mitä 123:ssa tuntuu olevan. Ja kiitos, vähän onnea tässä tuntuu tarvitsevankin :)
jaakko.putkisaari kirjoitti:Mb klubilainen myy 240 123 aut vm 83 mataka mallia suht varusteltuakin,soittele niin saat yhteystidot!? :wink:
Tästä mie oon saanukkin jo privana linkkiä ja siitä oli pientä keskusteluntynkääkin edellisellä sivulla :wink: kiitos kumminkin
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
mage_90
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

siitä asiallinen auto ihan suomen puolelta http://www.nettivaraosa.com/kunnostetta ... ot/1573259" onclick="window.open(this.href);return false;
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Hage
Mersumies
Mersumies

Noniin ensi viikolla w126:n pitäisi mennä pakoputken korjaukseen ja Viton taas ohajuksen säätöön jolloinka ne olisi minun puolesta myyntivalmiita. Etenkin kun toiselle olen ajatellut hintaa n. 1500€ ja toiselle n. 3500€ Niillä rahoilla luulisi jo saavan kohtuullisen w123 dieselin ulkomailta, jos nyt kukaan tommosia haluu.. :roll:
privalla yhteyttä jos mielenkiinto heräsi

Nyt on sitten taas tämä valinnan vaikeus edessä;
1: 2. sarjalainen 300D automaatti, väri Astral Silver ja sisuta sininen kangas/MB-Tex ajettu hieman alle 300tkm. Orkkiskuosi, ei räpelletty. Varusteina vakkari, s-lasit edessä, käsinoja edessä, niskatuet takana.
Kuvista en havaitse ruostetta.

2: 2. sarjalainen 240D automaatti, väri Taigabeige, ja sisuta musta kangas/MB-Tex. Kilometrejä epäilyttävän vähän mutta kunnosta päätellen voisi olla alkuperäiset. Orkkiskuosi, ei räpelletty. Varusteina ohjaustehostin ja peräkoukku.
Kuvista en havaitse ruostetta.

3: 2. sarjalainen 240D automaatti, väri China Blau ja sisusta vaalea MB-Tex. Ajettu n. 250tkm Orkkiskuosi ei räpelletty, paitsi että AUTOMATIC on liimattu takakonttiin 240D:n viereen. Varusteina s-lasit edessä, takasisävalo, kattoluukku, automaattinen tasonsäätö ja edessä käsinoja.
Kuvista en havaitse ruostetta, myyjänkin mukaan ruosteeton.

4: 2. sarjalainen 300D automaatti, väri Agavengün ja sisusta vaalea kangas/MB-Tex. Ajettu hieman alle 200tkm. Orkkiskuosi ei räpelletty. Etu- ja takakaarissa havaittavissa pienen pientä ruosteen alkua mutta uudet etulokarit saa mukaan. Varusteina kattoluukku, peräkoukku, ABS, edessä käsinoja ja takasisävalo.

5: 1. sarjalainen 300D automaatti, väri Astral Silver ja sisusta sininen kangas/MB-Tex. Ajettu n. 300tkm. Hieman räpelletty; ajovalot on 3. sarjalaisesta ja nopeusmittarissa max. nopeus 200km/h. Varusteina ilmastointi (ei kuulema toimi tällä hetkellä), takaniskatuet, käsinoja edessä, s-lasit edessä ja takasisävalo
Kuvista en näe ruostetta.

Joko nelonen tai kolmonen olisi mielestäni paras noista. Kolmosessa on varusteita ja oikea kone kun taas nelosessa on kiva väri, ABS:it ja HINTA

:think:

Täytyypä alkaa taas kirjoittelee sähköpostia myyjille.
Hilijaa hyvä tulloo..

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Hage
Mersumies
Mersumies

Re: W123 ulkomailta. Autojen myynti ja valinnan vaikeus s.2

Ehdokkaita tullut ja mennyt, parista 123:sta olisin todella kiinnostunut sähköpostikeskustelujen jälkeen mutta pitäis saada Vito ja 126 eka poijjes.
Mutta nyt on hiipinyt mieleen ajatus että jos tosissaan etsisi myös W115 malleja käyttöautoksi? Jää vain mietityttäväksi onko enää järkeä ottaa pystylamppua käyttöautoksi :think: eikös alustan, moottorin ja korin osat ole paljon vaikeampia löytää verrattuna w123:een? Ja luulis et ovat kalliimpiakin..

220D 1972
230.6 1974
Alempihan on w114 eli bensakutonen mutta kun köyhällä opiskelijalla ei ole varaa valita kalliimpia :| eikä noit automaatilla varustettuja pystylamppuja saati 123:sia näe koskaan turhan usein.
Molemmissahan kilometrit kertoisi sitä että ovat olleet sokeilla saaristolaispapilla sunnuntaikäytössä mutta ei noista kilometreistä voi olla koskaan täysin varmoja. Pääasia on että se on hyväkuntoinen, alkuperäinen ja mahdollisimman vähäruosteinen.

Mitä mieltä olette?

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: W115/W123 ulkomailta. Autojen myynti ja valinnan vaikeus

Pystylampun hankkiminen on toki kannatettava ajatus, mutta itse en raskisi käyttöautona pitää. Tosin sama juttu on 123:n kanssa jos kyseessä olisi hyvä, ruosteeton yksilö.
wiimax.fi
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jotenkin tuntuu vaikealta ajatukselta pitää pystäriä ympäri vuoden ainoana käyttöautona. Noilla on ikää niin paljon, että asiaa pitää ihan tosissaan harrastaa. Pellit ei kestä suolassa ajamista millään w115:ssa.
Hage
Mersumies
Mersumies

dealer kirjoitti:Pystylampun hankkiminen on toki kannatettava ajatus, mutta itse en raskisi käyttöautona pitää. Tosin sama juttu on 123:n kanssa jos kyseessä olisi hyvä, ruosteeton yksilö.
No jos semmoisen 115/123 koppasen löytää joka on kuin suoraan tehtaan liukuhihnalta tullut niin en minäkään kehtais sellasella ajaa edes kesäisin :D mutta nyt kun budjetti on max 4000€ luokkaa niin en odota täysin priimaa. Tosin ajan kuluessa tulen tekemään siitä priiman mutta en nyt koska tällä hetkellä tarviin luotettavan, kestävän, mahdollisimman yksinkertaisen ja halvan ylläpitokustannuksiltaan olevan auton, eikä mikään Sierra tai Corsa tule kysymykseenkään.. :D
Tommosella pystärillä olisi niin mahtavaa ajella muun liikenteen joukossa (jos pysyy perässä) kesät ja talvet.
Olo on kuin hipsterillä :D

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

tällä hetkellä tarviin luotettavan, kestävän, mahdollisimman yksinkertaisen ja halvan ylläpitokustannuksiltaan olevan auton
Muutamalla tonnilla saa tehtyä todella hyvän 124:n joka täyttää kriteerit ja kuluttaa litran pari vähemmän kuin vanhemmat korimallit.
wiimax.fi
Hage
Mersumies
Mersumies

JP74 kirjoitti:Jotenkin tuntuu vaikealta ajatukselta pitää pystäriä ympäri vuoden ainoana käyttöautona. Noilla on ikää niin paljon, että asiaa pitää ihan tosissaan harrastaa. Pellit ei kestä suolassa ajamista millään w115:ssa.
Eikö edes ruostesuojattuna ja hyvällä maalipinnalla? Jos näin on niin taitaa pystylamppu jäädä sitten ikuiseksi haaveeksi :D
dealer kirjoitti: Muutamalla tonnilla saa tehtyä todella hyvän 124:n joka täyttää kriteerit ja kuluttaa litran pari vähemmän kuin vanhemmat korimallit.
Mutta kun mä en halua tenavaa tai lankkua :) Järki kehottaisi ostaamaan toisen 124:n mutta kun sydän sanoo että 123 :?
Ja niinkuin sanoinkin aiemmissa viesteissä ettei 124 tuo sitä samaa fiilistä kuin kunnossa oleva 123. Mä oon valmis maksamaan siitä vanhan liiton -fiiliksestä sen litran parin enemmän :) Kaikenlisäksi yhdellä kaverilla on jo tenava, kaksi on ostamassa sellasita ja vanhalla koulukaverilla on C124 E320 ympärivuotisessa ajossa eli niitä riittää täällä Espoossa. 202 tai Väykky ei taas tule kysymykseenkään.
Eli ainoa 'oikea' vaihtoehto on hankkia joku lankun edeltäjistä, tosin kyllähän toinen 126 olisi mahtava mutta ne kustannukset..

Mitä enemmän veivejä ja kampia joutuu roplaamaan että saa auton käyntiin ja sammutettua niin sen parempi :mrgreen:

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Hage
Mersumies
Mersumies

Re: W115/W123 ulkomailta. Mitkä mersut myisi pois tieltä? s.

Pinetä päivitystä tilanteeseen.

Nyt kun ollaan saatu w211 hankittua perheeseen niin voin taas keskittyä täysillä w123:n etsimiseen. On tuo W211 kyllä mukava auto ajaa. Kilometrejä n. 210tkm ja 270 CDI liikuttaa tuota koria sen verran hyvin että renkaatkin vingahtaa kun lähtee liikkeelle. Tai sitten on vain huonot renkaat alla :D Sinäänsä vaarallinen auto kun vauhtia ei tunne ollenkaan ja yhtäkkiä huomaat ajavas 80km/h taajama-alueella :crazy: Myös toimiva ilmastointi on jotenkin ihan uskomattoman hieno ominaisuus. Yllättävän ahtaat sisätilat kumminkin verrattuna esimerkiksi W124:ään.

Vielä kun saisi nuo allekirjoituksen Viton ja 126:n myytyä.. Myös on hiipinyt ajatus että jos möisi tuon miun 124:n ja Viton sijaan kun faija varmaan tarvitsee kumminkin tavaratilaa Tammisaaren reissuja varten. 24-tappinen pitäisi vielä katsastaa ja vaihtaa jotain pientä ennen myyntiä. (esim. suuttimet yms yms) Jos jotkakuta saattaisi kiinnostaa tuommoinen isolla rahalla huollettu w124 niin ottakee yhteyttä privalla.

Kyllä tästä vielä autollinen projekti saadaan aikaan.. :lol:

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuo ässähän olis sopiva, mutta on liian pienellä koneella ja koppa liian lyhyt :(
mullon pelkkiä romuja vaan
Hage
Mersumies
Mersumies

touhottaja kirjoitti:tuo ässähän olis sopiva, mutta on liian pienellä koneella ja koppa liian lyhyt :(
Juu onhan tuosta moni kysellytkin täällä, ostajaa ei vaan ole vielä löytynyt. Mutta hinnasta voikin jo päätellä ettei auto ole mikään museokuntoinen. Ehkäpä tuo W126 jää taloon, onhan se ollut jo isälläni 8 vuotta.
Sinäänsä voisi kaikki nuo muut kolme muuta laittaa myyntiin, tilalle W123 ja ehkä W203 sinkkikorilla ja nanolakalla tai sitten faceliftin Väyrynen..

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Hage
Mersumies
Mersumies

Noniih, nyt on tullut pieni muutos asioihin.
Päätettiin että tuo isäni W126 jää taloon koska
1: enemmän hyötyä meille kuin myydä se 2000€
2: omasta lankusta saa enemmän rahhoo kun se on kumminkin paremmassa kunnossa ja se on muutenkin jäänyt hieman ylimääräiseksi viime aikoina.

Enkä myöskään tarvitse välttämättä dieseliä koska henk. koht. ajot pienenee nyt huomattavasti eräiden muutosten takia, eli siis bensaversiotkin käyvät. Olen myös laajentanut hakuja ottamalla matkamallit, bensakoneet ja farmarit mukaan (pl. taksit ja 3. sarjalaiset) Tuon bensakoneen kanssa on vain se etten hirveesti välittäisi kaasarimalleista, eli pystylampulliset bensat ja 123:n kaasarit ei olisi siis hakusessa. (Ellei löytyisi täydellinen 250T :wink: ) Ainoaksi vaihtoehdoksi siis tulisi olemaan 230E joka on mielestäni suht kompromissiratkaisu? 280E taitaa olla aikamoinen bensasyöppö ja korjaukset suht kalliita?

Löysin muuten Mobilesta viime viikolla toodella siistin oranssin 240D:n. Matkamalli, 2. sarjalainen, ilmastointi, s-lasit edessä jne. Mutta höhhöö niin joo kun ei ole vielä saatu myytyä tuota Vitoa tai katsastettua omaa autoa myyntiä varten niin ei voi mitään.. kaikenlisäksi se meni suht nopeasti.

Ja nyt kun pääsin just kotio niin löysin Mobilesta aika kiinnostavan 230E:n.

Jotenkin tuo vaan tuntuu olevan liian hyvä ollakseen totta, kilometrit naurettavan alhaiset, hinta kohtuullinen, tarpeelliset varusteet ja massasta erottuva väri. Mietityttää myös tuo lämmönsäätönamikoiden merkinnät.. Eikö tuo lämmönsäätökonsoli näyttäisi olevan 1. sarjasta ja mitä nuo kaksi ilmastointirullan vasemmalla puolella olevat nappulat mahtaa olla?

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
280se86
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

eihän nuo säätöjutut ole 1 sarjalaisesta
Hage
Mersumies
Mersumies

Kappas juu niimpäs onkin :oops: Pienen metskailun jälkeen huomasin erot. Laitetaan myös muille nähtäväksi w123:n lämmönsäätöpaneelien erot:

1. sarjan
Kuva

2. sarjan
Kuva

3. sarjan
Kuva

Vielä kun tietäisi mitkä nuo kaksi mysteerinamikkaa ovat tuossa linkkaamassani 230E:ssä. (keskimmäinen kuva) Oikealta vasemmalla on takalasinlämmitin, ilmastointi, ?, ? ja ajovalojen korkeussäätö.
Kenelläkään hajua mitä mahtaisivat olla?

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Oiskohan takasisävalo (jos sellainen on) sekä sähköantennin katkaisija? Sähköantennin katkaisijaa ei yleensä ole euromalleissa ollut, voihan sellaisen asentaa jälkikäteen toisaalta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Nozki
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No sitä takasisävaloa itsekin veikkaisin, symboli näyttää samanlaiselta. Tuossa alimmassa kuvassahan on selvemmin näkyvissä sellainen ja sitten kattoluukun nappula. Keskimmäisessä kuvassa taas ... en tiedä itse, miltä se sähköantennin nappula näyttää, mutta tuo nappi kuitenkin selvästi on kaksitoiminen. Siis symboli ylhäällä ja alhaalla, kun muissa on vain ylhäällä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Nozki
Mersumies
Mersumies

No sen verran tarvii vielä lisätä, että selasin kakkossarjan coupen käyttöohjekirjan ja tehtaan julkaiseman W123:sta kertovan kirjan läpi, enkä löytänyt tuon näköistä nappulaa yhden ainoastakaan kuvasta.

Tosiaan, sähköantennin nappula näyttää olevan juuri sellainen, jossa on symboli ylhäällä ja alhaalla niissä jenkkimalleissa. Mut siinä kirjassa oli vain ykkössarjalaisesta sellaisella varustetusta kuva, eikä se ollut aivan tuollainen kuitenkaan. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö se olisi tuommoiseksi voitu muuttaa sittemmin.

Ja sitten tietysti, onhan niitä esim. lisävalojen nappuloiksi laitettu jos jonkinlaisia katkaisijoita, joissa ei välttämättä ole symbolina mitään lisävaloihin liittyvää, vaan on laitettu joku sellainen, joka on löytynyt ja on malliltaan sellainen, että istuu kojelautaan nätisti; toisin sanoen joku mikä tahansa orkkisnappula.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
Hage
Mersumies
Mersumies

Nyt kun täällä saaressa on muutama päivä vietetty ilman kenenkään ulkopuolisen häirintää niin on saanut ajatella rauhassa että ehkäpä tämä kallistuu enemmän W123:n hankinnaksi. 230E:nä ja ehkä coupena? Kuupassa olisi sitä harrastelumeinikiä mutta se taas vaatisi sähkölasit eteen ja taakse + karmittomat lasit taitavat olla talvella heikko kohta noissa ruosteen lisäksi? Miten porukka on pärjännyt talvisin karmittomien lasien kanssa?

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Nozki
Mersumies
Mersumies

Re: W123 230E:n hankinta käyttöautoksi s.2

Tää nyt ei kummoisesti vastaa esitettyyn kysymykseen, koska ei ole talvikäytöstä kokemuksia. Mutta onhan noilla talvisinkin ajeltu kautta aikojen, joten miksei se nykyäänkin onnistuisi. Ei kai ne karmittomat ikkunat sen kummemmat paljoa ole? Jos kumitiiviste on puhdas ja käsitelty vaikka silikonilla, niin ei siihen ainakaan oven karmi tartu pakkasella, joten tuskin sitten ikkunakaan? No se pystysauma ei taida olla kumitiivisteellä, vaan siinä on jonkin sortin tekstiili, jos oikein muistan. Uskoisin, että senkin voi silikonoida, joskin jotkut - varsinkin automaalarit - kavahtavat kaikkea silikonsprayn kanssa touhuamista auton lähellä...

Mut oikeastaan sitä vaan piti sanoa, että 230E kuulostaa kyllä omaan korvaan jokseenkin järkevämmältä kuin esim. 200D. Ei sillä, eri hieno fiilis on ajaa vanhalla diesel-Mersulla, mutta siinä kohdassa, kun jokaisen traktorin ohittamistakin pitää etukäteen suunnitella ja odotella piiiitkään sopivaa hetkeä, niin ei se fiilis ihan kaikkea korvaa. Tuli nimittäin joku viikko sitten juuri tämä topicci mieleen, kun traktorin takana ajellen vedin 250D:llä painavaa peräkärryä, jossa on korkea kuomu. Ei kiihdy, ei.

Sit ihan vaan omana mielipiteenä, ei tommoinen coupe ole mikään ympärivuoden-auto. Se on sellainen, jolla mennään näyttäytymään ja nätillä kelillä cruisailemaan, kun taas sedanilla voisi ympäri vuoden mennä rauhallisesti, arvokkaasti ja ylellisesti. Ja sitä paitsi kyllä korkeammat sisätilat ja neliovisuus ovat arkikäytössä aika nasta juttu, vaikka sitten ajelisi ihan itsekseenkin. Itsellä on pituutta 170cm, eikä W123 coupessa pääntilaa ole kyllä yhtään liikaa, vaikka istuin on säädetty alimpaan asentoonsa. Vähän lyhyemmällä akselivälillään tietty coupe varmasti olisi pykälän verran sedania hauskempi vehje talvella, mutta onko se nyt sitten tuommoisen auton arvolle sopivaa painella kahva edellä menemään, kysyn vain. :)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin