Etuiskarin yläkiinnikekumien Irroitus-ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Etuiskarin yläkiinnikekumien Irroitus-ongelma

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Kävi niin että oikea yläkiinnikekumi
halkesi kokonaan läpi asti iskarin pään ympäriltä.
Nyt keskellä oleva irtonainen kumimötikkä
muttereineen pyörii vapaasti.

Iskarin päässä oleva mutteri on päättänyt jäädä paikoilleen.

Olen siis yrittänyt tätä mutteria aukaista ja vängännyt kuusiokoloavaimella vastaan siitä iskarin päästä mutta ei..
CRC:tä olen lutrannut siihen ja yhden avaimenkin jo vääntänyt solmuun...

Onko jotain vinkkiä miten se lähtee.
Ei ole päällisin puolin pahasti ruosteessa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jos ei muuten lähde niin lämmitä kaasupilleillä mutteri lähes punahehkuiseksi niin luulenma että lähtee...
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Mika.T kirjoitti:jos ei muuten lähde niin lämmitä kaasupilleillä mutteri lähes punahehkuiseksi niin luulenma että lähtee...
Täytyypä sitä sitten kokeilla. Olinkin unohtanut tuon konstin :oops:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jouni74 kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:jos ei muuten lähde niin lämmitä kaasupilleillä mutteri lähes punahehkuiseksi niin luulenma että lähtee...
Täytyypä sitä sitten kokeilla. Olinkin unohtanut tuon konstin :oops:
Onko tämä sellainen ongelma, että siitä iskarin päästä ei pysty pitämään vastaan riittävän kovaa kuusiokololla, kun se muoviosa jäkittää vastaan ? Mikäli on niin tällä irtosi minulla helposti:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=8379 ja tuolta se kuva...

eli kun sain pyöritettyä sitä, mulla muovista yläosaa, se mutteri lähti helposti mukana pyörimään. Itse kierre ei siis panttaa vaan se voima, jolla se muovitörpäke painaa mutteria vasten...jotenkin :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1785
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Oletkos kokeillut mutteri myllyä? elikkäs pulttipyssyä? Mie vaihoin samaisen iskarin kiinnike kumin eilettäin omaan autooni ja mutteri myllyllä :D homma toimi aika kivuttomasti......
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

joop79 kirjoitti:Oletkos kokeillut mutteri myllyä? elikkäs pulttipyssyä? Mie vaihoin samaisen iskarin kiinnike kumin eilettäin omaan autooni ja mutteri myllyllä :D homma toimi aika kivuttomasti......
Saattaisi olla paras vaihtoehto mutta en omista kyseistä työkalua... :cry:
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

veskola kirjoitti:
jouni74 kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:jos ei muuten lähde niin lämmitä kaasupilleillä mutteri lähes punahehkuiseksi niin luulenma että lähtee...
Täytyypä sitä sitten kokeilla. Olinkin unohtanut tuon konstin :oops:
Onko tämä sellainen ongelma, että siitä iskarin päästä ei pysty pitämään vastaan riittävän kovaa kuusiokololla, kun se muoviosa jäkittää vastaan ? Mikäli on niin tällä irtosi minulla helposti:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=8379 ja tuolta se kuva...

eli kun sain pyöritettyä sitä, mulla muovista yläosaa, se mutteri lähti helposti mukana pyörimään. Itse kierre ei siis panttaa vaan se voima, jolla se muovitörpäke painaa mutteria vasten...jotenkin :lol:
Sama ongelma mutta tässä on jousi ja iskari erikseen eli ei samassa paketissa. Se kumi ja päällä oleva metallilevy painaa varmaan kyllä sitä mutteria ja omalta osaltaan hankaloitaa hommaa. Olisi ehkä helpompi irrottaa jos tuo yläpään kumi olisi ehjä... :roll:
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Vaihdettu :D
Kävin hakemassa kunnon työkalut, eli kunnollisen lenkkiavaimen sekä räikällä väännettävän kestävän kuuskulma-avaimen.
Näillä se sitten lähti mutta oli se tiukassa.

Suurkiitos kaikille hyvistä neuvoista :!:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jouni74 kirjoitti:Sama ongelma mutta tässä on jousi ja iskari erikseen eli ei samassa paketissa. Se kumi ja päällä oleva metallilevy painaa varmaan kyllä sitä mutteria ja omalta osaltaan hankaloitaa hommaa. Olisi ehkä helpompi irrottaa jos tuo yläpään kumi olisi ehjä... :roll:
Aivan, tuossa kuvassakin jousi on puristettu kasaan mutta se muoviosa jotenkin painaa mutteria tiukalle, muoviosa siis on painuneena kasaan mutterin voimalla. Mutterin irtoaminen ei ole ongelma kun auton paino on tuon muoviosan päällä painamassa sitä kasaan, silloin mutteri lähtee helposti irti. Tämän keksin kun oli jo liian myöhäistä. [Viton ripustus, mutta saman sorttista jäkitystä ehkäpä muissa]

Olisiko muuten mutteri lähtenyt löysääntymään sillon kun se oli vielä autossa kiinni. Näin se tuossa minun tapauksessa olisi ilmeisesti pitänyt purkaa. Eli aivan aluksi mutteria hieman auki ja siten vasta ripustukset alas...siis niitä molempia muttereita kun on siellä peräkanaa.

...mutta kuitenkin sait mutterin irti ja loppu/kaikki hyvin.

Korjaamoilla taitaa olla sellainen prässi, jolla sydeemin saa kasaan ja mutterin lähtevät helposti. Kotona kaikki on toisin :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin