W140 CL600 Ehostusprojekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Dodih, nyt pitäis lasien liikkua.. Täytyy antaa viikon verran kuivua ennen ku kasailee, on muuten lakat rullalla tossa uran varrella. :D

Kuva
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2475
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Hieno projekti on tämäkin, kunnon paneutumista asiaan ja kuvista iso :thumbup:
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Kiitosta! =)

Käväsin tänään hakemassa paikallisesta verhoilutarvikeliikkeestä tilaamani alacantara-kankaan. Homman nimihän on se, että sisustan verhoilut on muuten todella siistit jos ei katso a-pilareiden verhoiluja, kun edellinen omistaja(t) on vedelly sikaria ja aina karistaessa on täytyny pyyhkiä suurimmat pilareiden verhoiluihin.

Homma sai alkunsa vanhan kankaan irroittamisella ja tarvikkeiden haulla. Liimana toimii kuvassa näkyvä ja myyjän mukaan hyvin lämpöä kestävä kontaktiliiman tapainen tähän hommaan tarkoitettu liima.
Kuva

Vanhojen liimojen poisto tuosta verhoiltavasta palasta. +silikooninpoistoaineella ennen liimailuja.
Kuva

Vaikutelmat liimasta todella positiiviset, pieksee bilikan spraykontaktin joka tarkoitettu verhoiluun 100-0. Alacantara kankaana ihan kohtalaista tavaraa verhoilla, ei veny paljoa ja on jämäkkää käsitellä + mahdolliset liimaroiskeet on helppo pyyhkiä pois kun kangas ei imaise sitä itseensä.
Kuva
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja RAM »

Näistä verhoiluhommista kaipaisin kyllä paljon juttua foorumille. Yhtään ei haittaisi, vaikka homma käytäisiin läpi silleen, että vähän hitaampikin pääsisi kärryille.
Itselläni on R170 SLK, jonka keskikonsoli on tyypillisen surullinen näky. Tai ei se vielä ihan romuna ole, mutta kohta on. Siihen olen jotain tuollaista miettinyt.
Tuossahan kaikki oleellinen kyllä on, mutta semmoinen kädestä pitävä ja pörröinen topikki aiheesta kaikista arimmille olisi kyllä paikallaan. Eli kerro vaan aiheesta lisää, tyyliin älä teen näin, vaan tee näin. Kerro estoitta tekemistäsi vairheisä jne. tai jos ei virheitä nyt tapahtunut, niin miksi ei.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

RAM kirjoitti:Näistä verhoiluhommista kaipaisin kyllä paljon juttua foorumille. Yhtään ei haittaisi, vaikka homma käytäisiin läpi silleen, että vähän hitaampikin pääsisi kärryille.
Itselläni on R170 SLK, jonka keskikonsoli on tyypillisen surullinen näky. Tai ei se vielä ihan romuna ole, mutta kohta on. Siihen olen jotain tuollaista miettinyt.
Tuossahan kaikki oleellinen kyllä on, mutta semmoinen kädestä pitävä ja pörröinen topikki aiheesta kaikista arimmille olisi kyllä paikallaan. Eli kerro vaan aiheesta lisää, tyyliin älä teen näin, vaan tee näin. Kerro estoitta tekemistäsi vairheisä jne. tai jos ei virheitä nyt tapahtunut, niin miksi ei.
En ole kovinkaan kokenut konkari noissa verhoiluhommissa. Kolme jatko-ohjaamoa olen tehnyt mutta siihen se minun kokemukseni loppuu. Muutamia huomioita mitä olen itse huomannut.
- Ihan aluksi liiman on syytä olla hyvää, ettei ensimmäisenä aurinkoisena päivänä ala verhoilut valahtelemaan ja repsottamaan.

- kangas vaikuttaa verhoilun mukaavuuten todella paljon, huopa melkeinpä helpoinpana ja nahka vaikeinpana. Huopa venyy mukavasti ja on helppo taivutella reunojen yli kun taas nahka ei meinaa venyä kovinkaan helposti.

- asia joka itselläni on tullut esille on se, että kun alkaa verhoilemaan ja leikkaa kankaasta "noin" palan, niin kannattaa jättää se ihan suosiolla reilun kokoiseksi. Varsinkin monimuotoisissa kappaleissa se kengas vain häviää ja sitten reunasta jääkin 2cm soiro verhoilematta kun pala olikin liiaan pieni. Ylimääräiset saa helposti leikattua pois.

- verhoiltaessa kannattaa jättää kappaleen nurjalle puolelle (jos mahdollista) 3cm ylitaitto ja liimata se niinkuin muukin kangas. Eli hyvin kiinni, tietysti kulmista ei voi ottaa niin paljoa kun kangas ei veny, tässä tapauksessa pitää viistää kankaasta pala pois.

- lopuksi, jos verhoilu on tuhriutunut kiinnittäessä. Eli liima on roiskunut näkyvälle puolelle. Tässä kohtaa otetaan pieni hukkapala verhoiltavaa kangasta, pari tippaa tinneriä ja pyyhitään liima pois pyörivällä liikkeellä. Tarvittaessa toistetaan parin - kolmeen kertaan ja jokaisella kerralla uusi kankaan pala käyttöön.


Tuommoisia huomioita omista kokemuksista.. Eikös tuo keskikonsoli ole nahkaa tuossa sinun slk'ssa RAM? Onkos siinä ommeltu kankaita yhteen kulmakohdista?
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Dodih, hommat jatkuu. Eilen lakkailin muutamia puusomisteita, täytynee tehdä ne muutamassa erässä kun niitä on tsiljoona ja ottavat aikaa.

Pohjamaali-hionta-värimassa-lakka-välihionta-lakka-kiilloitus. Huomenna kiillottelen sen keskikonsolin isoimman palikan jonka tuhosin viimeksi asentaessa.

Kuva
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja RH »

Niinhän tuo kiiltelee kuin parempikin flyygeli :thumbup:
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Hehe, tästä tulee vielä semmonen flyygeli, että oksat pois! =D Olipa aikamoinen askartelu ton keskikonsolin puun kanssa. Onneks loput palikat on paljon helpompia tuon viimeistelyn kannalta.

Kuva

Antaa tuon lakan hetken aikaa rauhottua tuossa ja sit asentamaan nappulat paikoillen =P
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja aziz »

Maalaa kaikki nappulat valkoiseksi. :)
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

aziz kirjoitti:Maalaa kaikki nappulat valkoiseksi. :)

Kuulostaa hölmöltä. :wave: Varsinkin kun nappuloissa on nyt valkoiset symbolit, että mitä mistäkin tapahtuu.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja aziz »

Ilmaister kirjoitti:
aziz kirjoitti:Maalaa kaikki nappulat valkoiseksi. :)

Kuulostaa hölmöltä. :wave: Varsinkin kun nappuloissa on nyt valkoiset symbolit, että mitä mistäkin tapahtuu.
Ei sillä ole niin merkitystä, kunhan vaan saat täydellisen flyygelitunnelman. :) "Steinway & Sons" teksti vielä kojelautaan. :)
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja RAM »

Hyvältä näyttää...

SLK:n keskikonsoli on päälystetty semmosella irtoavalla vinyylipinnalla... Siihen tekisi mieli nahka laittaa.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

RAM kirjoitti:Hyvältä näyttää...

SLK:n keskikonsoli on päälystetty semmosella irtoavalla vinyylipinnalla... Siihen tekisi mieli nahka laittaa.
Mulla vois olla idea tuohon. Palaan sulle privana vielä tänään.
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja RAM »

:thumbup:
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Nyt mä vasta hokasin aziz ton sun valkosten nappuloiden idean liittyvän tuohon flyygelikonseptiin. :D Hehe.

Äsken koitin tuota lakkapintaa, että miten tasottuu kun näyttää kiillotuskonetta. :D

Kuva

Sitten olis kymysys, että minkälaisilla pulteilla toi keskikonsoli tulee tuohon kardaanitunnelin kylkiin kiinni? Onko ne torxit jossa Etummaiset tai takimmaiset on hiukan pidemmät?
Avatar
Warner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Su 06.07.2003 12:25
Paikkakunta: Turun tienoo...

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Warner »

Loistavaa jälkeä :)
Ja RAM.... jos se slkoon idea on hyvä, niin heitäppä privalla mulle myös kitooos :)
Tällä mennään kesät R170 230K
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Sitten. Liimailin tuon tuulilasin, oliki melko hankala saada tuo sateentunnistimen johto kiinni samalla kun asettaa lasia paikoilleeen. Myös katon ja tuulilasin kromilistan kiinnikkeet tulee muistaa laittaa ennen lasin liimausta. Muuten joutuu liimaamaan lasin lisäksi sen listan.
Kuva

Taka sivulasit tuli myös asennettua ja kohdistettua.
Kuva Kuva

Ja keskikonsoli tuli asennettua nyt kymmenen kerran? :D En vielä loksauttanut puita pohjaan, koska jostain syystä takaniskatuet ja takalasit eivät suostu liikkumaan nappuloista. En keksi mitään, että minkä takia ne eivät liikkuisi, kaikki ohjausboksit on kinni, lukuunottamatta radiota.

Kuva

Osaisko joku kertoa apuja tähän? Koitin myös googletella noita sähkökuvia mutta eipä tunnu löytyvän.

STAR KÄYTTÄJÄT HUOM! Löytyykö staareista korjausoppaita näihin?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Öö toimisko takaniskatuet alipaineella?
S124 300TE
W124 300D
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

S202 kirjoitti:Öö toimisko takaniskatuet alipaineella?
Niin ku vanhemmissa, käsin ylös ja napilla alas.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

S202 kirjoitti:Öö toimisko takaniskatuet alipaineella?

Sähköllä ylös ja alas. Eikai tuo voi vaikuttaa kun ovet ovat irti?
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Lähtihän se liikkeelle. Oli comfort ohjausyksikön maadoitus jäänyt kiinnittämättä takakontin perukoilta.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Mahtava projekti tämä! Hattua nostan ja tuostahan tulee niinkuin uusi mutta parempi :)
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja aziz »

Ilmaister kirjoitti:Nyt mä vasta hokasin aziz ton sun valkosten nappuloiden idean liittyvän tuohon flyygelikonseptiin. :D Hehe.
Joo, en määää nyt niin tosissaan sitä ehotellu. :)
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Kun on sama pää kesät ja talvet ni tämmöstä tämä sitten on. :D Oon tässä sivussa koittanu tuolle koneelle keksiä pientä tehonkasvua, ongelmaksi tuntuu kulminoituvan tuo auton oma ecu. Eli amg nokat tuohon löysin, jopa kohtuulliseen hintaan, lisäksi renntechin ilmansuodatinkotelot ja hyvät kuvat putkistosta jonka valmistan itse. Mutta eipä noita kannata asentaa jos suihkutusta ei saa kasvatettua ecun puolelta. Mitään aftermarket ohjausta en laita koska kaikki om120 projektit jotka kahlasin läpi ja joihin ollaan oltu laittamassa megaa eivät ole enää ikinä käyneet.

Kertokaas nyt amattilaiset, että mikä tuossa ecussa tuotta ongelmia? sielähän on eeprom joka pitää lukea ja kirjoittaa uudestaan? Tuottaako tuo lukeminen/koirjoittaminen ongelmaa vai onko itse ohjelma niin monimutkainen ja hankalakielinen, ettei sitä osata muokata?

kiitos jos joku osaa tähän kertoa ennemän, kuin suomen ohjelmointipajat jotka kaikki vastasivat. "ei pysty"
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Eli homman nimi tuon ohjelmoinnin kanssa menee ilmeisesti näin.
Aluksi eprom lukijan kanssa luetaan parametrit tietokoneelle. Auto penkkiin ja ecuun kiinnitetään eprom emulaattori, joka on kytketty tietokoneeseen. Emulaattorin käyttösoftaan ladattu alkuperäinen ohjelma. Penkissä muuttellaan parametrejä niin, että ollaan tehoihin tyytyväisiä. Lopuksi poltetaan muokattu ohjelma tyhjälle eprommille joka asennetaan auton ecuun alkuperäisen tilalle.

Ongelma 1. Koska ecuja on kaksi niin täytyykö tässä olla kaikkea kaksi? Moottorihan ei toimi oikein jos penkissä räplätään vain yhtä ecua. Täytyisi olla siis kaksi emulaattoria kahdessa eri koneessa, että saa penkkiosuuden suoritettua "oikein" ja säädettyä uudet parametrit kumpaankin ecuun.

Ongelma 2. Millä tietokone softalla muokataan parametrejä ohjelmaan? Eprommien luku ja kirjoitus ei ole ongelma, se on lähellä omaa työalaa.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1639
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Mulla edellisessä autossa, Bemarin 850:ssä oli myös kaksi ECUa ja yksi niiden välinen joku kommunikointi purkki. Kaikkiin näihin tuli erikseen virityslastut kun sellaiset tilasin. En tiedä osaisiko koo'oo kaveri jotka niitä valmistaa auttaa sua. wokke.de

Ei kai nuo AMG:n nokat niin rajut ole että alkuperäinen ohjelma ei pysy mukana? Meinaan että kai lambdat ja maffit sen verta pystyy sopeutumaan muuttuneeseen tilanteeseen että jonkin verran saadaan lisätehoa.

Saako tuohon mailmalta mitään lastuja tilattua?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Itse olen käsittänyt, ettei vaiko ohjelma veny hirveen pitkälle vaan antaa moottorin vikavalon liiasta ilmasta. Varmaa tietoa ei ole vaan ainoastaan netistä luettua. Mitä valmiisiin lastuihin tulee niin tuohon löytyy renntechiltä ja muutamalta muulta valmistajalta mutta eivät suositelleet amg nokkien kanssa.
Täytynee soitella Hariselle huomenna jos häneltä onnistuisi tuo säätääminen kevään korvalla. :)
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1639
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Missä autossa ja millä ohjelmalla nuo AMG nokat sitten on olleet? Voisko sellasta hyödyntää?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

MouTine kirjoitti:Missä autossa ja millä ohjelmalla nuo AMG nokat sitten on olleet? Voisko sellasta hyödyntää?
Nokat on peräisin c36 amg'stä. Eli ohjelman hyödyntäminen ei käy vanhasta autosta tässä tapauksessa.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Dodih, säätöhommaan tuli selvyys, kun soittelin Special tuning Hariselle. Sanoi, että työnä 2-3päivää kun ilmamassa-antureiden kohdat joudutaan hakemaan uudestaan muuttuneen imupulssin takia + joudutaan säätämän montaa eri karttaa kahdesta ecusta sekä polttamaan piirit joka muutoksen jälkeen. Hintaa +2000€ Täytyy alkaa säästämään, että on varaa säädättää auto keväällä. :D Näkeepähän sitten, että mitä tuommosesta moottorista saa pihalle pienellä vaivalla.
Vastaa Viestiin