RAM kirjoitti:Näistä verhoiluhommista kaipaisin kyllä paljon juttua foorumille. Yhtään ei haittaisi, vaikka homma käytäisiin läpi silleen, että vähän hitaampikin pääsisi kärryille.
Itselläni on R170 SLK, jonka keskikonsoli on tyypillisen surullinen näky. Tai ei se vielä ihan romuna ole, mutta kohta on. Siihen olen jotain tuollaista miettinyt.
Tuossahan kaikki oleellinen kyllä on, mutta semmoinen kädestä pitävä ja pörröinen topikki aiheesta kaikista arimmille olisi kyllä paikallaan. Eli kerro vaan aiheesta lisää, tyyliin älä teen näin, vaan tee näin. Kerro estoitta tekemistäsi vairheisä jne. tai jos ei virheitä nyt tapahtunut, niin miksi ei.
En ole kovinkaan kokenut konkari noissa verhoiluhommissa. Kolme jatko-ohjaamoa olen tehnyt mutta siihen se minun kokemukseni loppuu. Muutamia huomioita mitä olen itse huomannut.
- Ihan aluksi liiman on syytä olla hyvää, ettei ensimmäisenä aurinkoisena päivänä ala verhoilut valahtelemaan ja repsottamaan.
- kangas vaikuttaa verhoilun mukaavuuten todella paljon, huopa melkeinpä helpoinpana ja nahka vaikeinpana. Huopa venyy mukavasti ja on helppo taivutella reunojen yli kun taas nahka ei meinaa venyä kovinkaan helposti.
- asia joka itselläni on tullut esille on se, että kun alkaa verhoilemaan ja leikkaa kankaasta "noin" palan, niin kannattaa jättää se ihan suosiolla reilun kokoiseksi. Varsinkin monimuotoisissa kappaleissa se kengas vain häviää ja sitten reunasta jääkin 2cm soiro verhoilematta kun pala olikin liiaan pieni. Ylimääräiset saa helposti leikattua pois.
- verhoiltaessa kannattaa jättää kappaleen nurjalle puolelle (jos mahdollista) 3cm ylitaitto ja liimata se niinkuin muukin kangas. Eli hyvin kiinni, tietysti kulmista ei voi ottaa niin paljoa kun kangas ei veny, tässä tapauksessa pitää viistää kankaasta pala pois.
- lopuksi, jos verhoilu on tuhriutunut kiinnittäessä. Eli liima on roiskunut näkyvälle puolelle. Tässä kohtaa otetaan pieni hukkapala verhoiltavaa kangasta, pari tippaa tinneriä ja pyyhitään liima pois pyörivällä liikkeellä. Tarvittaessa toistetaan parin - kolmeen kertaan ja jokaisella kerralla uusi kankaan pala käyttöön.
Tuommoisia huomioita omista kokemuksista.. Eikös tuo keskikonsoli ole nahkaa tuossa sinun slk'ssa RAM? Onkos siinä ommeltu kankaita yhteen kulmakohdista?