Saabissahan on läppä oikeaoppisesti turbon edessä, eikä kuten näissä projekteissa painepuolella.unski kirjoitti:Ihan vain heittona, onko kukaan ole koskaan ruuvannut vanhan turbo Saabin K-jetin jakajaa ahdettuun mersuun paikalleen, siinähän on sama runko, joten muutostyö ei lien hirveä. KE-ei kuitenkaan tarvitse kuin kierrostiedon sytytysjärjestelmästä ja sen saa normaalisti kierrosmittarin lähdöltä...EZL-sytytystä ei tosiaan pysty muokkaamaan. Maksimiennakoita pystyy pudottamaan KAT-mallissa 3. 6 tai 9 astetta oktaanisäädöllä. Imuilman lämpötilan mittausvastuksella pystyy lisäksi pudottamaan ennakoita 1, 5 tai 7 astetta. Nämä ovat vain ensi-apua ja heikentävät vetoa kevyessä ajossa (ilman ahtoja) ja lisäävät kulutusta eikä sytytyskäyriä pysty muokkaamaan. Minulle on tulossa MSD Boost Timing Master 5462, jolla voin säätää myöhennystä ahtopaineen muuttuessa. Toivottavasti se tuo apua nakutusongelmiini.
W201 M111 Kompressor + Turbo
- laineracing
- Mersumies

- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Väliaikatietoja
Laatikkoa kiristetty yksi kierros, mutta se luistaa jonkun veran vaihdoissa 1-2 ja 2-3, joten sitä täytyy vielä kiristää. Tässä testiajo lämpötilassa +6,5 astetta, nopeus/aika ja (seos+kierrosluku)/aika. Loppunopeus 150+ vastaa laskennallisesti 180 hv takapyörällä.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Turbo vaihtoon
Turbo sanoi työsopimuksen irti ja nyt on uusi haussa. Löysin tällaisen turbon, Mitsubishi TD04HL-13G-6, eBaystä ja odottelen sen saapumista.




Turboa on käytetty Volvon 2-litraisessa 850-mallissa, jonka kone antoi noin 210 hv 5000 kierroksella ja noin 10 psi ahtopaineella. Siinä on sisäinen wastegate- ja bypass-venttiili. Kone oli neliventtiilinen, joten M102 vaatisi reilummin ahtoa samaan teholukemaan. Pakosarja menee myös uudiksi ja nyt siitä tulee yksinkertaisempi ja vahvatekoisempi virtausten kustannuksella. Samalla menee downpipe uusiksi ja siihen tulee lisäksi jousto-osa. Toivottavasti tämä puhallin kestää paremmin kuin K03, joka ilmeisesti joutui tekemään ylikierroksilla töitä. Ainakin mitoitus on hyt hieman reilumpi.
Tässä turbossa on myös vesijäähdytys, joten letkujen vetoa pitää hieman suunnitella. Miten olette toteuttaneet vesikierron vesijäähdytteisissä turboissa?
tomant
Turboa on käytetty Volvon 2-litraisessa 850-mallissa, jonka kone antoi noin 210 hv 5000 kierroksella ja noin 10 psi ahtopaineella. Siinä on sisäinen wastegate- ja bypass-venttiili. Kone oli neliventtiilinen, joten M102 vaatisi reilummin ahtoa samaan teholukemaan. Pakosarja menee myös uudiksi ja nyt siitä tulee yksinkertaisempi ja vahvatekoisempi virtausten kustannuksella. Samalla menee downpipe uusiksi ja siihen tulee lisäksi jousto-osa. Toivottavasti tämä puhallin kestää paremmin kuin K03, joka ilmeisesti joutui tekemään ylikierroksilla töitä. Ainakin mitoitus on hyt hieman reilumpi.
Tässä turbossa on myös vesijäähdytys, joten letkujen vetoa pitää hieman suunnitella. Miten olette toteuttaneet vesikierron vesijäähdytteisissä turboissa?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Uudet turbon laipat saapuivat. Mittatarkkuus on hyvä, samoin vesileikkuun laatu. Materiaali on 10 mm mustaa rautaa ja downpipen laipassa on pieni tiivistävä kartiokkuus. Kiitokset Hatille Holysmoke-foorumilta.

tomant

tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
- laineracing
- Mersumies

- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Kyllä mossukkasarjassa on erillinen rikastusboxi, joka kytketään alkuperäiseen johtosarjan välille. Mulla on tuossa pihalla kansiremontissa kaverin mosselman turbosarjalla piristetty 230E ja siinä sulakerasian vieressä ko. boxi on. olivat jossain korjaamossa unohtaneet kytkeä boxin maajohdon kiinni ja kaveri ihmetteli kun ei auto kule oikein minnekkään. Pitkällisen etsimisen jälkeen löytyi johtohässäkän keskeltä irrallaan ollut piuha ja jopas meno piristyi, kun johdon tökkäs maihin.AK47 kirjoitti:Ei ole boxia. Eikä kuulema pidä ollakkaan (vai onko huijattu muutakin kuin downpipe???). Voi olla että 16v koneen kanssa oikeasti loppuu muuten soppa KE-jetillä, siinähän on vakiona 185hp. Tuo mun satsi on tehty joskus 80 luvulla ja se on todellakin tökkää kiinni ja aja pois tyylinen. Tuossa mun hommaamassa sarjassa turbo tulee pakosarjan alapuolelle (mukana oma spesiaali moottorinkiinike jotta mahtuu) ja KE-jetin ilmamittarin päälle tuleva koppa on pikkuisen erinäköinen. Laite on tarkoitettu M102 200-230 mosille. Saattais tuo käydä cossumeseenkin, mutta pitäis kai laittaa turbo tai sen sisukset isommiksi.tomant kirjoitti:Tallinnurkassa riittää varmaan laihempikin seosAK47 kirjoitti:No, ei tässä ole sen enempää kokemusta kuin että mosselmanin sarja on autotallin nurkassa... Siellä se ei ainakaan ole tarvinnut vielä mitään lisärikastuksia...
Onko muuten mosselmanin sarjassa mukana jonkinlainen sähköinen ohjausboxi tai -palikka, joka liitetään omaan ECUun ja joka vaikuttaa ruiskutukseen? Tässä Clinton Davisin asennusohjeessa http://mb190.tripod.com/tech/turbo.html on mainittu sellaisesta kohdassa 11.
tomant
Voipi olla eri sarja. Mulla on täydellisen asentamattoman sarjan kuva (sama kuin oma sarja) ja ei näy mitään rikastusboxeja siinä. Onko sulla kuvaa millainen se on? Oon nähnyt sellaisen mosselmanin sarjan kuvan missä oli myös imusarja vaihdettu sarjan myötä ja siinä varmaan oli suuttimet ja niille omaa ohjausta jo vois tarvitakkin. Sekin tais olla 2-2.3L m102 koneeseen.tuovmar kirjoitti:Kyllä mossukkasarjassa on erillinen rikastusboxi, joka kytketään alkuperäiseen johtosarjan välille. Mulla on tuossa pihalla kansiremontissa kaverin mosselman turbosarjalla piristetty 230E ja siinä sulakerasian vieressä ko. boxi on. olivat jossain korjaamossa unohtaneet kytkeä boxin maajohdon kiinni ja kaveri ihmetteli kun ei auto kule oikein minnekkään. Pitkällisen etsimisen jälkeen löytyi johtohässäkän keskeltä irrallaan ollut piuha ja jopas meno piristyi, kun johdon tökkäs maihin.AK47 kirjoitti:Ei ole boxia. Eikä kuulema pidä ollakkaan (vai onko huijattu muutakin kuin downpipe???). Voi olla että 16v koneen kanssa oikeasti loppuu muuten soppa KE-jetillä, siinähän on vakiona 185hp. Tuo mun satsi on tehty joskus 80 luvulla ja se on todellakin tökkää kiinni ja aja pois tyylinen. Tuossa mun hommaamassa sarjassa turbo tulee pakosarjan alapuolelle (mukana oma spesiaali moottorinkiinike jotta mahtuu) ja KE-jetin ilmamittarin päälle tuleva koppa on pikkuisen erinäköinen. Laite on tarkoitettu M102 200-230 mosille. Saattais tuo käydä cossumeseenkin, mutta pitäis kai laittaa turbo tai sen sisukset isommiksi.tomant kirjoitti:Tallinnurkassa riittää varmaan laihempikin seosAK47 kirjoitti:No, ei tässä ole sen enempää kokemusta kuin että mosselmanin sarja on autotallin nurkassa... Siellä se ei ainakaan ole tarvinnut vielä mitään lisärikastuksia...
Onko muuten mosselmanin sarjassa mukana jonkinlainen sähköinen ohjausboxi tai -palikka, joka liitetään omaan ECUun ja joka vaikuttaa ruiskutukseen? Tässä Clinton Davisin asennusohjeessa http://mb190.tripod.com/tech/turbo.html on mainittu sellaisesta kohdassa 11.
tomant
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Uusi vuosi, uudet kujeet! Uusi pakosarja ja turboasennus on ollut pitkään työn alla ja vuodenvaihde pyhineen on ollut hiljaiseloa.
Nyt olen haalimassa alustan osia ja toistaiseksi on löytynyt 190E 2.3-16 vakaajat. Kiitos Henkselille Mersuforumilla. Lisäksi löytyivät 190E 2.5-16 AMG etujouset Varaosahaun kautta. Auto-Osa Kierrätys Eriksson Ay Pietarsaaresta toimitti taas kerran nopeasti hyvät osat. Jouset ovat laskennallisesti kuormattuna samanmittaiset kuin Motonetin normi 190 jouset, mutta noin 40% jäykemmät. Alatukivarret eteen ovat vielä haussa eikä niitä tunnu olevan liikaa tarjolla. Tarkoitus on vaihtaa koko alusta 16V-mallien kaltaiseksi käyttäen pääosin W124-osia. Tässä salapoliisityössä on Mersun EPC Net ollut hyvä apu.
tomant
Nyt olen haalimassa alustan osia ja toistaiseksi on löytynyt 190E 2.3-16 vakaajat. Kiitos Henkselille Mersuforumilla. Lisäksi löytyivät 190E 2.5-16 AMG etujouset Varaosahaun kautta. Auto-Osa Kierrätys Eriksson Ay Pietarsaaresta toimitti taas kerran nopeasti hyvät osat. Jouset ovat laskennallisesti kuormattuna samanmittaiset kuin Motonetin normi 190 jouset, mutta noin 40% jäykemmät. Alatukivarret eteen ovat vielä haussa eikä niitä tunnu olevan liikaa tarjolla. Tarkoitus on vaihtaa koko alusta 16V-mallien kaltaiseksi käyttäen pääosin W124-osia. Tässä salapoliisityössä on Mersun EPC Net ollut hyvä apu.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Vaihtelee kaupunkiajon ja maantieajon suhteen mukaan. Ennen turboa tämä kahden litran automaatti vei noin 9,5-10 l/100 ja sen jälkeen pääsääntöisesti 10-12 l/100, joskus hiukan enemmän.-Jack- kirjoitti:Mitähän näiden matalapaineturbomersujen ja turbotettujen autojen kulutukset yleensäkin on verrattuna entiseen?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Suuruusluokalleen, maksimipaineet oli luokkaa 0,7 bar.Sergey kirjoitti:tomantin lukemat vastaa täysin mun itse remmiahdetun GTI golfin kulutuslukemia! Liekö paineetkin suunilleen samoissa eli n 0,5 (+-0,1).
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Mitä lukemia tarkoitat?keijo17 kirjoitti:minkä lasia lukemia ootte saanu 190e 2.0 ja minkälasilla muutoksilla ootteko laskenu puristuksia paljonko kestää painetta ja jne??
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Tässä koneessa on lähtö T-kappaleella öljynpaineanturista ja paluu lohkon helmassa, kuten aiemmin näytin tässä säikeessä. Käytä hakutoimintoa, niin ei tarvitse kysyä joka asiaa erikseen.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Mersuprojekti on herännyt talviuniltaan. Uusi pakosarja on maalausta vaille valmis ja downpipe on suunnittelun alla. Tuollaon lisää tarinaa asiasta.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
T-kappale vesiletkuun 19 x 10 mm?
Turbon vesijäähdytyksen letkua varten pitäisi kehittää T-kappale, joka sopii 19 mm lämppärinletkuun ja siinä olisi ulosotto 10 mm letkulle. Löytyykö tuonkokoisia valmiita letkunippoja ja T-kappaleita / supistuksia jostain valettuna, muovisena tms.? Vai onko kätevämpää teettää esim. rosterista hitsaamalla tuollainen T-kappale?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Uusi puhallin konehuoneessa ja ensimmäinen startti. Vesiletkuja ja niiden liitoksia on riittävästl ,-) Pari kuvaa täällä.

tomant

tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Etujousitus ja jarrut päivitetty, 2.3-16 etuvakaaja odottaa vielä vaihtoa. Muutama lisäkuva tuolla.

tomant

tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
- laineracing
- Mersumies

- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna




