S600 M120 Koneremppa. Taas toimii.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Mulla naputti letukan 5,7 tiisseli vähän samanlailla. Tosin siinä kävi silleen että naputus paheni kokoajan, ja noin 2000km päästä sitten mäntä räjähti ja kiertokanki tuli lohkon kyljestä kartanolle. Pakoventtiilin nostaja siinä vissiin laukes ekana, ja venttiili jäi auki. Koneesta ei jääny käytännössä mitään muuta käyttökelposta kuin toinen kansi... Ehkä ois voinu jäädä muutakin, muttaku se pysähty niin pahaan paikkaan että joutu jysäyttään käyntiin ja siirtää vielä melkeen puoli kilsaa. Oli muuten miehekäs savupilvi kun vedet ja öljyt sekasi ja 1 mäntä ja pakoventtiili puuttu kokonaan. Yllättävän hyvin kävi silti kone.

Tuosta remontista, niin helpohkohan ne on purkaa ja nakella osat pahvilaatikkoon, mutta joka remontin jälkeen tuntuu jäävän ns ylimääräisiä osia ja ruuveja :)
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: S600 sitkeä naputus.

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Mika.T kirjoitti:Ja myös se että ääni loppuu kun kierrokset nousee 1300-1500paikkeille.

Tosin tuo hämää että naputuksesta tulee säännöllinen ja voimakkaampi jokaisella puristustahdilla kun ottaa bensasuuttimenjohdon tai tulpanjohdon irti...
Eli venttiili jää alemmas kun ei ole painetta sylinterissä jolloin nokan ja nostajan väliin jää suurempi välys. samaten jos kierrokset nousee ja öljynpaine niin nostaja toimii paremmin.
Voihan se vika silti olla muualla :twisted:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jahas... Kansi on pöydällä... 2. 3.ja 4. sylinterissä naarmut pakopuolen reunalla. Nelosessa aika rajut jäljet "imupuolen" reunassakin.
Nelonen näyttää että on joskus käyny melko lämpimänä. = leikannut kiinni.
Oisko kellään lohkoa/alakertaa tiedossa?
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Mika.T kirjoitti:Jahas... Kansi on pöydällä... 2. 3.ja 4. sylinterissä naarmut pakopuolen reunalla. Nelosessa aika rajut jäljet "imupuolen" reunassakin.
Nelonen näyttää että on joskus käyny melko lämpimänä. = leikannut kiinni.
Oisko kellään lohkoa/alakertaa tiedossa?
Vai että semmonen... Mistä ne naarmut on 2. ja 3. sylintereihin tulleet? Jotain irtopalasia? Vai oliko siellä muutkin kiinnileikanneet? Eli koko ryhmä käynyt kuumana. Mutta alkuperäinen kalkatuksen syy on sitten mikä? Nelosen mäntäkö heiluu sitten mitensattuu? On ollut mielenkiintoinen jatkokertomus ja hyvät kuvat. Varmaan jatkoa ja kuvia tulee noista vaurioista edelleen?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

jsmaa kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Jahas... Kansi on pöydällä... 2. 3.ja 4. sylinterissä naarmut pakopuolen reunalla. Nelosessa aika rajut jäljet "imupuolen" reunassakin.
Nelonen näyttää että on joskus käyny melko lämpimänä. = leikannut kiinni.
Oisko kellään lohkoa/alakertaa tiedossa?
Vai että semmonen... Mistä ne naarmut on 2. ja 3. sylintereihin tulleet? Jotain irtopalasia? Vai oliko siellä muutkin kiinnileikanneet? Eli koko ryhmä käynyt kuumana. Mutta alkuperäinen kalkatuksen syy on sitten mikä? Nelosen mäntäkö heiluu sitten mitensattuu? On ollut mielenkiintoinen jatkokertomus ja hyvät kuvat. Varmaan jatkoa ja kuvia tulee noista vaurioista edelleen?
Aha joo, Mesen puolella olikin jo jatkoa.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jsmaa kirjoitti: Mutta alkuperäinen kalkatuksen syy on sitten mikä? Nelosen mäntäkö heiluu sitten mitensattuu? On ollut mielenkiintoinen jatkokertomus ja hyvät kuvat. Varmaan jatkoa ja kuvia tulee noista vaurioista edelleen?

2. ja 3. jäljet todennäkösesti samasta syystä. Nelosen mäntä heiluu tosiaan tuolla sylinterissä aika reippaasti. Siitä se kilkatus on kuulunut. Samanlaisen terävän kilahduksen saa käsilläkin mäntää painamalla laidasta laitaan.

Kuvia tulee kunhan saan ne ladattua tuonne photobuckettiin.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2638
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mika.T kirjoitti:
jsmaa kirjoitti: Mutta alkuperäinen kalkatuksen syy on sitten mikä? Nelosen mäntäkö heiluu sitten mitensattuu? On ollut mielenkiintoinen jatkokertomus ja hyvät kuvat. Varmaan jatkoa ja kuvia tulee noista vaurioista edelleen?

2. ja 3. jäljet todennäkösesti samasta syystä. Nelosen mäntä heiluu tosiaan tuolla sylinterissä aika reippaasti. Siitä se kilkatus on kuulunut. Samanlaisen terävän kilahduksen saa käsilläkin mäntää painamalla laidasta laitaan.

Kuvia tulee kunhan saan ne ladattua tuonne photobuckettiin.
Hyvä kun äänen lähde löytyi, nelosen mäntä. Eihän niillä muiden sylinterien naarmuilla ole mitään tekemistä asian kanssa? Ja ne naarmut ovat siis peräisin kiinnileikkautumisesta joka on aiheutunut...mistä?
Ei siis voitelunpuutteesta joka voisi olaa seurausta puuttuvasta öljynpaineesta joka edelleen voisi aiheutua erittäin kuluneista laakereista tai vaurioituneesta öljypumpusta joka taas voisi olla seurausta...niin...yksinkertaisesti öljyn vähäisestä määrästä koneessa. Siis ääni on tullut yhdestä männästä eikä siis kiertokangen laakerista...

Hyvä kun vika löytyi.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tänään siis jatkoin tästä...

Kuva

Jakopään naamataulu veks.

Siinä kuva nelosen imunokista. Ihan ehjät on.

Kuva

Vasemmanpuoleiseen nostajaan oli tehny tuollasen erikoisen rinkulan.

Kuva

No jaa ja sitten nokka-akselit pois

Kuva

Nesteletku ja piuhojen kannakkeet teetti töitä että sai kaikki pultit pois tuolta kanen takapäästä.

Kuva

Pakosarjojakin koitin saaha irti kannesta mutta ihan toivoton homma. Älyttömän ahdasta.
Otin sitten auton alta het ensimmäisestä liitoksesta ja otin kannen pakosarjoineen ylös.

Kuva

Kakkossylinteri...
Kuva

Kolmonen...
Kuva

Ja se murheenkryyni nelonen. Pakosarjan puoli...
Kuva

Imupuolella on sitten sen verta pahat naarmut että tuota ei enää kuntoon saa...

Kuva
Kuva
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Voisko ton nelosen putkittaa...? Tulis ehkä halvemmax. Vai löytyyköhän kohtuuhintaan kunnollista blokia.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mjaa-a

Tuohan on porattu suoraan alumiiniin tuo sylinteri ja pinnotettu sitten.
Eli siellä ei ole erillistä sylinteriputkea ollenkaan.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Mika.T kirjoitti:Mjaa-a

Tuohan on porattu suoraan alumiiniin tuo sylinteri ja pinnotettu sitten.
Eli siellä ei ole erillistä sylinteriputkea ollenkaan.
Niijoo,unohdin,lohkohan on alumiinia. Sääli,valuraudalla se olis iisi.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja napa »

Mika.T kirjoitti:Mjaa-a

Tuohan on porattu suoraan alumiiniin tuo sylinteri ja pinnotettu sitten.
Eli siellä ei ole erillistä sylinteriputkea ollenkaan.
juu, mutta jos sen korjais putkittamalla... ainakin bemarin V12 koneita on siten elvytetty...

sitten yksi kysymys. mitä öljyä olet koneessa käyttänyt :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2638
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

[quote
sitten yksi kysymys. mitä öljyä olet koneessa käyttänyt :roll:[/quote]

Jäljistä päätellen öljyä ei ole kovin paljoa käytetty.

Minulla on tallissa yksi sellainen nelitahtimoottori odottamassa purkamista, jossa on kiertokangenlaakeri-vaurio mutta kansien
nokka-akselit ja sylinterit kuitenkin virheettömät. Tämä vaurio on aiheutunut vähäisestä öljynmäärästä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja napa »

E200kompressor kirjoitti:
Jäljistä päätellen öljyä ei ole kovin paljoa käytetty.

Minulla on tallissa yksi sellainen nelitahtimoottori odottamassa purkamista, jossa on kiertokangenlaakeri-vaurio mutta kansien
nokka-akselit ja sylinterit kuitenkin virheettömät. Tämä vaurio on aiheutunut vähäisestä öljynmäärästä.
mutta sitten olis kyllä muutkin pytyt samassa jamassa, jos olis "kuivana" käynyt...

itse en uskaltaisi tuollaisessa alumiini lohkoisessa mitään markettiöljyjä käyttää... tarkennetaan vielä, että tälläinen alumiinilohko jossa pinnoitetut sylinterit (audi V(, BMW ja mersu V12 jne.) putkitetun kanssa ei niin tarkkaa olisi...
Viimeksi muokannut napa, La 29.01.2011 00:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2638
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

napa kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:
Jäljistä päätellen öljyä ei ole kovin paljoa käytetty.

Minulla on tallissa yksi sellainen nelitahtimoottori odottamassa purkamista, jossa on kiertokangenlaakeri-vaurio mutta kansien
nokka-akselit ja sylinterit kuitenkin virheettömät. Tämä vaurio on aiheutunut vähäisestä öljynmäärästä.
mutta sitten olis kyllä muutkin pytyt samassa jamassa, jos olis "kuivana" käynyt...

itse en uskaltaisi tuollaisessa alumiini lohkoisessa mitään markettiöljyjä käyttää...
Öljyn laatu ei ole enää vuosikymmeniin aiheuttanut moottorivaurioita. Määrä sen sijaan aiheuttaa niitä päivittäin.

Itse asiassa voisi olla jopa vaikeaa löytää sellaista öljyä joka vaurioittaisi sylinteriseinämiä normaalkäytössä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja napa »

E200kompressor kirjoitti:
Itse asiassa voisi olla jopa vaikeaa löytää sellaista öljyä joka vaurioittaisi sylinteriseinämiä normaalkäytössä.


tästä sais taas hyvän väittelyn aikaiseksi, mutta todetaan nyt vaikka niin, että markettien hyllyt on niitä täynnä :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2638
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

napa kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:
Itse asiassa voisi olla jopa vaikeaa löytää sellaista öljyä joka vaurioittaisi sylinteriseinämiä normaalkäytössä.


tästä sais taas hyvän väittelyn aikaiseksi, mutta todetaan nyt vaikka niin, että markettien hyllyt on niitä täynnä :P
Olen tästäkin eri mieltä :)

Moottorin komponenteista lujimmille joutuu nokka-akseli pintapaineiden johdosta, Tai dieselmoottorissa männäntappi, jonka vuoksi
dieselmoottoriöljyjen paineenkesto-ominaisuuksia on parannettu.
Ehdottomasti tärkein asia öljynvalinnassa on, että sen kaataa sinne moottoriin niin ettei vajausta pääse syntymään.
Tätä ohjetta moni laiminlyö törkeästi.

Tuollainen laiska V-12 lotkottaja ei joudu koville missään normaaliajoon kuuluvissa olosuhteissa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu tingatkaa öljyistä keskenänne.
Tämä vika on ollut autossa jo ennen kuin se minulle tuli.
Entisen omistajan käyttämiä öljyjä en tiedä. Konehuoneesta löytyi kyllä Mobil 0w-40 tarroja.

Ja viimeisimmästä videosta näkee myös öljynpaineet. Joissa ei ole mitään moitetta.
Koneessa on nyt Teboil diamond 5w40set. Jos 15v vanha kone ei niillä toimi niin saa olla toimimatta.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2638
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mika.T kirjoitti:Juu tingatkaa öljyistä keskenänne.
Tämä vika on ollut autossa jo ennen kuin se minulle tuli.
Entisen omistajan käyttämiä öljyjä en tiedä. Konehuoneesta löytyi kyllä Mobil 0w-40 tarroja.

Ja viimeisimmästä videosta näkee myös öljynpaineet. Joissa ei ole mitään moitetta.
Koneessa on nyt Teboil diamond 5w40set. Jos 15v vanha kone ei niillä toimi niin saa olla toimimatta.
Minulla oli V-8 moottori jossa kiertokangenlaakerit menivät samalle puolelle nippuun. Öljynpainevalo ei vieläkään edes välähdellyt tyhjäkäynnillä.

Kerro toki kun saat selville missä vika on. Tekniikka kiinnostaa kovasti.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja napa »

kuitenkin tuosta sylinterissä olevasta jäljestä voi sen päätellä, että voitelu on pettänyt... tuskin se nyt ainoastaan yhdestä pytystä pelkästään pettää öljyn vähyyttä... tosin olihan sielä parissa muussakin pytyssä jo hyvää alkua...

olisko ajettu longlife "ohjelmaa" ja öljyt siksi meneet liruksi tai ei muuten vain ole huolehdittu koneesta... mahtuuhan tuohon 300 000 km jo vaikka mitä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

napa kirjoitti:mahtuuhan tuohon 300 000 km jo vaikka mitä...
Niimpä. Ei voi tietää minkälaisella huollolla kone on ollut.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2638
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

napa kirjoitti:kuitenkin tuosta sylinterissä olevasta jäljestä voi sen päätellä, että voitelu on pettänyt... tuskin se nyt ainoastaan yhdestä pytystä pelkästään pettää öljyn vähyyttä... tosin olihan sielä parissa muussakin pytyssä jo hyvää alkua...

olisko ajettu longlife "ohjelmaa" ja öljyt siksi meneet liruksi tai ei muuten vain ole huolehdittu koneesta... mahtuuhan tuohon 300 000 km jo vaikka mitä...
Sitten kun voitelu syystä tai toisesta pettää, vaurion kohde riippuu moottorin voitelujärjestelmän rakenteesta. Mainitsemani V-8 koneen
öljynkierrossa öljy kulki runko-, nokka-akselin-ja kiertokangenlaakereiden jälkeen hydraulinostimien kautta venttiilikoneistolle.
Vaurio ilmeni sitten lopulta sylinterissä no. 8 joka oli viimeinen laakeri ennen öljyn kiertoa yläkertaan.
Samalla tietysti se laakerikaula jossa paine oli laakereista alimmillaan. Ja jossa alhaisen paineen johdosta myös ko. sylinteriseinämien voitelu heikoin koska sylinterin voitelu perustuu kampiakselilta tulevaan roiskevoiteluun...
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Elikkä mun veikkaus haljenneesta männänhelmasta osu lähes oikeaan, tässä tapauksessa leikkaamisen takia kippaava mäntä aiheutti samanlaisen äänen kuin se että männänhelma olis puuttunu. Tämän kippaus efektin takia moottoreissa monesti käytetään epäkeskeistä männäntappia jolloin mekaaniset äänet vähenee. Jos männänhelmasta puuttuu pala tai mäntä on leikannut helmastaan ääni luonnollisesti kovenee tietyillä kierrosluvuilla tai erityisesti silloin kun palamista kyseisen männänpäällä ei esiinny koska mäntä ei silloin ensinkään pysy suorassa koska palotapahtuma pakottaa mäntää toiseen laitaan joka on otettu huomioon männäntapin epäkeskeisellä sijoituksella :roll: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
-M-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 07.05.2007 23:30
Paikkakunta: Oulu

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja -M- »

Minkähänlaiset öljykanavat näissä koneissa on, Kun joksus aikoinaan tais Ford Sierra Cosford koneita purkaantua juuri noiden öljykanavien tukkeentumisien takia.

-M-
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

napa kirjoitti:kuitenkin tuosta sylinterissä olevasta jäljestä voi sen päätellä, että voitelu on pettänyt... tuskin se nyt ainoastaan yhdestä pytystä pelkästään pettää öljyn vähyyttä... tosin olihan sielä parissa muussakin pytyssä jo hyvää alkua...

olisko ajettu longlife "ohjelmaa" ja öljyt siksi meneet liruksi tai ei muuten vain ole huolehdittu koneesta... mahtuuhan tuohon 300 000 km jo vaikka mitä...
Erittäin valitettava tapaus tämä vaurio. Harmittaa oikein Mikan puolesta.

Tämä seuraava kirjootus ei välttämättä liity ollenkaan tämän vaurion syntyyn.

Long life --> klonk klonk live. Vagginemiehiä ketkä on moottorivaurioita korjanneet näisä uudemmista kertoilee juttuja jotka ainakin minulle takaa sen että nämä Longit jää takuuvarmasti hyllyyn minun kohdalta. Syyllisestä näissä muutamissa tapauksissa ei ole pienintäkään epäselvyyttä. Ö-pumpun sihti lähes tukossa öljymönjästä. 30t on vaan kertakaikkiaan liian pitkä vaihtoväli varsiknkin kun ajo ei ole kaupparatsun ajoa.

Moni puolustaa 30t ja ihan ymmärrettävistä syistä. Auto vaihtuu uuteen 3 - 4 vuoden välein Kulut on pienet ja usein motti kestää kyllä sen. Kun motilla on ajettu enemmän alkaa se likaamaan öljyjä ihan toiseen malliin ja silloin ö -vaihtovälejä pitäisi lyhentää.
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja roiala »

Eikös näissä ole ollut tuota kiinnileikkautumisongelmaa "edustuskäytössä" eli kun koneet käyvät ajoittain todella pitkiäkin aikoja tyhjäkäytiä välillä? Rouva presidentilläkin taisi joskus muutaman kymmenen tuhatta ajettu kuussatanen leikata kiinni?
300td -91, manuaali.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Oiskohan kone päässyt joskus kuumenemaan? Joku ilmalukko jäänyt toiseen kanteen?
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

surullisen näköistä . oliko männänrenkaat muissa pytyissä jumittaneet
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Näyttää jotenki omituiselta toi pakoputken pää. Kuvassa ainakin paksuhko. Onko siinä jokin peltisuojus päällä? Entä pakosarjan päällä? Siks vaan kun ihmettelin omassani "pärinää" joka kuului vasemmalta puolelta aina kun vähänkin reippaammin kiihdytti. Jokin siellä meni resonanssiin,epäilin jotain peltiä joka on löysällä/irtoamassa. En viittinyt viime kesänä vielä yhtään repiä auki siltä sivulta kun ei se pärinä mitenkään vaaralliselta kuulostanut. Katotaan sitte ens kesänä. Toi peltivuoraus jolta se kuvissa näyttää selittäis ehkä sen.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2638
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jari_w123 kirjoitti:Elikkä mun veikkaus haljenneesta männänhelmasta osu lähes oikeaan, tässä tapauksessa leikkaamisen takia kippaava mäntä aiheutti samanlaisen äänen kuin se että männänhelma olis puuttunu. :roll: .
Niin, vikahan ei ole vielä selvinnyt joten ei voida luotettavasti arvioida äänen aiheuttajaa.

Mutta kun saa alakerran moottorista auki niin sitten näkyykin jo paljon enemmän
Vastaa Viestiin