380s mesen tekniikasta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
lottesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Su 05.02.2006 21:19
Paikkakunta: turku

380s mesen tekniikasta

Viesti Kirjoittaja lottesse »

onkos toi mersun v8 moottori susi jo syntyessään kun kaikissa yksilöissä tuntuu olevan nokka-aksali vikaa.
ja paljonkos semmoisen nokka paketti maksaa.
voiko vaihtaa kansia irroittamatta.
missä lukemissa kulutus pyörii normaali ajossa.15 vai 25l/100km.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
lottesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Su 05.02.2006 21:19
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja lottesse »

siinähän olikin mukavasti tietoa.toi nokka-akseli projekti vielä kiinnoistais kun näyttää olevan monessa katsomassani mesessä olevan murheena .eli pitääkö ottaa kannet pois vai saako vaihdettua paikoillaan ?
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

lottesse kirjoitti:siinähän olikin mukavasti tietoa.toi nokka-akseli projekti vielä kiinnoistais kun näyttää olevan monessa katsomassani mesessä olevan murheena .eli pitääkö ottaa kannet pois vai saako vaihdettua paikoillaan ?
Helppo homma, menee noin 45 minuuttia yhteensä, jos tietää mitä tekee:

1. ilma putsari pois
2. sytytystulpan johdot irti tulpista ( metkitse järjestys )
3. Venttiilin kopat irti
4. laita nippusitellä molempien puolien nokkaketjut kiinni rattaaseen, ettei ajoitus mene pieleen.
5. Irroita nokkaketjun kiristäjä
6. irroita pultti nokka-akselin päästä ( ratasta kiinnittävä )
7. Irroita oljyputket nokka-akseli pukkien päältä ( osta ensin öljyputkien korjaus sarja VEHOSTA, siellä halvin )
8. Avaa nokka-akseli pukkien pultit ja irroita ratas varovaisesti akselista, varo ettei rattaan kiila tipu
9. Poista keinuvivut ( hanki valmiiksi tarvittava määrä uusia ) ja nokka-alseli.
10. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä........

Helppoa, vai mitä :D 8) :P
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
lottesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Su 05.02.2006 21:19
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja lottesse »

jep ei vaikuta pahalta.
paljon helpompi juttu kun amerikan v-8 moottoreissa. mut nehän onkin tönäri moottoreita.
joskus aloitin parkkipaikalla nokan vaihdon taskulamppu suussa vanhaan taunukseen, kun piti kans olla vartin homma.
ja olishan se ollu jos keskimmäinen kiinteä laakeripukki ei olis ollu kartio niinpäin et nokka piti vetää ulos tulipeltiin päin.et se selittää taunuksissa sen kuppiterällä tehdyn reijän tulipellissä kojetaulun alla.

eli en ainakaan jätä ehjäpeltistä yksilöä ostamatta nokka vian takia.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

En itse ole 380 moottorin venakopan alle päässyt kurkistamaan, mutta jos niissä nokat on samalla tyylillä kuin M116 / M117 moottoreissa, niin suosittelisin ensin - ennenkuin nokka-akselin pukkien pultteja lähtee löysäämään - irroittamaan keinuvivut sieltä välistä pois. Tällöin riski nokka-akselin vääntymisestä/katkeamisesta pienenee huomattavasti.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13631
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

OT: adenauer300 on tehnyt vissiin oikean löydön? Moottori viittaa 500SEC-malliin, osuinko oikeaan :?: . Mistä noita vähän ajettuja löytää :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

karra kirjoitti:OT: adenauer300 on tehnyt vissiin oikean löydön? Moottori viittaa 500SEC-malliin, osuinko oikeaan :?: . Mistä noita vähän ajettuja löytää :D .
No kone on todellakin 500SEC:istä, mutta kyseessä ei ole auto, vaan tuo
aavattaressa näkyvä 500:sen lohkosta tehty pöytä 8) .
Hieman suretti "tuunata" tuo kone, kun sillä todellakin oli ajettu vain 49t km, mutta kun ei sille löytynyt ostajaa ja johonkin se oli saatava pois autotallista :shock: .
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Vastaa Viestiin