Lämpöeristys"teippi" pakosarjan ympärille

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Lämpöeristys"teippi" pakosarjan ympärille

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Mistä tuota lämmöneristys nauhaa saa??? ja mitä maksaa??? Auttaako se mitään / eristääkö lämpöä oikeasti ja kestääkö käytössä (viikkoa pitempään)???

:?

niin siis EI pakoputken korjailuun tarkoitettu vaan lämmön eristämiseen tarkoitettu.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Ainakin Us-Partsista ja varmaan lähes kaikista muistakin jenkkiosaliikkeistä.
Nimeltään muistaakseni Thermo-Tech...ja ymmärtääkseni ihan toimiva tuote.
Kiiinnipysymisen voi varmistaa muutamalla langan pätkällä.

En ole itse laittanut (vielä) mutta aika monessa viritetyssä Ameriikan pelissä näkyy olevan.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Joltain oli sulanut pakosarja tuon teipin ansiosta, taisi olla hieman kireämpi kone muutenkin. :lol: Parhaiten nuo nauhat saa pysymään paikoillaan letkuklemmareilla, mieluummin kuumuutta kestävillä. :wink:

Hinnoissaan ovat, http://www.prostreet.fi/viritysosat/pak ... motec.html

http://www.thermotec.com/products/full/full.html
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

noniin juuri tuota etsinkin, ja hinnatkin oli tuolla linkissä; kiitos :lol:

Niin itselle tuo tulee sellaiseen tarkoitukseen, kun on ruostunut pakosarjan päältä lämpösuoja pellit pois ja tulpat/tulpanjohdot on heti sarjan päällä, sais HELPOSTI noi mahdolliset lämpö onkelmat estettyä (= ei sulais noi johdot)!
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Laitoin syksyllä EL caminoon termo-tec naunaa XL peltisarjoihin
Sitä saa ainakin kahtena eri leveytenä ja mulla oli molempia ja jos täytyy vielä johonkin laittaa niin ostaisin sitä leveämpää 2"?

Asennuksesta sen verran että nauha kostutetaan ekaksi (ei uiteta) ja vedetään piukkaan pakosarjan/putken päälle hieman limittäin.

Kiinnitykseen laitoin 1mm rosteri hitsauslankaa jotka saa näppärästi kiristettyä raudoituskoukulla.
Laitoin vielä aloituskohtaan ja loppuun pari kierrosta paksua alumiiniteippiä.
Letkulemmarit ei ole hyvä ratkaisu, on hankala laittaa ja jostain syystä ruostuu pian poikki (ABA tms.) eri juttu on tietysti ne kapeat rosteriset mutta tulee hintaa niillekin.

Jotkut väittää että ko. nauha ruostuttaa pakosarjoja mutta se ole totta, edellisessä jenkkirottelossa oli myös laitettu nauhaa ja kun revin ne pois niin ei ollut yhtään ruostetta.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Huom!

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Toiset pakosarjojen valmistajat eivät suosittele thermo-teciä juuri tämän pakosarjan "ruostumisen" takia. Itsellänikin jäi laittamatta...
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

http://netti.nic.fi/~marlin/techline.htm

Tuolla on erilaisia pinnoitteita, joilla pitäis olla sama vaikutus, kuin nauhalla.
Onko kellään kokemuksia?
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Tutuntutun täysin entisöidyssä Jaguar E-Typessä oli laitettu pakosarjaan jotain mustaa pinnoitetta oikein jonkun firman toimesta, en nyt ole varma oliko se tuota Black Satinia tai jotain vastaavaa. Eniveis, ensimmäisen kruisailun aikana oli konepellin alta noussut helvetinmoinen käry ja pinnoitteet olivat lohkeilleet ja palaneet pois. :o
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Jenkeissä ainakin noita sarjoja pinnoitetaan keraamisesti, myös itsetehtyjä sarjoja. Suomessa en tiedä jos joku firma tekee. Vähän kyllä epäilen..
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

http://netti.nic.fi/~marlin/pricelst.htm
Tuolla maahantuojan sivuilla on joitain puljuja jotka pinnoittaa?
Voihan noita itsekin pinnoittaa, mömmöt pintaan ja uuniin :wink:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

US-parts -turku vastasi hintakyselyyni

"Thermo-Tecin luettelossa sanottiin, että 6-sylinteriseen menisi
lämmöneristenauhaa pari rullaa 2" leveää, tosin yhdelläkin saattaa
pärjätä koskapa ohje lienee veekuutoseen pitkillä sarjoilla.
Rullassa on 50' eli noin 15m tavaraa. 2"rulla maksaa 80,- ja saataneen
maahan kuluvan kuun aikana,mustana sama 85,- ja sitä löytyy hyllystä.
1"leveää nauhaa on helpompi kiertää, jas sarjoissa on jyrkkiä mutkia.
Sitä löytyy myöskin hyllystä, ja maksaa 50,- ja mustana 55,- mustaa
1"leveää on myöskin vasta tulossa maahan.
Molempia otetaan kyllä Turkuunkin hyllyyn, kunhan saapuvat."
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Otin selvää noista keraamisista pinnoitteista. Helsingistä löytyy tekijä joka on tehnyt niitä enemmänkin. pakosarjan pinnoitus onnistuu itsekin kynäruiskulla mutta palotilan pinnoitus kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi. (kalliita aineita harjoitella)

Palotilan pinnoitus sisältäen kannen ja männät maksaa noin 350 euroa neloskoneeseen. Mitään ilmaista lystiä tuo ei ole mutta voi olla loppujen lopuksi halpaa jos sillä estää männän puhkipalamisen.

Lisäksi tuolla tekijällä oli hyviä kokemuksi turbon palotilan pinnoittamisesta.
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

kyllä on uspartsilla katteet kohdallaan :lol: tilattiin summitista tavaraa ja siellä maksoi tuo 2"*15ft 30 taalaa ,tulee tietysti verot päälle mutta silti paaaljon halvempaa.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Kokeilkaas Laakkosen firmaa Keravalla:

ML Racers Place, puh. 09-2755040

Mä sain ainakin ihan kohtuu hinnat SBC osista: KB männät, Scat veivit, Cranen rullavipat ym.

En ole tosin tilannut vielä, kun joutuu tota uudempaa Mersuu tekemään välillä :(
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Niin mitä käytännön hyötyä tällasesta teippailusta nyt sitten on? Pakosatsit käy kuumempina? Pysyy lämmöt pakosatseissa eikä muualla konehuoneessa? Kertokaa tyhmälle :-D

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kyllähän ne väittää, että kuumempi pakosarja virtaa paremmin. Toinen hyöty on viileämpi konehuone ja joissain autoissa huomattavasti viileämpi imuilma. Puhuivat jopa kymmenistä asteista...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Henri Junkkala kirjoitti:Niin mitä käytännön hyötyä tällasesta teippailusta nyt sitten on? Pakosatsit käy kuumempina? Pysyy lämmöt pakosatseissa eikä muualla konehuoneessa? Kertokaa tyhmälle :-D

Henkka
Ja ruostuttaa pakosarjan puhki ihan parissa kolmessa vuodessa...

löytyy eläviä todisteita umpimädistä sarjoista joihin on fiksut ukot kiertäneet tuota kirottua tuuningteippiä

Ei kannata laittaa jos ei pakko ole lämmöltä suojata muita paikkoja konehuoneessa pakosarjan lähellä
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

Väitän, että virtaa huonommin teippiä käytettäessä.
Perustelut: Ilman teippiä palokaasut jäähtyvät nopeammin jolloin niiden tilavuus pienenee, putkessa on väljempää, virtausvastus vähenee.
Imuilman lämpötila, kuten moottoritilan muukin lämmönnousu sekä äänieristävyys ovatkin sitten eri juttu, joihin teippi auttanee ainakin paikallisesti.
Erilaisilla pinnankarheuksilla ja värilläkin on oma merkityksensä joista lienee keskustelua käyty toisaalla.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Ainakin tuossa minun välikoppa ekkerissä tuo lämmöneristys nauha on hyvä homma ja pysyy konetilassa lämmöt kurissa ja kone saa kylmempää ilmaa ja värkkääminen on kivempaa kun ei pakosarjat kuumota ja tulpanjohdotkaan eivät paistu joten suosittelen ja en kyllä ole huomannut tuota ruostumis ilmiötä pakosarjoissa ja näkyy olevan Autoracingin luettelossa 1" ja 2"tuumaista nauhaa 15,2m rullissa 1" valkoinen 50eur ja musta 55eur ja 2" 80/85eur tai metri tavarana 2 tuumaa leveä 4eur metri suosittelen......
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Jenkki V8 moottoreissa (esim. chevy SB) peltisarjat menevät parin sentin päästä starttimoottoria ja kova kuumuus "kypsyttää" startin jopa vuodessa.
Siinä tämä nauha on todella tarpeen.
Normaali katukäytössä on muutenkin suurin hyöty juuri alhaisempi lämpötila moottoritilassa.

Tosiaan kuten aiemmin jo mainitsin edellisessä chevyssä oli ollut ko. nauha 6 vuotta ja sen alla olleet peltisarjat ei olleet yhtään ruosteessa.

Muutenkin nuo jenkkien peltisarjat on ohkaista peltiä ja aika "julmaa" työn jälkeä.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Onkohan suoraan Tampereelta jostain saatavilla Thermo-Tec:kiä, tuntuu olevan sen verran kallista tavaraa kumminkin, etten ala tilaamaan... ja saa sitten lisää samasta paikasta jos ei riitä....
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mika_M kirjoitti:Onkohan suoraan Tampereelta jostain saatavilla Thermo-Tec:kiä, tuntuu olevan sen verran kallista tavaraa kumminkin, etten ala tilaamaan... ja saa sitten lisää samasta paikasta jos ei riitä....
Polar-autovarusteessa Laukontorilla saattoi muistaakseni olla tuota, tai vastaavaa.

Lisätään toinen vielä: Soini car parts vois myös olla semmonen mistä löytyy?
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Niin mitä käytännön hyötyä tällasesta teippailusta nyt sitten on? Pakosatsit käy kuumempina? Pysyy lämmöt pakosatseissa eikä muualla konehuoneessa? Kertokaa
Hyötyä tulee etenkin sellaisissa autoissa jossa imuilma otetaan konehuoneesta. Toinen hyöty tulee turboahdetuissa autoissa joissa sarjan lämmettyä ei virtaavat pakokaasut menetä lämpöä ennen ahdinta jolloin ahdin ahtaa paremmin. Ilman eristystä pakokaasu jäähtyy jonkin verran ennen ahdinta ja samalla menettää tilavuuttaan/painetta, ilmiö korostuu jos sarja on suuritilavuuksinen peltisarja= paljon jäähdyttävää pintaalaa
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Jani kirjoitti:Polar-autovarusteessa Laukontorilla saattoi muistaakseni olla tuota, tai vastaavaa.
Hain Laukontorilta 2"(valkoista) ja maksoi 3€/metri

:lol:
Vastaa Viestiin