124 200 bensa vm-93 tyhjäkäynti sekoilua pakkasella.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Sakkeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 06.03.2009 11:32
Paikkakunta: Kaarina

124 200 bensa vm-93 tyhjäkäynti sekoilua pakkasella.

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Eli vikana on tyhjäkäynnin humppaaminen ylös alas. Tekee vain pakkasella ja tuo häiriö pahenee koneen lämmetessä. Joskus toimii ihan ok, mutta matka-ajossa saattaa kone alkaa hyytymään ja mikään ei auta, vaikka kaasua kuinka polkisi. Oire sammuttaa koneen yleensä jossain vaiheessa ja kun hetken odottaa käynnistyy taas normaalisti ja saattaa toimia taas moitteetta. Osaa on vaihdettu...katti ja lamda jokin aia sitten muussa yhteydessä. Myös lämpötunnistin sekä termari hieman kylmällä käymisen takia. Vika on ollut jo pitkään eikä kesäkeleillä ole onglmia ollut lainkaan. Nyt vaan kun pakkaset purevat olis mukavaa löytää ratkaisu tähänkin. Kiitos taas etukäteen avusta.
Edit: kone on uudempi 100 kw
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllätaitaa taas olla yj-rele ja bensakin viallinen eli tinakolvikäteen ja tinaa releet uusiksi.
Nyt huoma sin että uudempi.Vanhemmissa ois syy yj-rele ehkä uudemmissakin mutta aiheesta lisää tässä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=82469
Tässä lisää samalla moottorilla mut eri mallissa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=80076
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Koitappa ottaa huohotusletku irti ilmanputsarikotelosta. Kylmä ilma ja huohotusletkusta tuleva lämmin höyry jäädyttää ilmamäärämittarin lautasen ja tyhjäkäynti häviää. Lähtee taas hetken päästä, kun läppä sulaa.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Sakkeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 06.03.2009 11:32
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Tutkittiin ja hutkittiin asiaa tuolla 25 asteen pakkasessa ja irroiteltiin kaikkea mahdollista ja laiteltiin takaisin. Sitten löyty letku joka menee tuohon ecu boksiin. Sen kun irroitti alkoi auto toimia ja tyhjäkäynti oli normaali. Eli ilmeisesti tuossa mustassa kikkareessa joku bitti poikittain? Mitä maksaa? Onko vielä joku mahdollinen kokeiltava kohta olemassa?

Edit: ahdistusta lisää vielä....oli joku köyhä mulkku potkaissut farkku väyrysen takakulmaan lommon!
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siis sulla on uudempi kone eli 16-venttiilinen m111.
Box ia voi kyllä korjuuttaa jollain pajalla .Uusi ecu on törkeen kallis.
Saa varautua tonnin ainakin korjaukseen.
Mites jos ajelet ilman sitä letkua?
Sakkeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 06.03.2009 11:32
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Juu uus pannu juu... Mikä funktio tolla letkulla siihen boksiin on? Meinaan et haitanneeko tuo jos nyt kovimmilla pakkasilla ajelis ilman lekua? Letku menee mun mielestä imusarjan tyveen johonkin anturiin?
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

On vaan kallista korjailla ecua.Monet moittii ke-jettiä mutta perus putsauksilla saa ne pelaamaan ja osaa löytyy mutta kun m111 kettuilee niin boxi tais maksaa uutena 3000e ja käytettyjä ei taida löytyä ja jos on niin maksaa.Onneksi korjauttamaan pystyy mutta halpaa ei sekään ole.
Mietin vaan jos et halua ja tuumit vielä mitä teet niin ei kai se jos ilman letkua ajelet ,särje mitään.Korkeintaan nykimisiä/häiriöitä mutta sen kyllä huomaat kun ajelet sillä.
Sakkeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 06.03.2009 11:32
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

No kallistahan tuo, mutta kuntoon olis hyvä saada. Tarvii metsästellä jostain käytettyä tai sitten korjauttaa jos ei muu auta....
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
haukku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 30.11.2009 21:51

Re: 124 200 bensa vm-93 tyhjäkäynti sekoilua pakkasella.

Viesti Kirjoittaja haukku »

Sakkeus kirjoitti:Eli vikana on tyhjäkäynnin humppaaminen ylös alas. Tekee vain pakkasella ja tuo häiriö pahenee koneen lämmetessä. Joskus toimii ihan ok, mutta matka-ajossa saattaa kone alkaa hyytymään ja mikään ei auta, vaikka kaasua kuinka polkisi. Oire sammuttaa koneen yleensä jossain vaiheessa ja kun hetken odottaa käynnistyy taas normaalisti ja saattaa toimia taas moitteetta. Osaa on vaihdettu...katti ja lamda jokin aia sitten muussa yhteydessä. Myös lämpötunnistin sekä termari hieman kylmällä käymisen takia. Vika on ollut jo pitkään eikä kesäkeleillä ole onglmia ollut lainkaan. Nyt vaan kun pakkaset purevat olis mukavaa löytää ratkaisu tähänkin. Kiitos taas etukäteen avusta.
Edit: kone on uudempi 100 kw
omas oli ongelma "ryyppy"suuttimen kans...välillä jäi auki...välillä hirtti kiinni..kokeile vaihtaa..ei oo kallis
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos olet varma että se on siinä ecussa niin ota sen numerot ja onko siemens vai bosch.Syötä merkki ja numerot ecuun niin löytyy korjaavia firmoja.
Osa ulkomailla osa suomessa.Ja näkyy siellä hinnatkin.
haukku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 30.11.2009 21:51

Viesti Kirjoittaja haukku »

Sakkeus kirjoitti:No kallistahan tuo, mutta kuntoon olis hyvä saada. Tarvii metsästellä jostain käytettyä tai sitten korjauttaa jos ei muu auta....


vekatroniks vaasassa vasaratiellä...osaa korjata boxin...jos se on korjattavisa..ja uus on tosiaankin 3donan arvoinen...oma on nimittäin paskana..eikä meinaa löytää käytettynä...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kannattais vielä tutkia sitä letkun toista päätä mitä se ja milloin anturi ohjailee,voihan siinäkin olla se vika.Normaalisti kun ecut menee ei lähde käyntiin.Mites antamissani topikeissa oli analyysit?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Huomasitkos tuon jäätymis ilmiön ecun letkussa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=34578
Sakkeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 06.03.2009 11:32
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Letku ilmeisesti on ihan reilusti auki, kun vaikuttaa vasta jos ottaa irti? Eli letkussa ilma kulkee? Eli jos boksi olis rikki niin auton ei pitäis lähtee käymään? Eli vikaa pitäis vielä koittaa etsiä muualta? Käymään lähtew hyvinkin oli kone sitten kylmä tai lämmin.
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
Sakkeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 06.03.2009 11:32
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

...jotenkin vaan nyt tuntuis et vika olis jossain paikassa joka jäätää? Ei nimittäin kevät-syksykeleillä ole ollut ongelmia.
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Näissä moottori malleissa on kyllä myös riesana johtosarja ja aiheuttaa kaikkenlaista vikaa.
Kyllähän topikeissa on tietoa jotka annoin .pitää vaan tutkia lisää.
Yj-releen tinaus vois auttaa kuten joku kertoi.Monella samanlaista vikaa mutta kuitenkin eri paikoissa.Ecukin taitaa hajota vaan silloin kun johtosarjat maatuu ja tulee oikosulkuja.
Ecusta kun kysyit niin saattaahan siinä vikaakin olla mutta monet ovat korjuuttaneet topikeista tietojen mukaan totaallista boxin särkymistä kun auto ei käynnisty.
fiksua olisi kyllä ajaa vika koodit ulos jos se antais suoraan vika analyysin
ja saisit vian selville hintoineen ja töineen.Pitää vaan jostain lähteä liikkeelle.
Sakkeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 06.03.2009 11:32
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Kyllä tää tie katsotaan loppun asti. On tuo ollut sen verran hyvä auto, että ei nyt heti heitetä kirvestä kaivoon. Käydään nyt läpi tuo yj.n tinaukset ja katsotaan sitten taas...
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
Sakkeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 06.03.2009 11:32
Paikkakunta: Kaarina

Re: 124 200 bensa vm-93 tyhjäkäynti sekoilua pakkasella.

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

haukku kirjoitti:
Sakkeus kirjoitti:Eli vikana on tyhjäkäynnin humppaaminen ylös alas. Tekee vain pakkasella ja tuo häiriö pahenee koneen lämmetessä. Joskus toimii ihan ok, mutta matka-ajossa saattaa kone alkaa hyytymään ja mikään ei auta, vaikka kaasua kuinka polkisi. Oire sammuttaa koneen yleensä jossain vaiheessa ja kun hetken odottaa käynnistyy taas normaalisti ja saattaa toimia taas moitteetta. Osaa on vaihdettu...katti ja lamda jokin aia sitten muussa yhteydessä. Myös lämpötunnistin sekä termari hieman kylmällä käymisen takia. Vika on ollut jo pitkään eikä kesäkeleillä ole onglmia ollut lainkaan. Nyt vaan kun pakkaset purevat olis mukavaa löytää ratkaisu tähänkin. Kiitos taas etukäteen avusta.
Edit: kone on uudempi 100 kw
omas oli ongelma "ryyppy"suuttimen kans...välillä jäi auki...välillä hirtti kiinni..kokeile vaihtaa..ei oo kallis
MIssä tällänen ryyppysuutin sijaitsee? Vois nyt tuonkin kokeilla. Millä virallisella nimellä kulkee ryyppysuutin?
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se on kylmäkäynnistys suutin nimeltään ja sijaita pitäis imusarjassa jossain kohtaa,eli siihen tulee bensaputki ja sähköliitin samaan ja vanhemmassa se on boschin sininen väriltään ns.pikaliitin.
Sakkeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 06.03.2009 11:32
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

No niin nyt koodit luetettu ja vika kohdistuu kaasuläpän tunnistimeen? Mahdollisesti??Meniköhän oikein? Eli siihen kohtuullisen isoon ja kalliin näköiseen murikkaan joka on imusarjan päällä. Siellä se ilmeisesti on? Mersupajalla nää luettu ja pojat on edelleen kädet pystyssä asian suhteen. Eli Onko tuossa ainoa vaihtoehto vaihtaa koko murikkahässäkkä vai koitetaanko vielä jotain muuta vaihtoehtoo? Nyt tuo vika siis on ihan käyntilämpöisenäkin, eli kierrokset humppaa edelleen reilusti 500- 1500 väliä ja lopuks sammuu.....
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja poke2 »

Sakkeus kirjoitti:No niin nyt koodit luetettu ja vika kohdistuu kaasuläpän tunnistimeen? Mahdollisesti??Meniköhän oikein? Eli siihen kohtuullisen isoon ja kalliin näköiseen murikkaan joka on imusarjan päällä. Siellä se ilmeisesti on? Mersupajalla nää luettu ja pojat on edelleen kädet pystyssä asian suhteen. Eli Onko tuossa ainoa vaihtoehto vaihtaa koko murikkahässäkkä vai koitetaanko vielä jotain muuta vaihtoehtoo? Nyt tuo vika siis on ihan käyntilämpöisenäkin, eli kierrokset humppaa edelleen reilusti 500- 1500 väliä ja lopuks sammuu.....
En mä tiedä mut kokeile toimiiko tyhjäkäyntimoottori itellä aikoinaan oli sökö ja oireet oli saman tapaisia käytin autoo töpsölin pääs ja antoi kans semmosia vikoja et ois köyhtyny jos oisin uskonu.Lopulta vaihdoin lampdan koska se ja tuo moottori oli sökö.Minun mielestä ei kannata uskoa ihan heti kaikkea mitä se kone viko ilmottaa:)
124/300E v.89
Sakkeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 06.03.2009 11:32
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

NO juuri näin itselläkin on jostain syystä alkanut tuntumaan. Eli vaikka tuolta koodia kuinka lukisi niin tuskimpa ihan heti suoraan vikapaikka löytyis.... Toki huollossa sanottiin kyllä että suunta voi antaa yms yms... Ei nyt ihan heti viitsis pistää arvalla isoa kasaa rahaa kiinni vanhaan autoon. Toki auto on hyvä ja katsotaan nyt kun kerran alettiin. Keskiviikoksi aika seuraavalle pajalle... :lol:
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
Sakkeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 06.03.2009 11:32
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Jippii! Kone käy nyt niin, kun pitääkin!!!!

Tänään oli töiden lomassa luppoaikaa ja ajattelin tutkiskella taas kaikkia mahdollisia vikapaikkoja joita täällä palstalla ollaan tämän asian suhteen listattu. Ottelin piuhoja irti ja taas laittelin takaisin ja putsailin liittimiä yms. Eculta tulevan alipaine piuhan irroittelin ja ihmettelin auton käyntiä. Auton käydessä sivusilmään letkun imusarjan kumitutin tyvessä vilahteli vesihelmi! Pimeessä tuota ei nää ja muutenkin oli suhteellisen hankalaa huomata, mutta nyt vain satuin sen huomaamaan. Eli letku irti jälleen ja kumitutit irti ja puhaltelin letkun puhtaaksi. Rassasin vielä metallilangalla letkun läpi ihan vaan varmuudeksi. Letku kiinni ja hups. kone kävi jälleen normaalisti. Ilmeisesti tuo pelkkä vesihelmikin aiheuttaa turhan paljon murheita tyhjäkäyntiin! Oli halpa remppa!!! Kiitos taas kaikille avusta!
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
Sakkeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 06.03.2009 11:32
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Nii eipäs vielä unohdeta topikkia.

Mistä tuo veden kertyminen tuohon letkuun johtuupi? Onko siihen olemassa hyväksi havaittuja vippaskonsteja estää sitä?

Vesihelmiä kertyy kuitenkin ja nyt, kun tietää homman on se helppo puhaltaa puhtaaksi, mutta milläs niiden kertyminen olis helpoin estää. On vaan harmittava vaikkakin mitätön vika.
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kumma juttu mutta missään muissa moottori malleissa ei pitäis olla vastaavaa vesi helmi ongelmaa,kun ne ei kerryttele vettä mihinkään paikkaan.
Mistähän se vesi on peräisin?
Sakkeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 06.03.2009 11:32
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

atlas kirjoitti:Kumma juttu mutta missään muissa moottori malleissa ei pitäis olla vastaavaa vesi helmi ongelmaa,kun ne ei kerryttele vettä mihinkään paikkaan.
Mistähän se vesi on peräisin?
Niin en tiedä mistä tulee, mutta letkuun kertyy pikkuhiljaa useita pieniä helmiä tukkeeksi joka sitten kerääntyy kumitutin mutkaan humppaamaan edestakas. Kun tuo isompi helmi tukkeeaa hetkellisesti tuon letkun tekee moottori katkon joka pudottaa kierroslukua ja miltei sammuu. Eli pakkasella tuo vesihelmi sitten vissiin jäätyy ja aiheuttaa siten useimmin ongelmia. Kesällä ei tuota ongelmaa ole.
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos se vesi pesii jossain mutkassa niin auttaisko jos laitat siihen kolmitie liittimen siten että vesi putoaa alimmaksi laitettavaan pieneen umpisäiliöön.Ja kun on kyseessä alipaine linjasta niin säiliö ilmatiiviiksi letkun nokkaan.
Ja ylimmät liittimet ois y-asenossa ja alimmasta vesi pyttyyn.
Jäänestot varsin kuivattaa kumi osia ja ehkä haurastutaakin jos pikkaisen lorauttas mutta taitaa vesi niin kuin muukin neste häiritä auton toimintaa.



edit.Tuli mieleen myös jos sinne keruupöntön pohjalle lorauttas paineilmajäätymis esto ainetta niin se vois höyryillä pitää linjan auki ja samalla veden pintajännitys ominaisuutta rikkoa ja estäis muös kapillari-ilmiötä häiritsemästä systeemin toimintaa.
Sitä vain ei pitäis kovin kuumaan paikkaan laittaa.Mieto lämpö ois jees.
Tälläinen idis :roll:
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Tarkoitatteko ECU:lla sytkäboksia :?: :shock: ECU:llehan ei mene alipaineletkua. Jos siihen sytkäboksin (EZL) letkuun kertyy vettä niin senhän on imeksittävä jostakin ulkoilmaa. Joko sytkäboksin kalvo vuotaa hiukan tai itse letkussa hiusmurtumia joista ilma pääsee vuotamaan.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Sakkeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 06.03.2009 11:32
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Jep. Eli mikä lie musta murikka?? No jokatapauksessa siihen paineletkuun kertyy vettä. Onko tuolle boksin kalvolle tehtävissä jotain? Tuon letkun pystyy kyllä vaihtamaan vaikka ihan etolan palikoilla vaikkakin tuskin orkkiksena montaa euroa maksaakan. Kumiset tutit muoviletkujen päissä näyttää päällisin puolin suhteellisen hyvältä, joten mahdollinen ilmavuoto voipi johtua boksin kalvostakin? Letkun sisällä oli mustaa mujua jonka putsailin pois. Mistä lie tullut?
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Onko se boksi kuskinpuolen sisälokarissa jossa kolme pyöreää liitintä joista kaksi isompaa, vaiko akun takana?
Lokarissa syttyboksi ja akun takana ECU ja siellä akun takana on myös ABS-ohjausyksikkö mikä on paljolti ECU:n näköinen mutta pienempi.
Sytkäboksin kalvolle tuskin on mitään tehtävissä
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Vastaa Viestiin