124 200 bensa vm-93 tyhjäkäynti sekoilua pakkasella.
124 200 bensa vm-93 tyhjäkäynti sekoilua pakkasella.
Eli vikana on tyhjäkäynnin humppaaminen ylös alas. Tekee vain pakkasella ja tuo häiriö pahenee koneen lämmetessä. Joskus toimii ihan ok, mutta matka-ajossa saattaa kone alkaa hyytymään ja mikään ei auta, vaikka kaasua kuinka polkisi. Oire sammuttaa koneen yleensä jossain vaiheessa ja kun hetken odottaa käynnistyy taas normaalisti ja saattaa toimia taas moitteetta. Osaa on vaihdettu...katti ja lamda jokin aia sitten muussa yhteydessä. Myös lämpötunnistin sekä termari hieman kylmällä käymisen takia. Vika on ollut jo pitkään eikä kesäkeleillä ole onglmia ollut lainkaan. Nyt vaan kun pakkaset purevat olis mukavaa löytää ratkaisu tähänkin. Kiitos taas etukäteen avusta.
Edit: kone on uudempi 100 kw
Edit: kone on uudempi 100 kw
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
200E -93
E240 -98
Citan -13
Kyllätaitaa taas olla yj-rele ja bensakin viallinen eli tinakolvikäteen ja tinaa releet uusiksi.
Nyt huoma sin että uudempi.Vanhemmissa ois syy yj-rele ehkä uudemmissakin mutta aiheesta lisää tässä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=82469
Tässä lisää samalla moottorilla mut eri mallissa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=80076
Nyt huoma sin että uudempi.Vanhemmissa ois syy yj-rele ehkä uudemmissakin mutta aiheesta lisää tässä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=82469
Tässä lisää samalla moottorilla mut eri mallissa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=80076
Koitappa ottaa huohotusletku irti ilmanputsarikotelosta. Kylmä ilma ja huohotusletkusta tuleva lämmin höyry jäädyttää ilmamäärämittarin lautasen ja tyhjäkäynti häviää. Lähtee taas hetken päästä, kun läppä sulaa.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Tutkittiin ja hutkittiin asiaa tuolla 25 asteen pakkasessa ja irroiteltiin kaikkea mahdollista ja laiteltiin takaisin. Sitten löyty letku joka menee tuohon ecu boksiin. Sen kun irroitti alkoi auto toimia ja tyhjäkäynti oli normaali. Eli ilmeisesti tuossa mustassa kikkareessa joku bitti poikittain? Mitä maksaa? Onko vielä joku mahdollinen kokeiltava kohta olemassa?
Edit: ahdistusta lisää vielä....oli joku köyhä mulkku potkaissut farkku väyrysen takakulmaan lommon!
Edit: ahdistusta lisää vielä....oli joku köyhä mulkku potkaissut farkku väyrysen takakulmaan lommon!
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
200E -93
E240 -98
Citan -13
On vaan kallista korjailla ecua.Monet moittii ke-jettiä mutta perus putsauksilla saa ne pelaamaan ja osaa löytyy mutta kun m111 kettuilee niin boxi tais maksaa uutena 3000e ja käytettyjä ei taida löytyä ja jos on niin maksaa.Onneksi korjauttamaan pystyy mutta halpaa ei sekään ole.
Mietin vaan jos et halua ja tuumit vielä mitä teet niin ei kai se jos ilman letkua ajelet ,särje mitään.Korkeintaan nykimisiä/häiriöitä mutta sen kyllä huomaat kun ajelet sillä.
Mietin vaan jos et halua ja tuumit vielä mitä teet niin ei kai se jos ilman letkua ajelet ,särje mitään.Korkeintaan nykimisiä/häiriöitä mutta sen kyllä huomaat kun ajelet sillä.
Re: 124 200 bensa vm-93 tyhjäkäynti sekoilua pakkasella.
omas oli ongelma "ryyppy"suuttimen kans...välillä jäi auki...välillä hirtti kiinni..kokeile vaihtaa..ei oo kallisSakkeus kirjoitti:Eli vikana on tyhjäkäynnin humppaaminen ylös alas. Tekee vain pakkasella ja tuo häiriö pahenee koneen lämmetessä. Joskus toimii ihan ok, mutta matka-ajossa saattaa kone alkaa hyytymään ja mikään ei auta, vaikka kaasua kuinka polkisi. Oire sammuttaa koneen yleensä jossain vaiheessa ja kun hetken odottaa käynnistyy taas normaalisti ja saattaa toimia taas moitteetta. Osaa on vaihdettu...katti ja lamda jokin aia sitten muussa yhteydessä. Myös lämpötunnistin sekä termari hieman kylmällä käymisen takia. Vika on ollut jo pitkään eikä kesäkeleillä ole onglmia ollut lainkaan. Nyt vaan kun pakkaset purevat olis mukavaa löytää ratkaisu tähänkin. Kiitos taas etukäteen avusta.
Edit: kone on uudempi 100 kw
Sakkeus kirjoitti:No kallistahan tuo, mutta kuntoon olis hyvä saada. Tarvii metsästellä jostain käytettyä tai sitten korjauttaa jos ei muu auta....
vekatroniks vaasassa vasaratiellä...osaa korjata boxin...jos se on korjattavisa..ja uus on tosiaankin 3donan arvoinen...oma on nimittäin paskana..eikä meinaa löytää käytettynä...
Huomasitkos tuon jäätymis ilmiön ecun letkussa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=34578
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=34578
Letku ilmeisesti on ihan reilusti auki, kun vaikuttaa vasta jos ottaa irti? Eli letkussa ilma kulkee? Eli jos boksi olis rikki niin auton ei pitäis lähtee käymään? Eli vikaa pitäis vielä koittaa etsiä muualta? Käymään lähtew hyvinkin oli kone sitten kylmä tai lämmin.
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
200E -93
E240 -98
Citan -13
Näissä moottori malleissa on kyllä myös riesana johtosarja ja aiheuttaa kaikkenlaista vikaa.
Kyllähän topikeissa on tietoa jotka annoin .pitää vaan tutkia lisää.
Yj-releen tinaus vois auttaa kuten joku kertoi.Monella samanlaista vikaa mutta kuitenkin eri paikoissa.Ecukin taitaa hajota vaan silloin kun johtosarjat maatuu ja tulee oikosulkuja.
Ecusta kun kysyit niin saattaahan siinä vikaakin olla mutta monet ovat korjuuttaneet topikeista tietojen mukaan totaallista boxin särkymistä kun auto ei käynnisty.
fiksua olisi kyllä ajaa vika koodit ulos jos se antais suoraan vika analyysin
ja saisit vian selville hintoineen ja töineen.Pitää vaan jostain lähteä liikkeelle.
Kyllähän topikeissa on tietoa jotka annoin .pitää vaan tutkia lisää.
Yj-releen tinaus vois auttaa kuten joku kertoi.Monella samanlaista vikaa mutta kuitenkin eri paikoissa.Ecukin taitaa hajota vaan silloin kun johtosarjat maatuu ja tulee oikosulkuja.
Ecusta kun kysyit niin saattaahan siinä vikaakin olla mutta monet ovat korjuuttaneet topikeista tietojen mukaan totaallista boxin särkymistä kun auto ei käynnisty.
fiksua olisi kyllä ajaa vika koodit ulos jos se antais suoraan vika analyysin
ja saisit vian selville hintoineen ja töineen.Pitää vaan jostain lähteä liikkeelle.
Re: 124 200 bensa vm-93 tyhjäkäynti sekoilua pakkasella.
MIssä tällänen ryyppysuutin sijaitsee? Vois nyt tuonkin kokeilla. Millä virallisella nimellä kulkee ryyppysuutin?haukku kirjoitti:omas oli ongelma "ryyppy"suuttimen kans...välillä jäi auki...välillä hirtti kiinni..kokeile vaihtaa..ei oo kallisSakkeus kirjoitti:Eli vikana on tyhjäkäynnin humppaaminen ylös alas. Tekee vain pakkasella ja tuo häiriö pahenee koneen lämmetessä. Joskus toimii ihan ok, mutta matka-ajossa saattaa kone alkaa hyytymään ja mikään ei auta, vaikka kaasua kuinka polkisi. Oire sammuttaa koneen yleensä jossain vaiheessa ja kun hetken odottaa käynnistyy taas normaalisti ja saattaa toimia taas moitteetta. Osaa on vaihdettu...katti ja lamda jokin aia sitten muussa yhteydessä. Myös lämpötunnistin sekä termari hieman kylmällä käymisen takia. Vika on ollut jo pitkään eikä kesäkeleillä ole onglmia ollut lainkaan. Nyt vaan kun pakkaset purevat olis mukavaa löytää ratkaisu tähänkin. Kiitos taas etukäteen avusta.
Edit: kone on uudempi 100 kw
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
200E -93
E240 -98
Citan -13
No niin nyt koodit luetettu ja vika kohdistuu kaasuläpän tunnistimeen? Mahdollisesti??Meniköhän oikein? Eli siihen kohtuullisen isoon ja kalliin näköiseen murikkaan joka on imusarjan päällä. Siellä se ilmeisesti on? Mersupajalla nää luettu ja pojat on edelleen kädet pystyssä asian suhteen. Eli Onko tuossa ainoa vaihtoehto vaihtaa koko murikkahässäkkä vai koitetaanko vielä jotain muuta vaihtoehtoo? Nyt tuo vika siis on ihan käyntilämpöisenäkin, eli kierrokset humppaa edelleen reilusti 500- 1500 väliä ja lopuks sammuu.....
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
200E -93
E240 -98
Citan -13
En mä tiedä mut kokeile toimiiko tyhjäkäyntimoottori itellä aikoinaan oli sökö ja oireet oli saman tapaisia käytin autoo töpsölin pääs ja antoi kans semmosia vikoja et ois köyhtyny jos oisin uskonu.Lopulta vaihdoin lampdan koska se ja tuo moottori oli sökö.Minun mielestä ei kannata uskoa ihan heti kaikkea mitä se kone viko ilmottaa:)Sakkeus kirjoitti:No niin nyt koodit luetettu ja vika kohdistuu kaasuläpän tunnistimeen? Mahdollisesti??Meniköhän oikein? Eli siihen kohtuullisen isoon ja kalliin näköiseen murikkaan joka on imusarjan päällä. Siellä se ilmeisesti on? Mersupajalla nää luettu ja pojat on edelleen kädet pystyssä asian suhteen. Eli Onko tuossa ainoa vaihtoehto vaihtaa koko murikkahässäkkä vai koitetaanko vielä jotain muuta vaihtoehtoo? Nyt tuo vika siis on ihan käyntilämpöisenäkin, eli kierrokset humppaa edelleen reilusti 500- 1500 väliä ja lopuks sammuu.....
124/300E v.89
NO juuri näin itselläkin on jostain syystä alkanut tuntumaan. Eli vaikka tuolta koodia kuinka lukisi niin tuskimpa ihan heti suoraan vikapaikka löytyis.... Toki huollossa sanottiin kyllä että suunta voi antaa yms yms... Ei nyt ihan heti viitsis pistää arvalla isoa kasaa rahaa kiinni vanhaan autoon. Toki auto on hyvä ja katsotaan nyt kun kerran alettiin. Keskiviikoksi aika seuraavalle pajalle... 

300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
200E -93
E240 -98
Citan -13
Jippii! Kone käy nyt niin, kun pitääkin!!!!
Tänään oli töiden lomassa luppoaikaa ja ajattelin tutkiskella taas kaikkia mahdollisia vikapaikkoja joita täällä palstalla ollaan tämän asian suhteen listattu. Ottelin piuhoja irti ja taas laittelin takaisin ja putsailin liittimiä yms. Eculta tulevan alipaine piuhan irroittelin ja ihmettelin auton käyntiä. Auton käydessä sivusilmään letkun imusarjan kumitutin tyvessä vilahteli vesihelmi! Pimeessä tuota ei nää ja muutenkin oli suhteellisen hankalaa huomata, mutta nyt vain satuin sen huomaamaan. Eli letku irti jälleen ja kumitutit irti ja puhaltelin letkun puhtaaksi. Rassasin vielä metallilangalla letkun läpi ihan vaan varmuudeksi. Letku kiinni ja hups. kone kävi jälleen normaalisti. Ilmeisesti tuo pelkkä vesihelmikin aiheuttaa turhan paljon murheita tyhjäkäyntiin! Oli halpa remppa!!! Kiitos taas kaikille avusta!
Tänään oli töiden lomassa luppoaikaa ja ajattelin tutkiskella taas kaikkia mahdollisia vikapaikkoja joita täällä palstalla ollaan tämän asian suhteen listattu. Ottelin piuhoja irti ja taas laittelin takaisin ja putsailin liittimiä yms. Eculta tulevan alipaine piuhan irroittelin ja ihmettelin auton käyntiä. Auton käydessä sivusilmään letkun imusarjan kumitutin tyvessä vilahteli vesihelmi! Pimeessä tuota ei nää ja muutenkin oli suhteellisen hankalaa huomata, mutta nyt vain satuin sen huomaamaan. Eli letku irti jälleen ja kumitutit irti ja puhaltelin letkun puhtaaksi. Rassasin vielä metallilangalla letkun läpi ihan vaan varmuudeksi. Letku kiinni ja hups. kone kävi jälleen normaalisti. Ilmeisesti tuo pelkkä vesihelmikin aiheuttaa turhan paljon murheita tyhjäkäyntiin! Oli halpa remppa!!! Kiitos taas kaikille avusta!
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
200E -93
E240 -98
Citan -13
Nii eipäs vielä unohdeta topikkia.
Mistä tuo veden kertyminen tuohon letkuun johtuupi? Onko siihen olemassa hyväksi havaittuja vippaskonsteja estää sitä?
Vesihelmiä kertyy kuitenkin ja nyt, kun tietää homman on se helppo puhaltaa puhtaaksi, mutta milläs niiden kertyminen olis helpoin estää. On vaan harmittava vaikkakin mitätön vika.
Mistä tuo veden kertyminen tuohon letkuun johtuupi? Onko siihen olemassa hyväksi havaittuja vippaskonsteja estää sitä?
Vesihelmiä kertyy kuitenkin ja nyt, kun tietää homman on se helppo puhaltaa puhtaaksi, mutta milläs niiden kertyminen olis helpoin estää. On vaan harmittava vaikkakin mitätön vika.
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
200E -93
E240 -98
Citan -13
Niin en tiedä mistä tulee, mutta letkuun kertyy pikkuhiljaa useita pieniä helmiä tukkeeksi joka sitten kerääntyy kumitutin mutkaan humppaamaan edestakas. Kun tuo isompi helmi tukkeeaa hetkellisesti tuon letkun tekee moottori katkon joka pudottaa kierroslukua ja miltei sammuu. Eli pakkasella tuo vesihelmi sitten vissiin jäätyy ja aiheuttaa siten useimmin ongelmia. Kesällä ei tuota ongelmaa ole.atlas kirjoitti:Kumma juttu mutta missään muissa moottori malleissa ei pitäis olla vastaavaa vesi helmi ongelmaa,kun ne ei kerryttele vettä mihinkään paikkaan.
Mistähän se vesi on peräisin?
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
200E -93
E240 -98
Citan -13
Jos se vesi pesii jossain mutkassa niin auttaisko jos laitat siihen kolmitie liittimen siten että vesi putoaa alimmaksi laitettavaan pieneen umpisäiliöön.Ja kun on kyseessä alipaine linjasta niin säiliö ilmatiiviiksi letkun nokkaan.
Ja ylimmät liittimet ois y-asenossa ja alimmasta vesi pyttyyn.
Jäänestot varsin kuivattaa kumi osia ja ehkä haurastutaakin jos pikkaisen lorauttas mutta taitaa vesi niin kuin muukin neste häiritä auton toimintaa.
edit.Tuli mieleen myös jos sinne keruupöntön pohjalle lorauttas paineilmajäätymis esto ainetta niin se vois höyryillä pitää linjan auki ja samalla veden pintajännitys ominaisuutta rikkoa ja estäis muös kapillari-ilmiötä häiritsemästä systeemin toimintaa.
Sitä vain ei pitäis kovin kuumaan paikkaan laittaa.Mieto lämpö ois jees.
Tälläinen idis
Ja ylimmät liittimet ois y-asenossa ja alimmasta vesi pyttyyn.
Jäänestot varsin kuivattaa kumi osia ja ehkä haurastutaakin jos pikkaisen lorauttas mutta taitaa vesi niin kuin muukin neste häiritä auton toimintaa.
edit.Tuli mieleen myös jos sinne keruupöntön pohjalle lorauttas paineilmajäätymis esto ainetta niin se vois höyryillä pitää linjan auki ja samalla veden pintajännitys ominaisuutta rikkoa ja estäis muös kapillari-ilmiötä häiritsemästä systeemin toimintaa.
Sitä vain ei pitäis kovin kuumaan paikkaan laittaa.Mieto lämpö ois jees.
Tälläinen idis

Tarkoitatteko ECU:lla sytkäboksia
ECU:llehan ei mene alipaineletkua. Jos siihen sytkäboksin (EZL) letkuun kertyy vettä niin senhän on imeksittävä jostakin ulkoilmaa. Joko sytkäboksin kalvo vuotaa hiukan tai itse letkussa hiusmurtumia joista ilma pääsee vuotamaan.


M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Jep. Eli mikä lie musta murikka?? No jokatapauksessa siihen paineletkuun kertyy vettä. Onko tuolle boksin kalvolle tehtävissä jotain? Tuon letkun pystyy kyllä vaihtamaan vaikka ihan etolan palikoilla vaikkakin tuskin orkkiksena montaa euroa maksaakan. Kumiset tutit muoviletkujen päissä näyttää päällisin puolin suhteellisen hyvältä, joten mahdollinen ilmavuoto voipi johtua boksin kalvostakin? Letkun sisällä oli mustaa mujua jonka putsailin pois. Mistä lie tullut?
300TE -90
200E -93
E240 -98
Citan -13
200E -93
E240 -98
Citan -13
Onko se boksi kuskinpuolen sisälokarissa jossa kolme pyöreää liitintä joista kaksi isompaa, vaiko akun takana?
Lokarissa syttyboksi ja akun takana ECU ja siellä akun takana on myös ABS-ohjausyksikkö mikä on paljolti ECU:n näköinen mutta pienempi.
Sytkäboksin kalvolle tuskin on mitään tehtävissä
Lokarissa syttyboksi ja akun takana ECU ja siellä akun takana on myös ABS-ohjausyksikkö mikä on paljolti ECU:n näköinen mutta pienempi.
Sytkäboksin kalvolle tuskin on mitään tehtävissä
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969