ohoxr5t kirjoitti:kahen litran pemariin saa yli kahden sadan hepan lastuja niin miksei litraa suuremmasta sitten saisi tuota tehoa
Mikä turbo 400CDIssä? Ja tietoja AMG 3.? Dieselistä
- Jani Anttila
- Mersumies

- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Ei sillä moottorin tilavuudella ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, vaan suuttimien kapasiteetti ja sitä myöden niiden määrä ratkaisee...Jussi k kirjoitti:ohoxr5t kirjoitti:kahen litran pemariin saa yli kahden sadan hepan lastuja niin miksei litraa suuremmasta sitten saisi tuota tehoapelkällä lastulla???diesel?? taian vaihtaa bemariin....
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Jani Anttila kirjoitti:Ei sillä moottorin tilavuudella ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, vaan suuttimien kapasiteetti ja sitä myöden niiden määrä ratkaisee...
Näinhän se on.
Nelipyttyisessä on vakiona 40hv/syl, tai suutin, miten vaan.
Kun bemarilta tulee sellainen moottoriversio, jossa on 240hv, tai käytännössä vähän vähemmän, markkinoille, niin siinä on varmaankin sitten sama suutin. Siitä lastuttamalla päästän jo aika lähelle kolmeasataa.
535,ssä on vielä paljon virtaavmpi suutin. Jos suorasuihkarin max teho saavutetaan ~4400rpm, niin ruiskutushetken täytyy olla tosi lyhyt. Elikkä suuttimissa pitää olla lähinnä golfpallon mentävät reiät.
Joku kun bemaripuolelta kiinnostuisi aiheesta, niin tuossa olisi sopivat suuttimet pikku virittelyynkin. Nelipyttyisellä pääsisi varmaan huomattavasti yli kahdensadan hv,n. Vastaavat varmaan amg,n vastaavia ja todennäköisesti ovat vieläkin virtaavammat.
Minä olisin kiivaasti Häkkisen puheilla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- Jani Anttila
- Mersumies

- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Juu. Ei ole koskaan kiinnostanut nuo baijerilaiset siinä määrin että olisin sylinterimääristä perillä, saatikka sitten alkanut jostakin kaivamaan sitä tietoa, ajattelin että kutosia molemmat. Takerruin vaan tuohon kun kirjoitit että "...miksei litraa suuremmasta..."
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Sekään määrä ei nyt enää tunnu utopialta.XUX63 kirjoitti:Sitten kun piimeristä otetaan 70hp/sylinteri tai suutin taikka sitten vaikka yli 130 jatkuvaa hp/litra ja ajellaan satatuhatta niin voin miettiä merkin vaihtoa - mutta vain miettiä
Näillä nykyisilläkin käsittääkseni pääsee jo aika lähelle.
Mersulla on jo osat valmiina, niitä täytyy van yhdistellä.
Amg,n suutinosa ja uusimman pietzosähköisen suuttimen runko, niin luulempa, että se on siinä, jos vaan saa ilmaa tarpeeksi moottorin läpi.
Osat on vaan vielä niin kalliita, ettei pysty huvikseen teetättämään.
Molemmat puliskot yli 500, eli yli tonni/suuin. ......elämä on.......
Nykyisessä, solenoidityyppisestä suuttimessa toimintanopeus tulee vastaan, rautahan siellä sisällä kuitenkin liikkuu.
Pietzosähköinen toimii eri ilmoitusten mukaan 2-5 kertaisella nopeudella, se tietää parhaimmillaan ruiskutusajan lähes tuplaantumista.
Joo. Mersuun saa kyllä aikas hyvin osia, tämä köyhyys tässä on vaan haitolla.
Kunhan saisi nyt nämä jo paikallaan olevat toimimaan niin, että itseäkin tyydyttäisi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
No niin, karalan luona tuli tehtyä reissu, reilu 1000 km oli matkaa yhteensä
Eli täysin vakio 320 CDI penkitettiin tehoihin 175 kw.
Kuulemma varaa olisi vielä pikkuisen ollut, mutta savutus lisääntyy tuosta ylöspäin mentäessä. Nyt savutusta ei ilmene kuin täysikaasulla eikä silloinkaan huomattavasti..
Suuttimet alkavat loppumaan kesken, tässä kun on pienemmät kuin mitä esim.220 CDI ..
Perstuntumalta auto on nyt mieluisampi ajaa. Ensimmäisissä ohituksissa vaan yllätti että alkaa sutaamaan
Eli täysin vakio 320 CDI penkitettiin tehoihin 175 kw.
Kuulemma varaa olisi vielä pikkuisen ollut, mutta savutus lisääntyy tuosta ylöspäin mentäessä. Nyt savutusta ei ilmene kuin täysikaasulla eikä silloinkaan huomattavasti..
Suuttimet alkavat loppumaan kesken, tässä kun on pienemmät kuin mitä esim.220 CDI ..
Perstuntumalta auto on nyt mieluisampi ajaa. Ensimmäisissä ohituksissa vaan yllätti että alkaa sutaamaan
Viimeksi muokannut V-M, La 10.09.2005 04:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E320CDI
Samaa mieltä. Tosin jos on tasavauhdista tehty tai suurella vaihteella ajettu mittaus niin hiukan realistisempaa. Mutta jos maksimaallista kiihtyvyyttä on testattu, niin ei kovin henkseleiden paukutteluun ole syytä, taitaa toi oma talviauto 200 hv tehoilla ja nelivedolla yltää ainakin samaan (TM:n mittaus 4.9 sekunttia).tuikku kirjoitti:Kiihdytysaika 80-120 vastaisi mielummin vähän vähempää tehomäärää.
Viimeksi muokannut Mauri H., La 10.09.2005 08:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tässä lappu , väännöt ei alkupäässä realistisia kun automaatti, näin mika tuumasi..P.M.N. kirjoitti:Kansa vaatii lisätietoja.. Mites väännöt?. Tehtiinkö muuta? EGR? Mitä kustansi?.
Viimeksi muokannut V-M, Ma 31.10.2005 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E320CDI
.
Malliesimerkki lastusta, silloin kun suunnilleen kaikki moottorin ominaisuudet on parantuneet.
Tehokäyrä, sekä vääntökäyrä ovat hyvän muotoiset.
Vääntökäyrän alku seuraa tarkasti valmistajaa. Max vääntö saavutetaan riitävän suurella kierrosluvulla. Voimansiirto kestää.
Tehokäyrä "roikkuu" maksimissaan vielä selvästi yli neljän tonnin. Hyvä.
Suurin voimanlisäys on varmaankin tullut juuri niille kierroksille, joita automaatti pyrkii käyttämään.
Imusarjan läpätkin näyttäisi vielä pelaavat, siitä mahtaa 3200rpm kohdalle tulla tuo "jatko" vääntökäyrään.
Tuollainen lastu ei tosiaan savuta, vaikkei ahtopaineita nostettaisikkaan.
Jos ebay on tuttu, sieltä saa 200-220,sen suuttimia aika edullisestikkin, kun sattuu.
Dieselpajoilla (esim. Häkkinen) saattaa olla vaihtosuuttimiakin kohti hintaan.
Pakokaasujen kierrätyksessä on erittäin suuri säätövara, ilman että se antaa vikakoodia, se säädetään minimiin lastutettaessa.
Malliesimerkki lastusta, silloin kun suunnilleen kaikki moottorin ominaisuudet on parantuneet.
Tehokäyrä, sekä vääntökäyrä ovat hyvän muotoiset.
Vääntökäyrän alku seuraa tarkasti valmistajaa. Max vääntö saavutetaan riitävän suurella kierrosluvulla. Voimansiirto kestää.
Tehokäyrä "roikkuu" maksimissaan vielä selvästi yli neljän tonnin. Hyvä.
Suurin voimanlisäys on varmaankin tullut juuri niille kierroksille, joita automaatti pyrkii käyttämään.
Imusarjan läpätkin näyttäisi vielä pelaavat, siitä mahtaa 3200rpm kohdalle tulla tuo "jatko" vääntökäyrään.
Tuollainen lastu ei tosiaan savuta, vaikkei ahtopaineita nostettaisikkaan.
Jos ebay on tuttu, sieltä saa 200-220,sen suuttimia aika edullisestikkin, kun sattuu.
Dieselpajoilla (esim. Häkkinen) saattaa olla vaihtosuuttimiakin kohti hintaan.
Pakokaasujen kierrätyksessä on erittäin suuri säätövara, ilman että se antaa vikakoodia, se säädetään minimiin lastutettaessa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Nuista suuttiimista.. Jos nyt vaikka vaihtaisi nuo suuttimet, 220 CDI suuttimet riittää teoriassa noin 45 heppaa/kpl ?
Minkälainen koko ero nuilla on verrattuna taas AMG:n suuttimiin?
Tietty voisi olla parempi laittaa suoraan nuo isommat..
Turbossahan ei ole kuin se millin ero pakopesän puolella verraten AMG CDI, joten se ei nyt varmaan ole ensimmäisien muutosten joukossa..
Kellään tietoa mitä tässä oleva automaatti laatikko tykkää ylimääräisestä väännöstä ja tehosta?
Kyllä tässä kävi taas näin ettei tämäkään auto tainnut jäädä vakio kuntoiseksi moottorin osalta
Minkälainen koko ero nuilla on verrattuna taas AMG:n suuttimiin?
Tietty voisi olla parempi laittaa suoraan nuo isommat..
Turbossahan ei ole kuin se millin ero pakopesän puolella verraten AMG CDI, joten se ei nyt varmaan ole ensimmäisien muutosten joukossa..
Kellään tietoa mitä tässä oleva automaatti laatikko tykkää ylimääräisestä väännöstä ja tehosta?
Kyllä tässä kävi taas näin ettei tämäkään auto tainnut jäädä vakio kuntoiseksi moottorin osalta
E320CDI
V-M kirjoitti:Nuista suuttiimista.. Jos nyt vaikka vaihtaisi nuo suuttimet, 220 CDI suuttimet riittää teoriassa noin 45 heppaa/kpl ?
Minkälainen koko ero nuilla on verrattuna taas AMG:n suuttimiin?
Tietty voisi olla parempi laittaa suoraan nuo isommat..
Turbossahan ei ole kuin se millin ero pakopesän puolella verraten AMG CDI, joten se ei nyt varmaan ole ensimmäisien muutosten joukossa..
Kellään tietoa mitä tässä oleva automaatti laatikko tykkää ylimääräisestä väännöstä ja tehosta?
Kyllä tässä kävi taas näin ettei tämäkään auto tainnut jäädä vakio kuntoiseksi moottorin osalta
Alkup. amg,n tehot lastun jälkeen ~280hv, eli ~55hv/suutin.
Ahtimen salliman maksimin jo lähes tavoittaa 220,sen vakiosuuttimilla.
Isommille suuttimille ei oikein jää mitään roolia, ilman suuria muutoksia ahdin/pakoputkisto systeemiin.
Tehoja kyllä lähtisi kivasti.
Automaatin kyllä luulisi kestävän reilustikkin yli viidensadan väännöt.
Niitä voi kyllä kätevästi rajoittaakkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TRÖÖT tuikku, väärä vastaus, automaatin voi vahvistaa, sitten siitä autosta vasta tuleekin kiva, äläkä sano ettei sähkölaatikkoa voi vahvistaa kyllä sen varmaankin voi kun oikein haluaa.tuikku kirjoitti:Automaatin kyllä luulisi kestävän reilustikkin yli viidensadan väännöt. Niitä voi kyllä kätevästi rajoittaakkin.
veskola kirjoitti:TRÖÖT tuikku, väärä vastaus, automaatin voi vahvistaa, sitten siitä autosta vasta tuleekin kiva, äläkä sano ettei sähkölaatikkoa voi vahvistaa kyllä sen varmaankin voi kun oikein haluaa.tuikku kirjoitti:Automaatin kyllä luulisi kestävän reilustikkin yli viidensadan väännöt. Niitä voi kyllä kätevästi rajoittaakkin.
Veskulla taitaa olla laatikko jo kunnossa, huomaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Ei vielä ei vielä, sen takia tuo varmaankin mutta Kuopion suunnan pikkulinnut ovat puhuneet kaksinkertaisesta kitkapinnasta, mitä se sitten tarkoittaakaantuikku kirjoitti:Veskulla taitaa olla laatikko jo kunnossa, huomaan.
Ei se ihan hotswap homma ole muutella osia sinne laatikkoon tai mitä nyt siellä tehdäänkään mutta katsotaan miten tuo sitten kestää.
Juurikin eilen tajusin, että mullahan oli pumppu säädetty samoille väännöille per sylinteri, joita tosin kesti vain kapean rpm ajan, kuin noissa aikuisten ST mersuissa. Ei ihme jos vähän hajoo...
Laatikolle kun vielä löytyy laskuttaja jostain niin aika kiva kauppakassi saadaan aikaseksi, vaikuttas siltä etten itse osaa moista hommaa tehdä.
.
Niin
Ne väännöt nousee loppujen lopuksi niin helposti sellaisiin lukemiin, ettei voimansiirto kestä,(ja aivan liian pienillä tehoilla). No nyt sulla toivon mukaan taas, ainakin jonkun aikaa.
Ei taida vielä kellään olla sellaista toimivaa ratkaisua, jossa vääntöjä ei tarvitsisi jollain lailla varoa.
Loppujen lopuksi perheauton tekniikka ja painava kori sanelee kuitenkin ne rajat. Vaikka ihmeen paljonhan nämä kuitenkin kestää.
Niin
Ne väännöt nousee loppujen lopuksi niin helposti sellaisiin lukemiin, ettei voimansiirto kestä,(ja aivan liian pienillä tehoilla). No nyt sulla toivon mukaan taas, ainakin jonkun aikaa.
Ei taida vielä kellään olla sellaista toimivaa ratkaisua, jossa vääntöjä ei tarvitsisi jollain lailla varoa.
Loppujen lopuksi perheauton tekniikka ja painava kori sanelee kuitenkin ne rajat. Vaikka ihmeen paljonhan nämä kuitenkin kestää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Taidan tyytyä aluksi lastuun. Kattelee sen jälkeen sitten mitä eräät kalajoensuunnalla vaikuttavat virittäjämaajussit tuohon vehkeeseen keksii. Näyttää tuo V-M:n dynolappu ihan kiittettävältä, että enköhän hetken taas pärjää tollasilla tehoilla =)
- Audi A6 Avant (4G) TDI Q
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
Pientä pähkäilyä nuista suuttimista..
320 cdi suuttimet riittää n. 40 hv/kpl
220 cdi suuttimet n. 45 hv/kpl
amg cdi suuttimet n. 55 hv/kpl
Ja nyt kun on kuusi sylinteriä niin..
Omat riittää noin 240 hv
220 cdi suuttimet n.270 hv
amg cdi suuttimet n. 330 hv
Eli olenko nyt käsittänyt tän suuttimien riittävyyden oikein?
Tietty nuo amg suuttimet on jo "liian" suuret kun pumppu ja ahdin ei riitä nuin pitkälle..
Eli järkevin lienee hommata nuo 220 cdi suuttimet..
Minkälaisia putkistoja olette väsänneet näihin?
Erityisesti vaimentimet, pari läpivirtaavaako ?
Katselin alustaa että jos tekis 3" putken sinne. Katalysaattorinhan voi huoletta päästöjen vuoksi ottaa pois?
Vai olisko jollain tietoa ton amg:n putkiston koosta ?
320 cdi suuttimet riittää n. 40 hv/kpl
220 cdi suuttimet n. 45 hv/kpl
amg cdi suuttimet n. 55 hv/kpl
Ja nyt kun on kuusi sylinteriä niin..
Omat riittää noin 240 hv
220 cdi suuttimet n.270 hv
amg cdi suuttimet n. 330 hv
Eli olenko nyt käsittänyt tän suuttimien riittävyyden oikein?
Tietty nuo amg suuttimet on jo "liian" suuret kun pumppu ja ahdin ei riitä nuin pitkälle..
Eli järkevin lienee hommata nuo 220 cdi suuttimet..
Minkälaisia putkistoja olette väsänneet näihin?
Erityisesti vaimentimet, pari läpivirtaavaako ?
Katselin alustaa että jos tekis 3" putken sinne. Katalysaattorinhan voi huoletta päästöjen vuoksi ottaa pois?
Vai olisko jollain tietoa ton amg:n putkiston koosta ?
E320CDI
Kyllä ne väännöt saa rajattua mekaanisessakin jos oikein haluaa, se morkooli on kuitenkin kohtuu helppo ohjattava, vähän kuten ahtopaine...mutta kun se kaikki hauskuus liittyy juuri siihen vääntöön, sillä väännöllä pysyy esimerkiksi semmosen turboseatin perässä kun se pyristelee ohituskaistalla karkuuntuikku kirjoitti:Ne väännöt nousee loppujen lopuksi niin helposti sellaisiin lukemiin, ettei voimansiirto kestä
Minä olen nyt vain pyrkinyt maksimoimaan vääntöä, sen mitä 4 sylinterillä nyt pikkubudjetilla on mahdollista, ja lisää vääntöä haluaa. Vielä menee transportteri karkuun.
Se hajoo mikä on heikkoa, ei sille mitään maha
Aika paljon on juttua putkistoista, luulisin että viimeistään siinä 250 hv kohdalla on syytä harkita 3 tuuman rööriä, ja sitä ennenkin mikäli tekemään ryhtyy. Ahdindieselissä pärjää yhdellä suoralla vaimentimella mikäli sen mahtuu tekemään kunnolla/riittävän isoksi. Kolmituumainen taitaa olla semmonen varma valinta moneen käyttöön...tietysti pelkkää alkuputkea voisi suurentaa, jollei jaksa koko putkea käydä läpi.V-M kirjoitti:Minkälaisia putkistoja olette väsänneet näihin?
Erityisesti vaimentimet, pari läpivirtaavaako ?
Katin olemassa olo kiinnostaa lähinnä katsuria...riippuen autosta. Päästöt ei ole ongelma.
Viimeksi muokannut veskola, Ma 19.09.2005 23:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
V-M
Olet käsittänyt ihan oikein.
1350bar järjestelmässä isoimmilla vakiosuuttimilla taitaa vaan olla se teho n.43-44hv/suutin.
Häkkinen on tehnyt sprintterin suuttimen kärjellekin yhden satsin.
Sanoi määrien olevan lähes ~20% suurempien, kun 200,sessa vakiossa.
Tyhjäkäynnillä oli kuitenkin vielä tehtaan arvojen sisällä. Eli pitäis käydä heittämällä paikoilleen, ja käydä nätisti tyhjäkäyntikin.
Jos vakavissasi suunnittelet, niin nuillakin pääset varmasti sille tasolle, mihin ahtimet riittää. Muistaakseni sanoi olevan vielä aika edullisetkin.
http://www.asdhakkinen.com/Pekka Häkkinen.
V-M
Olet käsittänyt ihan oikein.
1350bar järjestelmässä isoimmilla vakiosuuttimilla taitaa vaan olla se teho n.43-44hv/suutin.
Häkkinen on tehnyt sprintterin suuttimen kärjellekin yhden satsin.
Sanoi määrien olevan lähes ~20% suurempien, kun 200,sessa vakiossa.
Tyhjäkäynnillä oli kuitenkin vielä tehtaan arvojen sisällä. Eli pitäis käydä heittämällä paikoilleen, ja käydä nätisti tyhjäkäyntikin.
Jos vakavissasi suunnittelet, niin nuillakin pääset varmasti sille tasolle, mihin ahtimet riittää. Muistaakseni sanoi olevan vielä aika edullisetkin.
http://www.asdhakkinen.com/Pekka Häkkinen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Moro
Pitipä tännekin ottaa tunnukset, kun olen aiheuttanut tahtomattani eripuraa, tai ainakin kiivasta keskustelua. Pitkään olen roikkunut ja nauttinut näistä riisselikeskusteluista. Äijät pitää hauskaa ja nauttii tekemisistään! Näin pitää olla!
Tuosta minun kulkineesta (ei kai Mese foorumilla voi BMWa autoksi sanoa?), sen verran että niin virittäjä/mittaaja itsekin oli ihmeissään noista tehoista! Myös koska vakio tehokin oli jo yli 240 (BMW ilmoittaa 218) ja vääntö n.600Nm, siis ennen viritystä. Jos lasketaan prosentit ja otetaan lähtökohdaksi tuo tehtaan vakio teho niin saadaan n.280 hp. Joka sekin on hyvä! (kai??) Pakosarjan paine kiinnostaa, samoin todellinen ahtopaine, jotka molemmat on jossakin vaiheessa mitattava. Jos näyttää suurelta on pakoputkea suurennettava tai viritystä laskettava. Olen ajanut ulkomaan keikkojen lomassa vasta n.35t km, eikä toistaiseksi ongelmia.
2006 530d antaa 231hp (uutuutena piezo suuttimet) ja 535d (kahdella eri kokoisella turbolla) 272hp, jos virittäjät lupaa jo 350hp.
Artukaisissa keväällä kokeiltu 1/8-mile 9,5sek ja 124km/h loppunopeus. Jos täydellä mennään matalia 14sek. ja loppunopeus yli 160, niin silloin 300hp on lähellä. Tuo puolimatka antaisi odottaa tälläisiä.
Kuitenkin olen, kuten muutkin autoista jotakin ymmärtävät skeptinen tuohon absoluuttiseen teholukemaan. Ehkä Harinen voisi auttaa ratkaiseemaan "kiistan"?
Voitte olla varma että tätäkin erinomaista palstaa tulen seuraamaan, kommentteja tulee varmaan aika harvoin.
Nimimerkillä: "Mersuakin ajanut"
Skaffa
PS. auto on manuaali

Pitipä tännekin ottaa tunnukset, kun olen aiheuttanut tahtomattani eripuraa, tai ainakin kiivasta keskustelua. Pitkään olen roikkunut ja nauttinut näistä riisselikeskusteluista. Äijät pitää hauskaa ja nauttii tekemisistään! Näin pitää olla!
Tuosta minun kulkineesta (ei kai Mese foorumilla voi BMWa autoksi sanoa?), sen verran että niin virittäjä/mittaaja itsekin oli ihmeissään noista tehoista! Myös koska vakio tehokin oli jo yli 240 (BMW ilmoittaa 218) ja vääntö n.600Nm, siis ennen viritystä. Jos lasketaan prosentit ja otetaan lähtökohdaksi tuo tehtaan vakio teho niin saadaan n.280 hp. Joka sekin on hyvä! (kai??) Pakosarjan paine kiinnostaa, samoin todellinen ahtopaine, jotka molemmat on jossakin vaiheessa mitattava. Jos näyttää suurelta on pakoputkea suurennettava tai viritystä laskettava. Olen ajanut ulkomaan keikkojen lomassa vasta n.35t km, eikä toistaiseksi ongelmia.
2006 530d antaa 231hp (uutuutena piezo suuttimet) ja 535d (kahdella eri kokoisella turbolla) 272hp, jos virittäjät lupaa jo 350hp.
Artukaisissa keväällä kokeiltu 1/8-mile 9,5sek ja 124km/h loppunopeus. Jos täydellä mennään matalia 14sek. ja loppunopeus yli 160, niin silloin 300hp on lähellä. Tuo puolimatka antaisi odottaa tälläisiä.
Kuitenkin olen, kuten muutkin autoista jotakin ymmärtävät skeptinen tuohon absoluuttiseen teholukemaan. Ehkä Harinen voisi auttaa ratkaiseemaan "kiistan"?
Voitte olla varma että tätäkin erinomaista palstaa tulen seuraamaan, kommentteja tulee varmaan aika harvoin.
Nimimerkillä: "Mersuakin ajanut"
Skaffa
PS. auto on manuaali
tuikku kirjoitti:.
Joo
Kaikkea hyvää vaan hänelle.
Mutta en sittekään usko koko asiaan tältä istumalta.
<...>
EHKÄ 311hp, 693Nm, 530d E60, kiva laite kuitenkin
.
Joo
Terve tuloa vaan.
Ei mitään henk. kohtaista.
Olen kirjoitellut aiheesta oman tietämykseni mukaisesti.
Olen ollut täällä kyllä useasti väärässäkin.
Pyrin myös perustelemaan sanomiseni.
Saa arvostella vapaasti.
Moottorista saatavaan tehon määrään ei liity mitään ihmeellistä
Kyse on vaan siitä, paljonko polttoainetta saadaan tehokkaasti palamaan.
Millään valmistajalla ei ole varaa jättää "ylimääräistä" tehoa, ilman syytä käyttämättä.
Käsittääkseni EU- alueella myös laki velvoittaa moottorin valmistajan ilmoittamaan tehon oikein, tietyissä rajoissa.
Onko tehoa todellisuudessa enemmän, vai vähemmän, on itse asiassa yhdentekevää.
Jos omistaja on itse tyytyväinen autoonsa, niin sen täytyy riittää toisillekin.
Tämä foorumi on nimenomaan mielipiteen ilmaisua varten.
Käytä vaan rohkeasti omaasi.
Joo
Terve tuloa vaan.
Ei mitään henk. kohtaista.
Olen kirjoitellut aiheesta oman tietämykseni mukaisesti.
Olen ollut täällä kyllä useasti väärässäkin.
Pyrin myös perustelemaan sanomiseni.
Saa arvostella vapaasti.
Moottorista saatavaan tehon määrään ei liity mitään ihmeellistä
Kyse on vaan siitä, paljonko polttoainetta saadaan tehokkaasti palamaan.
Millään valmistajalla ei ole varaa jättää "ylimääräistä" tehoa, ilman syytä käyttämättä.
Käsittääkseni EU- alueella myös laki velvoittaa moottorin valmistajan ilmoittamaan tehon oikein, tietyissä rajoissa.
Onko tehoa todellisuudessa enemmän, vai vähemmän, on itse asiassa yhdentekevää.
Jos omistaja on itse tyytyväinen autoonsa, niin sen täytyy riittää toisillekin.
Tämä foorumi on nimenomaan mielipiteen ilmaisua varten.
Käytä vaan rohkeasti omaasi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Moro
Tuikulle vielä sen verran että tuo teho/vääntökäyrä ovat hassuja siksi että vääntörajoitin katkoo syöttöä pitääkseen väännön alle asetetun 700Nm. Heksa arvonahan se on kartastossa josta taas ei varmaasti sano mikä se todellisuus on koska anturoinnin yms epätarkkuudet.
Tuo nänni vääntökäyrässä on taas siinä kohtaa missä potku tulee ja johtuu tod näköisesti penkistä.
Ajossa huomaa selvästi (huomasi myös originaali lastulla) miten rajoitin katkoo syöttöä alle 3000 rpm. Kiihtyvyys on lievästi "aaltoilevaa". Kun mennään isommille kierroksille "aaltoilu" loppuu.
Tuo 530d E60 sisältää:
-vääntö rajoituksen (varmasti vain laskennallinen)
-nopeusrajoittimen (nostettu riittävän ylös)
-turbon paineen rajoittimen (virittäjän mukaan ei koskettu)
-ajovakautuksen/luiston eston mukanaan tuoman tehon rajoittimen
Voi olla muutakin koska autossa (ehkä täysin varusteltuna) on yli kaksikymmentä prosessoria ja niissä seitsemän eri käyttöjärjestelmää!!
iDrive toimii Windows CE:llä! koska on ekat madot, virukset tms. autoissa. Bugeja riittää kuulemma vanhemmissa täyteen varustelluissa vehkeissä. Ohjelmaversioissa ollaan menossa nyt ver.19.1!
Skaffa
Tuikulle vielä sen verran että tuo teho/vääntökäyrä ovat hassuja siksi että vääntörajoitin katkoo syöttöä pitääkseen väännön alle asetetun 700Nm. Heksa arvonahan se on kartastossa josta taas ei varmaasti sano mikä se todellisuus on koska anturoinnin yms epätarkkuudet.
Tuo nänni vääntökäyrässä on taas siinä kohtaa missä potku tulee ja johtuu tod näköisesti penkistä.
Ajossa huomaa selvästi (huomasi myös originaali lastulla) miten rajoitin katkoo syöttöä alle 3000 rpm. Kiihtyvyys on lievästi "aaltoilevaa". Kun mennään isommille kierroksille "aaltoilu" loppuu.
Tuo 530d E60 sisältää:
-vääntö rajoituksen (varmasti vain laskennallinen)
-nopeusrajoittimen (nostettu riittävän ylös)
-turbon paineen rajoittimen (virittäjän mukaan ei koskettu)
-ajovakautuksen/luiston eston mukanaan tuoman tehon rajoittimen
Voi olla muutakin koska autossa (ehkä täysin varusteltuna) on yli kaksikymmentä prosessoria ja niissä seitsemän eri käyttöjärjestelmää!!
iDrive toimii Windows CE:llä! koska on ekat madot, virukset tms. autoissa. Bugeja riittää kuulemma vanhemmissa täyteen varustelluissa vehkeissä. Ohjelmaversioissa ollaan menossa nyt ver.19.1!
Skaffa
EHKÄ 311hp, 693Nm, 530d E60, kiva laite kuitenkin
Bemarin kehittämä erittäin epäonnistunut JoyStick keskikonsoliin käden ulottuville, josta käytetään lähes kaikkia sähköisiä toimintoja (ilmastointia, radiota, navigaattoria jne) mitä autossa on. Niille kenelle se auto on tarkoitettu, eli maksukykyisille, ei niin tekniikasta kiinnostuneilleveskola kirjoitti:Mikä on iDrive ?Skaffa kirjoitti: iDrive toimii Windows CE:llä!
Ja tämähän on vaan sitten puhtaasti mun oma mielipide,
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Ahaa, sori OT juttua mutta saa sitä välillä olla tärkeistä asioista. Kyllä justiinsa tuollaiseen, ei niin fataaliin ohjaukseen, sopii hyvin tuo WinCE. Helppo muokata ja päivittää yms. Pääasia, ettei sillä ohjata mitään reaaliaikasovellusta kuten moottoria tai laatikkoa, ei ne nyt niin tyhmiä ole bemarinkaan tehtaalla.Antti V kirjoitti:Bemarin kehittämä erittäin epäonnistunut JoyStick keskikonsoliin käden ulottuville, josta käytetään lähes kaikkia sähköisiä toimintoja (ilmastointia, radiota, navigaattoria jne)
Ette muuten uskoisikaan missä kaikkialla käytetään microsoftin sulautettua softaa, esimerkiksi sulautettua NT käyttistä. Se on ihan toimiva käpistys...
Viimeksi muokannut veskola, La 08.10.2005 09:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iDrive tai kuten Mersu sen haluaa sanoa:
Käyttö- ja näyttöjärjestelmä Comand
Olemme kehittäneet Comand-näyttö- ja käyttöjärjestelmää edelleen S-sarjaa varten. Järjestelmä on mm. aiempaa ergonomisempi.
Comand-monitoimisäädin ja Comand-toimintonäppäimet on sijoitettu keskikonsoliin, jotta niihin ylettyy mukavasti. Lisäksi kaikki oleelliset informaatiot näkyvät Comand-näytössä – tarkkapiirtoinen 8-tuumainen TFT-värinäyttö, joka on nyt lähempänä kuljettajan näkökenttää. Siten voit koko ajan tarkkailla, mitä asetuksia parhaillaan teet. Comand-monitoimisäädin on koko järjestelmän käyttökeskus. Sen avulla pääset käyttämään valikoita. Ne voit valita siirtämällä monitoimisäädintä kevyesti. Tehdyt valinnat vahvistetaan painamalla säädintä.
Eli kopio Bemulta
katsotaan joutuuko Mersu miehet teippaamaan nupin peittoon kun ovat saaneet radiosuomen kuulumaan.
Skaffa
Käyttö- ja näyttöjärjestelmä Comand
Olemme kehittäneet Comand-näyttö- ja käyttöjärjestelmää edelleen S-sarjaa varten. Järjestelmä on mm. aiempaa ergonomisempi.
Comand-monitoimisäädin ja Comand-toimintonäppäimet on sijoitettu keskikonsoliin, jotta niihin ylettyy mukavasti. Lisäksi kaikki oleelliset informaatiot näkyvät Comand-näytössä – tarkkapiirtoinen 8-tuumainen TFT-värinäyttö, joka on nyt lähempänä kuljettajan näkökenttää. Siten voit koko ajan tarkkailla, mitä asetuksia parhaillaan teet. Comand-monitoimisäädin on koko järjestelmän käyttökeskus. Sen avulla pääset käyttämään valikoita. Ne voit valita siirtämällä monitoimisäädintä kevyesti. Tehdyt valinnat vahvistetaan painamalla säädintä.
Eli kopio Bemulta
katsotaan joutuuko Mersu miehet teippaamaan nupin peittoon kun ovat saaneet radiosuomen kuulumaan.
Skaffa
EHKÄ 311hp, 693Nm, 530d E60, kiva laite kuitenkin






