Mikä turbo 400CDIssä? Ja tietoja AMG 3.? Dieselistä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

xr5t kirjoitti:kahen litran pemariin saa yli kahden sadan hepan lastuja niin miksei litraa suuremmasta sitten saisi tuota tehoa :wink:
oho :shock: pelkällä lastulla???diesel?? taian vaihtaa bemariin....
www.thaiklupi.fi
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Jussi k kirjoitti:
xr5t kirjoitti:kahen litran pemariin saa yli kahden sadan hepan lastuja niin miksei litraa suuremmasta sitten saisi tuota tehoa :wink:
oho :shock: pelkällä lastulla???diesel?? taian vaihtaa bemariin....
Ei sillä moottorin tilavuudella ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, vaan suuttimien kapasiteetti ja sitä myöden niiden määrä ratkaisee...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Jani Anttila kirjoitti:Ei sillä moottorin tilavuudella ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, vaan suuttimien kapasiteetti ja sitä myöden niiden määrä ratkaisee...

Näinhän se on.
Nelipyttyisessä on vakiona 40hv/syl, tai suutin, miten vaan.
Kun bemarilta tulee sellainen moottoriversio, jossa on 240hv, tai käytännössä vähän vähemmän, markkinoille, niin siinä on varmaankin sitten sama suutin. Siitä lastuttamalla päästän jo aika lähelle kolmeasataa.

535,ssä on vielä paljon virtaavmpi suutin. Jos suorasuihkarin max teho saavutetaan ~4400rpm, niin ruiskutushetken täytyy olla tosi lyhyt. Elikkä suuttimissa pitää olla lähinnä golfpallon mentävät reiät.

Joku kun bemaripuolelta kiinnostuisi aiheesta, niin tuossa olisi sopivat suuttimet pikku virittelyynkin. Nelipyttyisellä pääsisi varmaan huomattavasti yli kahdensadan hv,n. Vastaavat varmaan amg,n vastaavia ja todennäköisesti ovat vieläkin virtaavammat.

Minä olisin kiivaasti Häkkisen puheilla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

tuo kyllä tiedetään pakkaa vaan ne suuttimet lisääntyä koneen kasvaessa :wink:
syytön mä oon pemarin tehoihin :wink:
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Sitten kun piimeristä otetaan 70hp/sylinteri tai suutin taikka sitten vaikka yli 130 jatkuvaa hp/litra ja ajellaan satatuhatta niin voin miettiä merkin vaihtoa - mutta vain miettiä :lol:
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Juu. Ei ole koskaan kiinnostanut nuo baijerilaiset siinä määrin että olisin sylinterimääristä perillä, saatikka sitten alkanut jostakin kaivamaan sitä tietoa, ajattelin että kutosia molemmat. Takerruin vaan tuohon kun kirjoitit että "...miksei litraa suuremmasta..."
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

XUX63 kirjoitti:Sitten kun piimeristä otetaan 70hp/sylinteri tai suutin taikka sitten vaikka yli 130 jatkuvaa hp/litra ja ajellaan satatuhatta niin voin miettiä merkin vaihtoa - mutta vain miettiä :lol:
Sekään määrä ei nyt enää tunnu utopialta.
Näillä nykyisilläkin käsittääkseni pääsee jo aika lähelle.

Mersulla on jo osat valmiina, niitä täytyy van yhdistellä.
Amg,n suutinosa ja uusimman pietzosähköisen suuttimen runko, niin luulempa, että se on siinä, jos vaan saa ilmaa tarpeeksi moottorin läpi.
Osat on vaan vielä niin kalliita, ettei pysty huvikseen teetättämään.
Molemmat puliskot yli 500, eli yli tonni/suuin. ......elämä on.......
Nykyisessä, solenoidityyppisestä suuttimessa toimintanopeus tulee vastaan, rautahan siellä sisällä kuitenkin liikkuu.
Pietzosähköinen toimii eri ilmoitusten mukaan 2-5 kertaisella nopeudella, se tietää parhaimmillaan ruiskutusajan lähes tuplaantumista.
Joo. Mersuun saa kyllä aikas hyvin osia, tämä köyhyys tässä on vaan haitolla.

Kunhan saisi nyt nämä jo paikallaan olevat toimimaan niin, että itseäkin tyydyttäisi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
V-M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 27.07.2005 00:01
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja V-M »

No niin, karalan luona tuli tehtyä reissu, reilu 1000 km oli matkaa yhteensä :D

Eli täysin vakio 320 CDI penkitettiin tehoihin 175 kw.
Kuulemma varaa olisi vielä pikkuisen ollut, mutta savutus lisääntyy tuosta ylöspäin mentäessä. Nyt savutusta ei ilmene kuin täysikaasulla eikä silloinkaan huomattavasti..

Suuttimet alkavat loppumaan kesken, tässä kun on pienemmät kuin mitä esim.220 CDI ..

Perstuntumalta auto on nyt mieluisampi ajaa. Ensimmäisissä ohituksissa vaan yllätti että alkaa sutaamaan :shock:
Viimeksi muokannut V-M, La 10.09.2005 04:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E320CDI
Avatar
P.M.N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 14.11.2004 21:52
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

Kansa vaatii lisätietoja. :D . Mites väännöt?. Tehtiinkö muuta? EGR? Mitä kustansi?.
MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

tuikku kirjoitti:Kiihdytysaika 80-120 vastaisi mielummin vähän vähempää tehomäärää.
Samaa mieltä. Tosin jos on tasavauhdista tehty tai suurella vaihteella ajettu mittaus niin hiukan realistisempaa. Mutta jos maksimaallista kiihtyvyyttä on testattu, niin ei kovin henkseleiden paukutteluun ole syytä, taitaa toi oma talviauto 200 hv tehoilla ja nelivedolla yltää ainakin samaan (TM:n mittaus 4.9 sekunttia).
Viimeksi muokannut Mauri H., La 10.09.2005 08:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V-M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 27.07.2005 00:01
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja V-M »

P.M.N. kirjoitti:Kansa vaatii lisätietoja. :D . Mites väännöt?. Tehtiinkö muuta? EGR? Mitä kustansi?.
Tässä lappu , väännöt ei alkupäässä realistisia kun automaatti, näin mika tuumasi..
Viimeksi muokannut V-M, Ma 31.10.2005 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E320CDI
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Malliesimerkki lastusta, silloin kun suunnilleen kaikki moottorin ominaisuudet on parantuneet.
Tehokäyrä, sekä vääntökäyrä ovat hyvän muotoiset.
Vääntökäyrän alku seuraa tarkasti valmistajaa. Max vääntö saavutetaan riitävän suurella kierrosluvulla. Voimansiirto kestää.
Tehokäyrä "roikkuu" maksimissaan vielä selvästi yli neljän tonnin. Hyvä.
Suurin voimanlisäys on varmaankin tullut juuri niille kierroksille, joita automaatti pyrkii käyttämään.
Imusarjan läpätkin näyttäisi vielä pelaavat, siitä mahtaa 3200rpm kohdalle tulla tuo "jatko" vääntökäyrään.
Tuollainen lastu ei tosiaan savuta, vaikkei ahtopaineita nostettaisikkaan.

Jos ebay on tuttu, sieltä saa 200-220,sen suuttimia aika edullisestikkin, kun sattuu.
Dieselpajoilla (esim. Häkkinen) saattaa olla vaihtosuuttimiakin kohti hintaan.

Pakokaasujen kierrätyksessä on erittäin suuri säätövara, ilman että se antaa vikakoodia, se säädetään minimiin lastutettaessa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
V-M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 27.07.2005 00:01
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja V-M »

Nuista suuttiimista.. Jos nyt vaikka vaihtaisi nuo suuttimet, 220 CDI suuttimet riittää teoriassa noin 45 heppaa/kpl ?
Minkälainen koko ero nuilla on verrattuna taas AMG:n suuttimiin?
Tietty voisi olla parempi laittaa suoraan nuo isommat..

Turbossahan ei ole kuin se millin ero pakopesän puolella verraten AMG CDI, joten se ei nyt varmaan ole ensimmäisien muutosten joukossa..

Kellään tietoa mitä tässä oleva automaatti laatikko tykkää ylimääräisestä väännöstä ja tehosta?

Kyllä tässä kävi taas näin ettei tämäkään auto tainnut jäädä vakio kuntoiseksi moottorin osalta :D
E320CDI
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

V-M kirjoitti:Nuista suuttiimista.. Jos nyt vaikka vaihtaisi nuo suuttimet, 220 CDI suuttimet riittää teoriassa noin 45 heppaa/kpl ?
Minkälainen koko ero nuilla on verrattuna taas AMG:n suuttimiin?
Tietty voisi olla parempi laittaa suoraan nuo isommat..

Turbossahan ei ole kuin se millin ero pakopesän puolella verraten AMG CDI, joten se ei nyt varmaan ole ensimmäisien muutosten joukossa..

Kellään tietoa mitä tässä oleva automaatti laatikko tykkää ylimääräisestä väännöstä ja tehosta?

Kyllä tässä kävi taas näin ettei tämäkään auto tainnut jäädä vakio kuntoiseksi moottorin osalta :D

Alkup. amg,n tehot lastun jälkeen ~280hv, eli ~55hv/suutin.

Ahtimen salliman maksimin jo lähes tavoittaa 220,sen vakiosuuttimilla.
Isommille suuttimille ei oikein jää mitään roolia, ilman suuria muutoksia ahdin/pakoputkisto systeemiin.
Tehoja kyllä lähtisi kivasti.

Automaatin kyllä luulisi kestävän reilustikkin yli viidensadan väännöt.
Niitä voi kyllä kätevästi rajoittaakkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:Automaatin kyllä luulisi kestävän reilustikkin yli viidensadan väännöt. Niitä voi kyllä kätevästi rajoittaakkin.
TRÖÖT tuikku, väärä vastaus, automaatin voi vahvistaa, sitten siitä autosta vasta tuleekin kiva, äläkä sano ettei sähkölaatikkoa voi vahvistaa kyllä sen varmaankin voi kun oikein haluaa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

veskola kirjoitti:
tuikku kirjoitti:Automaatin kyllä luulisi kestävän reilustikkin yli viidensadan väännöt. Niitä voi kyllä kätevästi rajoittaakkin.
TRÖÖT tuikku, väärä vastaus, automaatin voi vahvistaa, sitten siitä autosta vasta tuleekin kiva, äläkä sano ettei sähkölaatikkoa voi vahvistaa kyllä sen varmaankin voi kun oikein haluaa.
:lol:


Veskulla taitaa olla laatikko jo kunnossa, huomaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:Veskulla taitaa olla laatikko jo kunnossa, huomaan.
Ei vielä ei vielä, sen takia tuo varmaankin mutta Kuopion suunnan pikkulinnut ovat puhuneet kaksinkertaisesta kitkapinnasta, mitä se sitten tarkoittaakaan :twisted:

Ei se ihan hotswap homma ole muutella osia sinne laatikkoon tai mitä nyt siellä tehdäänkään mutta katsotaan miten tuo sitten kestää.

Juurikin eilen tajusin, että mullahan oli pumppu säädetty samoille väännöille per sylinteri, joita tosin kesti vain kapean rpm ajan, kuin noissa aikuisten ST mersuissa. Ei ihme jos vähän hajoo...

Laatikolle kun vielä löytyy laskuttaja jostain niin aika kiva kauppakassi saadaan aikaseksi, vaikuttas siltä etten itse osaa moista hommaa tehdä.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Niin
Ne väännöt nousee loppujen lopuksi niin helposti sellaisiin lukemiin, ettei voimansiirto kestä,(ja aivan liian pienillä tehoilla). No nyt sulla toivon mukaan taas, ainakin jonkun aikaa.
Ei taida vielä kellään olla sellaista toimivaa ratkaisua, jossa vääntöjä ei tarvitsisi jollain lailla varoa.
Loppujen lopuksi perheauton tekniikka ja painava kori sanelee kuitenkin ne rajat. Vaikka ihmeen paljonhan nämä kuitenkin kestää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
allu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja allu »

Taidan tyytyä aluksi lastuun. Kattelee sen jälkeen sitten mitä eräät kalajoensuunnalla vaikuttavat virittäjämaajussit tuohon vehkeeseen keksii. Näyttää tuo V-M:n dynolappu ihan kiittettävältä, että enköhän hetken taas pärjää tollasilla tehoilla =)
- Audi A6 Avant (4G) TDI Q
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
V-M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 27.07.2005 00:01
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja V-M »

Pientä pähkäilyä nuista suuttimista..

320 cdi suuttimet riittää n. 40 hv/kpl

220 cdi suuttimet n. 45 hv/kpl

amg cdi suuttimet n. 55 hv/kpl

Ja nyt kun on kuusi sylinteriä niin..

Omat riittää noin 240 hv

220 cdi suuttimet n.270 hv

amg cdi suuttimet n. 330 hv


Eli olenko nyt käsittänyt tän suuttimien riittävyyden oikein?

Tietty nuo amg suuttimet on jo "liian" suuret kun pumppu ja ahdin ei riitä nuin pitkälle..

Eli järkevin lienee hommata nuo 220 cdi suuttimet..

Minkälaisia putkistoja olette väsänneet näihin?
Erityisesti vaimentimet, pari läpivirtaavaako ?

Katselin alustaa että jos tekis 3" putken sinne. Katalysaattorinhan voi huoletta päästöjen vuoksi ottaa pois?

Vai olisko jollain tietoa ton amg:n putkiston koosta ?
E320CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:Ne väännöt nousee loppujen lopuksi niin helposti sellaisiin lukemiin, ettei voimansiirto kestä
Kyllä ne väännöt saa rajattua mekaanisessakin jos oikein haluaa, se morkooli on kuitenkin kohtuu helppo ohjattava, vähän kuten ahtopaine...mutta kun se kaikki hauskuus liittyy juuri siihen vääntöön, sillä väännöllä pysyy esimerkiksi semmosen turboseatin perässä kun se pyristelee ohituskaistalla karkuun :twisted:

Minä olen nyt vain pyrkinyt maksimoimaan vääntöä, sen mitä 4 sylinterillä nyt pikkubudjetilla on mahdollista, ja lisää vääntöä haluaa. Vielä menee transportteri karkuun.

Se hajoo mikä on heikkoa, ei sille mitään maha :lol:
V-M kirjoitti:Minkälaisia putkistoja olette väsänneet näihin?
Erityisesti vaimentimet, pari läpivirtaavaako ?
Aika paljon on juttua putkistoista, luulisin että viimeistään siinä 250 hv kohdalla on syytä harkita 3 tuuman rööriä, ja sitä ennenkin mikäli tekemään ryhtyy. Ahdindieselissä pärjää yhdellä suoralla vaimentimella mikäli sen mahtuu tekemään kunnolla/riittävän isoksi. Kolmituumainen taitaa olla semmonen varma valinta moneen käyttöön...tietysti pelkkää alkuputkea voisi suurentaa, jollei jaksa koko putkea käydä läpi.

Katin olemassa olo kiinnostaa lähinnä katsuria...riippuen autosta. Päästöt ei ole ongelma.
Viimeksi muokannut veskola, Ma 19.09.2005 23:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
V-M
Olet käsittänyt ihan oikein.
1350bar järjestelmässä isoimmilla vakiosuuttimilla taitaa vaan olla se teho n.43-44hv/suutin.
Häkkinen on tehnyt sprintterin suuttimen kärjellekin yhden satsin.
Sanoi määrien olevan lähes ~20% suurempien, kun 200,sessa vakiossa.
Tyhjäkäynnillä oli kuitenkin vielä tehtaan arvojen sisällä. Eli pitäis käydä heittämällä paikoilleen, ja käydä nätisti tyhjäkäyntikin.

Jos vakavissasi suunnittelet, niin nuillakin pääset varmasti sille tasolle, mihin ahtimet riittää. Muistaakseni sanoi olevan vielä aika edullisetkin.
http://www.asdhakkinen.com/Pekka Häkkinen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Skaffa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 06.10.2005 11:37

Viesti Kirjoittaja Skaffa »

Moro

Pitipä tännekin ottaa tunnukset, kun olen aiheuttanut tahtomattani eripuraa, tai ainakin kiivasta keskustelua. Pitkään olen roikkunut ja nauttinut näistä riisselikeskusteluista. Äijät pitää hauskaa ja nauttii tekemisistään! Näin pitää olla!

Tuosta minun kulkineesta (ei kai Mese foorumilla voi BMWa autoksi sanoa?), sen verran että niin virittäjä/mittaaja itsekin oli ihmeissään noista tehoista! Myös koska vakio tehokin oli jo yli 240 (BMW ilmoittaa 218) ja vääntö n.600Nm, siis ennen viritystä. Jos lasketaan prosentit ja otetaan lähtökohdaksi tuo tehtaan vakio teho niin saadaan n.280 hp. Joka sekin on hyvä! (kai??) Pakosarjan paine kiinnostaa, samoin todellinen ahtopaine, jotka molemmat on jossakin vaiheessa mitattava. Jos näyttää suurelta on pakoputkea suurennettava tai viritystä laskettava. Olen ajanut ulkomaan keikkojen lomassa vasta n.35t km, eikä toistaiseksi ongelmia.

2006 530d antaa 231hp (uutuutena piezo suuttimet) ja 535d (kahdella eri kokoisella turbolla) 272hp, jos virittäjät lupaa jo 350hp.

Artukaisissa keväällä kokeiltu 1/8-mile 9,5sek ja 124km/h loppunopeus. Jos täydellä mennään matalia 14sek. ja loppunopeus yli 160, niin silloin 300hp on lähellä. Tuo puolimatka antaisi odottaa tälläisiä.

Kuitenkin olen, kuten muutkin autoista jotakin ymmärtävät skeptinen tuohon absoluuttiseen teholukemaan. Ehkä Harinen voisi auttaa ratkaiseemaan "kiistan"?

Voitte olla varma että tätäkin erinomaista palstaa tulen seuraamaan, kommentteja tulee varmaan aika harvoin.

Nimimerkillä: "Mersuakin ajanut"

Skaffa

PS. auto on manuaali
tuikku kirjoitti:.
Joo
Kaikkea hyvää vaan hänelle.
Mutta en sittekään usko koko asiaan tältä istumalta.
<...>
:D
EHKÄ 311hp, 693Nm, 530d E60, kiva laite kuitenkin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo
Terve tuloa vaan.

Ei mitään henk. kohtaista.
Olen kirjoitellut aiheesta oman tietämykseni mukaisesti.
Olen ollut täällä kyllä useasti väärässäkin.
Pyrin myös perustelemaan sanomiseni.
Saa arvostella vapaasti.

Moottorista saatavaan tehon määrään ei liity mitään ihmeellistä
Kyse on vaan siitä, paljonko polttoainetta saadaan tehokkaasti palamaan.
Millään valmistajalla ei ole varaa jättää "ylimääräistä" tehoa, ilman syytä käyttämättä.
Käsittääkseni EU- alueella myös laki velvoittaa moottorin valmistajan ilmoittamaan tehon oikein, tietyissä rajoissa.

Onko tehoa todellisuudessa enemmän, vai vähemmän, on itse asiassa yhdentekevää.
Jos omistaja on itse tyytyväinen autoonsa, niin sen täytyy riittää toisillekin.

Tämä foorumi on nimenomaan mielipiteen ilmaisua varten.
Käytä vaan rohkeasti omaasi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Skaffa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 06.10.2005 11:37

Viesti Kirjoittaja Skaffa »

Moro

Tuikulle vielä sen verran että tuo teho/vääntökäyrä ovat hassuja siksi että vääntörajoitin katkoo syöttöä pitääkseen väännön alle asetetun 700Nm. Heksa arvonahan se on kartastossa josta taas ei varmaasti sano mikä se todellisuus on koska anturoinnin yms epätarkkuudet.

Tuo nänni vääntökäyrässä on taas siinä kohtaa missä potku tulee ja johtuu tod näköisesti penkistä.

Ajossa huomaa selvästi (huomasi myös originaali lastulla) miten rajoitin katkoo syöttöä alle 3000 rpm. Kiihtyvyys on lievästi "aaltoilevaa". Kun mennään isommille kierroksille "aaltoilu" loppuu.

Tuo 530d E60 sisältää:
-vääntö rajoituksen (varmasti vain laskennallinen)
-nopeusrajoittimen (nostettu riittävän ylös)
-turbon paineen rajoittimen (virittäjän mukaan ei koskettu)
-ajovakautuksen/luiston eston mukanaan tuoman tehon rajoittimen

Voi olla muutakin koska autossa (ehkä täysin varusteltuna) on yli kaksikymmentä prosessoria ja niissä seitsemän eri käyttöjärjestelmää!!

iDrive toimii Windows CE:llä! koska on ekat madot, virukset tms. autoissa. Bugeja riittää kuulemma vanhemmissa täyteen varustelluissa vehkeissä. Ohjelmaversioissa ollaan menossa nyt ver.19.1! :shock: :x

Skaffa
EHKÄ 311hp, 693Nm, 530d E60, kiva laite kuitenkin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Skaffa kirjoitti: iDrive toimii Windows CE:llä!
Mikä on iDrive ?
Avatar
hank
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 11.04.2005 15:40
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja hank »

Tietääkö kukaan suurinpiirtein mitä on s320cdi jossa on lastu!! kuultua että olis 240hv ja 560nm!!
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

veskola kirjoitti:
Skaffa kirjoitti: iDrive toimii Windows CE:llä!
Mikä on iDrive ?
Bemarin kehittämä erittäin epäonnistunut JoyStick keskikonsoliin käden ulottuville, josta käytetään lähes kaikkia sähköisiä toimintoja (ilmastointia, radiota, navigaattoria jne) mitä autossa on. Niille kenelle se auto on tarkoitettu, eli maksukykyisille, ei niin tekniikasta kiinnostuneille :? , on vaan toi alkuopettelu erttäin vaikeata. Oli eräskin heppu saanut siitä radio Suomen päälle ja sen jälkeen teipannut jonkin kotelon sen ilotikun päälle, ettei se ainakaan enään muuttuisi miksikään muuksi.

Ja tämähän on vaan sitten puhtaasti mun oma mielipide,
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Antti V kirjoitti:Bemarin kehittämä erittäin epäonnistunut JoyStick keskikonsoliin käden ulottuville, josta käytetään lähes kaikkia sähköisiä toimintoja (ilmastointia, radiota, navigaattoria jne)
Ahaa, sori OT juttua mutta saa sitä välillä olla tärkeistä asioista. Kyllä justiinsa tuollaiseen, ei niin fataaliin ohjaukseen, sopii hyvin tuo WinCE. Helppo muokata ja päivittää yms. Pääasia, ettei sillä ohjata mitään reaaliaikasovellusta kuten moottoria tai laatikkoa, ei ne nyt niin tyhmiä ole bemarinkaan tehtaalla.

Ette muuten uskoisikaan missä kaikkialla käytetään microsoftin sulautettua softaa, esimerkiksi sulautettua NT käyttistä. Se on ihan toimiva käpistys...
Viimeksi muokannut veskola, La 08.10.2005 09:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Skaffa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 06.10.2005 11:37

Viesti Kirjoittaja Skaffa »

iDrive tai kuten Mersu sen haluaa sanoa:

Käyttö- ja näyttöjärjestelmä Comand
Olemme kehittäneet Comand-näyttö- ja käyttöjärjestelmää edelleen S-sarjaa varten. Järjestelmä on mm. aiempaa ergonomisempi.
Comand-monitoimisäädin ja Comand-toimintonäppäimet on sijoitettu keskikonsoliin, jotta niihin ylettyy mukavasti. Lisäksi kaikki oleelliset informaatiot näkyvät Comand-näytössä – tarkkapiirtoinen 8-tuumainen TFT-värinäyttö, joka on nyt lähempänä kuljettajan näkökenttää. Siten voit koko ajan tarkkailla, mitä asetuksia parhaillaan teet. Comand-monitoimisäädin on koko järjestelmän käyttökeskus. Sen avulla pääset käyttämään valikoita. Ne voit valita siirtämällä monitoimisäädintä kevyesti. Tehdyt valinnat vahvistetaan painamalla säädintä.

Eli kopio Bemulta :!:

katsotaan joutuuko Mersu miehet teippaamaan nupin peittoon kun ovat saaneet radiosuomen kuulumaan. :D

Skaffa
EHKÄ 311hp, 693Nm, 530d E60, kiva laite kuitenkin
Vastaa Viestiin