OM602 kestää hyvin, minä kuvittelen sen johtuvan moottorin lyhyydestä
verrattuna OM603:en. Lyhyt kampiakseli on vääntöjäykempi ja lyhyt
kansi elää vähemmän lämmönvaihteluissa. Laakerivaurioiden
yleisyyteen en ota kantaa, kun ei ole havaintojakaan.
Kanarialla näkee OM602:a, joissa on jopa yli 2 miljoonaa km
takana ammattikäytössä ja edelleen ne ovat ajossa.
OM603 on suorana kuutosena hyvin tasapainossa, toisin kuin
5-sylinterinen OM602. Tämän vuoksi suora 6-sylinterinen on suosittu
moottorityyppi teollisuussovelluksissakin.
Ei tuo moottoritekniikka ja tasapainotus mikään mysteeri ole, jos
on sen verran pohjakoulutusta, että ymmärtää muutaman peruskäsitteen
merkityksen, kuten sinimuotoisen värähtelyn, harmoniset taajuudet,
vektorisummat, momentit ja voimat. Kaikki nämä tulevat vastaan jo
peruskoulussa. Homma muuttuu vaikeaksi vasta formulatasolla, kun
mennään äärimmäisyyksiin ja silloinhan kaikki on vaikeata.
Aiheeseen voi perehtyä esim. seuraavissa lähteissä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_balance
http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-six_engine
http://www.google.fi/url?sa=t&source=we ... iuMNPoIHuw
Mitä tulee venttiilikoneistoihin, niin hydrauliikka tasaa vain välyksen
nostajissa.