W124 250d: nakutus, lämpöjen nousu ja öljynpaineiden lasku

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

veskola kirjoitti:No onhan ne tavallaan kiinni kampiakselissa, älä nyt tuosta tohtorin lausunnosta menetä hermoa.

Mutta mikäli mennään moottorin ulkopuolelle niin minkäs värinen se paras moottorilohko on. Nuo TaunusTopit aikoinaan maalasi moottorilohkot punaiseksi ja brembo jarrutkin. Miksi ihmeessä ? Eikös valkoisessa näkyisi parhaiten alkavat öljyvuodot vai onko tuo värikin jokin värähtelyjuttu...värithän ovat värähtelyä.
Vihreä on paras. Meidän veneen Perkins on vihreäksi maalattu ja nähdäkseni liki paras dieselkone minkä tiedän (4 sylinteriä, 4 litraa, 73 hv, vääntöä järkyttävästi ja painoa kytkimen kanssa noin 600 kg. Jos ydinsota tulee, henkiin jää joukko torakoita ja tuo Perkinssi :twisted: )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

päivitetäänpä päiväkirjaa..

eli torstai-iltana hinattiin mese hoitoon.

kone levälleen ja osat ulos. tuloksena että....

viitospytyn kiertokanki uusintaan ja kampiakseli hiottavaksi. toivottavasti hionta auttaa, muuten pitää hankkia uus akseli jostain.

samalla käypi koneen läpi, männänrenkaat ainaki menee suoraan uusintaan ja laakerit tietty.

kansi on kuiten jo aiemmin käyty läpi, niin sillä tuo remontti kannattaa. mun mielestä. tietty se vaihtokone on aina vaihtoehto, mutta mistäpä niistäkään tietää, missä kunnossa ne on. käypi tuon kunnolla läpi ni kai sillä taas puoli miljoonaa ajaa, jos nuo mersun koneet ei enempää kestä. :evil:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juha1 kirjoitti: tuloksena että....

viitospytyn kiertokanki uusintaan ja kampiakseli hiottavaksi.
Eli sieltäkin oli kiertokangen laakeri pettänyt.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kielii huonosta ölynpaineista ja huonoista öljyistä sekä epäpuhtauksista öljyn mukana.
5-sylinterin kiertokangen-ja runkolaakeri kärsii myös lämpöongelmista.
Jos kyseisellä moottorilla oli ajettu puolimiljoonaa, herää kyllä kysymys mitähän löytyy huotohistoriasta.
Kyllä Mersun OM 602 moottori kestää millin ajaa. Kunhan siitä pidetään edes vähän huolta.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 16.08.2009 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

no jos mobilin täyssynteettinen 5w-50 on huonoa öljyä, ni mitäs sinne sitte pitäis tunkea..? tuntuu siltä, että osa tunkee sinne vaikka mitä delvaccia ja silti kestää.. :shock: ja tosiaan suodatin ja öljyt on vaihdettu aina kympin välein kuten aiemmin olen jo maininnu..

ja niistä lämpöongelmista, milläs niitä estää, ei varmaan millään..?

tietty, kun rasitusta on ollu enemmän, olen antanu koneen jäähtyä jonkin aikaa, että kone hieman jäähtyy, mut se suojelee mielestäni paremminki kantta ku laakereita. tai sitte molempia, en tiedä.. :?

mut toisaalta, eipähän ollu ainakaan se öljypumppu.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Sinä olet voinut laittaa moottoriin Mobilia ,mutta mitä siellä on sitä ennen käytetty.
Lämpöongelmiin voidaan vaikuttaa vesipumpun alkuperäisosan hankinnalla sekä jäähdyttimen kunnolla.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 16.08.2009 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

edellinen omistaja käytti samaa tavaraa ku minä ja samalla vaihtovälillä. ensimmäinen omistaja on käyttäny veholla huollossa, en muista mitä litkua ne siihen on laittanu.. jotenki veikkaisin myös mobilia sinnekki..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Jos viitsisit ottaa hyvän kuvan kyseisestä laakerinliuskoista, voisin analysoida sitä valokuvan perusteella mistä vaurio on johtunut. Voisit myös ottaa 5-sylinterin kiertokangen laakeripinnasta kuvan.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

olis pitäny toi kuvan otto tietää aiemmin.. osat on siellä pöydällä jossain, tai oli ku kävin alkuillasta. seuraavan kerran menen paikalle, kun vien sen akselin takaisin. kunhan sen nyt joskus sais sieltä hionnasta. jos sen saa hiomalla tehtyä.

onkos tietoa, paljonko tuo hionta suunnilleen maksaa..? osittain tai kokonaan.. vien sen huomenna ouluun oulun moottorikoneistamoon.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ei kestä laakerit enempää kuin maks 500tkm noissa 60x vapareissa :? .Niin se vaan taitaa olla.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Paska puhetta.
OM 602 kestää vaparina miljoonan aivan helposti, kunhan moottoria huolletaan ja laadukkaat öljyt sisällä. Kokemusta ja tietoa löytyy kyseisen moottorin alkuhistoriasta alkaen.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

samaa hoitoa ajattelin antaa jälleen, kunhan auto on kasassa. eli samaa mobilia ja vaihto suodattimen kans kympin välein.

parempia ehdotuksia toki otetaan vastaan, mut epäilen että näillä mennään edelleen.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tuppaa mureneen syystä tai toisesta nuo kiertokangenlaakerit. Joku kestää sen miljoonan, varsinkin pitkässä matka-ajossa. Jossain vehkeessä 400Tkm on jo jättänyt jälkensä. Ja aina pitää muistaa nuo mittarinruuvaajat...

Kylmäkäynnistykset, pitkät öljynvaihtovälit yms. vaikuttaa tietysti kestoon. Eli huolenpito.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mika.T kirjoitti:
juha1 kirjoitti: tuloksena että....

viitospytyn kiertokanki uusintaan ja kampiakseli hiottavaksi.
Eli sieltäkin oli kiertokangen laakeri pettänyt.
Eipä ole yllätys :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

olis joku tuon kertonu silloin ku mersun ostin ja pidin sitä pitkäikäisenä autona.. :lol:

vaika olenhan toki ite tuola sen 300tkm ajanu ilman suurempia ongelmia, mitä nyt tuo kytkin ja kone tälle kesälle meni..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ei kannata uskoa noita tiettyjä foorumin kommentoijia, kyllä OM 602 moottori varmasti kestää. Se on Mersun dieselmoottoreista paras moottorikonstruktio mitä on koskaan valmistettu.
Monet kyseiset moottorit on otettu ensimmäisen kerran auki lähes miljoonan ajettuna, ja sen jälkeen jotkut rupusnikkarit laittavat tekohengitettynä uudet laakerinliuskat ja uudet männänrenkaat, ja luulevat että moottori kestää toiset miljoona kilometriä.
Suurimmat virheet rupusnikkarit tekevät kun eivät tiedä moottorin kasaamisesta oikeaoppisesti mitään.
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

En lukenut koko viestiketjua läpi mutta aiemmin oli puhetta laivamoottoreiden öljynvaihdoista tai niiden vaihtamattomuudesta. Vaihtamattomuuteen on monta syytä esim. rumiluksen mainitsema separointi mutta vanhojen koneiden kohdalla myös melko kovat kulutuslukemat. Vuorokaudessa saattaa mennä useampi motti. Joku sylinteri sakkaa aina. OMA MIELIPITEENI öljyistä on seuraava: mikäli on ajanut aiemmin mineraaliöljyillä on vaihto synteetttisiin tehtävä harkiten koska synteettisissä on enemmän peseviä aineita jotka saavat karstat liikkeelle. Ennen siirtymistä saattaa forte käsittely auttaa melkoisesti ja ensimmäinen öljynvaihto tämän jälkeen melko lyhyen ajon jälkeen esim 3000 km. Tällöin voi välttyä isommalta harmilta joita irronnut karsta aiheuttaa.
602 koneen parhaasta konstruktiosta voi olla monta mieltä esim. värinöiden suhteen mutta niin monta mielipidettä mahtuu kuin on miehiäkin. Itse arvostan korkealle vapari 603:n. ainoa moite on hivenen korkea ominaiskulutus.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

602 koneen parhaasta konstruktiosta voi olla monta mieltä esim. värinöiden suhteen mutta niin monta mielipidettä mahtuu kuin on miehiäkin. Itse arvostan korkealle vapari 603:n. ainoa moite on hivenen korkea ominaiskulutus.

Jos olet joskus ollut moottorisuunnittelun kanssa tekemisissä, et puhuisi moisia väittämiä.
OM 602 moottori on momenttivärähtelyjen suhteen tasapainossa, siis momenttipiste sulkeutuu, mutta OM 603 ei sitä ole.
OM 602 moottori värähtelee ( siis vaaralliset värähtelyjen solmupisteet )
moottoriteknisten komponenttejen ulkopuolella, ei siis itse moottorin rakenteissa.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Ei se kymppitonnin vaihtoväli riitä jos on ohipuhallus-moottori :roll: niin kuin nuo 602:set tuppaa nykyään olemaan. (remontin jälkeen luulisi riittävän)

Rumilukselta taas samaa stooria momenttipisteistä, alkaa epäilyttää että on poika löytänyt jostain alan kirjasta hienot sanat ja viljelee niitä parhaan kykynsä mukaan. :wink:

kysytäänpä vaikka tälläinen nippeli tieto: kuvaile mikä on desmodrominen venttiilikoneisto ja miksi Mersuista sitä ei löydy? (tai itselleni ei ainakaan ole tullut vastaan) Jos moottorin suunnittelusta tietään mitään, niin nuo pitäisi ainakin tietää. :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Rumilukselta taas samaa stooria momenttipisteistä, alkaa epäilyttää että on poika löytänyt jostain alan kirjasta hienot sanat ja viljelee niitä parhaan kykynsä mukaan.


:shock: :shock: :shock:
" poika "...ei tässä taida enää mikään poika olla, mutta mikähän veijari toisesta päästä löytyy :lol:

Desmodrominen venttiilikoneisto on venttiili, jossa palautusjousen sijasta pakko-ohjattu sulkemismekanismi.
Vanhaa taakse jäänytt venttiilitekniikkaa, nykyään on hydrauliset venttiiliohjaukset.
Kokemusta polttomoottoritekniikan suunnittelusta yli 30-vuotta. Parempi etten kommentoi juttuasi enempää.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

suunnittelua on paperilla ja koneella mutta mitään ei osata toteuttaaa... :lol:
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

kuulostaa siltä että jotku on löytäny googlen, kun on niin hienoja sanoja, ettei tällainen maalainen noiden päälle kohta mitään tajua, jos ollenkaan.. :wink:

ja niihin lämpöihin, vesipumppu on vaihdettu pari kesää sitte. jäähdytin on ehjä, ainaki päällepäin, seki on vaihdettu 2004, ku alko vuotaan edellisellä omistajalla. vielä on sääskiverkkoa siinä edessä suojana, ettei ainakaan heti mene tukkoon ja kaikki roska sisään.. säännöllisesti seki on puhdistettu.

toisaalta, nytpä tulee vaihdettua se syylärin nesteetki, ne ku tahtoo jäädä monesti vaihtamatta. vielä ku sais sitte jarrunesteet vaihdettua jossain vaiheessa..

ja tosiaan samaa voitelua aion jatkaa, samalla vaihtovälillä. jos se tällä kertaa kestäis. mut toivotaan että tuleva kone sitte kestäis korin eliniän loppuun asti..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

JeremyH kirjoitti:Ei se kymppitonnin vaihtoväli riitä jos on ohipuhallus-moottori :roll: niin kuin nuo 602:set tuppaa nykyään olemaan. (remontin jälkeen luulisi riittävän)
siis kymppitonnia vielä lyhyempi vaihtoväli 602:lle..? tuntuu menevän jo aika lyhyeksi matkaksi.. sehän perse jo repeää, jos niin tiheään pitäis öljyt vaihtaa, sehän on aina 60-70e öljynvaihto.. huh huh..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

OM602 kestää hyvin, minä kuvittelen sen johtuvan moottorin lyhyydestä
verrattuna OM603:en. Lyhyt kampiakseli on vääntöjäykempi ja lyhyt
kansi elää vähemmän lämmönvaihteluissa. Laakerivaurioiden
yleisyyteen en ota kantaa, kun ei ole havaintojakaan.

Kanarialla näkee OM602:a, joissa on jopa yli 2 miljoonaa km
takana ammattikäytössä ja edelleen ne ovat ajossa.

OM603 on suorana kuutosena hyvin tasapainossa, toisin kuin
5-sylinterinen OM602. Tämän vuoksi suora 6-sylinterinen on suosittu
moottorityyppi teollisuussovelluksissakin.

Ei tuo moottoritekniikka ja tasapainotus mikään mysteeri ole, jos
on sen verran pohjakoulutusta, että ymmärtää muutaman peruskäsitteen
merkityksen, kuten sinimuotoisen värähtelyn, harmoniset taajuudet,
vektorisummat, momentit ja voimat. Kaikki nämä tulevat vastaan jo
peruskoulussa. Homma muuttuu vaikeaksi vasta formulatasolla, kun
mennään äärimmäisyyksiin ja silloinhan kaikki on vaikeata.

Aiheeseen voi perehtyä esim. seuraavissa lähteissä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_balance
http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-six_engine

http://www.google.fi/url?sa=t&source=we ... iuMNPoIHuw

Mitä tulee venttiilikoneistoihin, niin hydrauliikka tasaa vain välyksen
nostajissa.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

jos 602:lla on ajettu pari miljoonaa, ni varmaan on jossain vaiheessa jo käytetty kone auki, suuresti epäilen. :D

mahtaakohan sen maan lankuissa olla synteettisiä ollenkaan, on ainaki lämpimät ilmat öljyjen puolesta..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No mitä eroa on momentilla ja voimalla ? :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

paino on voimaa, ylipaino ylivoimaa. 8)

momentit on sitte asia erikseen. :lol:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JarkkoN kirjoitti:OM602 kestää hyvin, minä kuvittelen sen johtuvan moottorin lyhyydestä
verrattuna OM603:en. Lyhyt kampiakseli on vääntöjäykempi ja lyhyt
kansi elää vähemmän lämmönvaihteluissa. Laakerivaurioiden
yleisyyteen en ota kantaa, kun ei ole havaintojakaan.
.
Saman suuntainen käsitys tässä on syntynyt itsellekin, kun tätä elämää näiden kanssa on seurannut: pidempi kansi vääntyilee helpommin, sitä vastoin muut osat kestävät tai ovat kestämättä ihan samalla lailla, oli se sitten 4-, 5- tai 6-pyttyinen mosa.

Tai no, viisipyttyisten pumpuissa kuulemma on painosarjavikoja ehkä enemmän kuin muissa. Kai siihenkin joku momenttiperäinen selitys olisi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Pahasti menee JarkkoN "tietämys" pieleen;
OM603 on suorana kuutosena hyvin tasapainossa, toisin kuin
5-sylinterinen OM602. Tämän vuoksi suora 6-sylinterinen on suosittu
moottorityyppi teollisuussovelluksissakin.

OM 603 moottori on kaukana tasapainosta, senvuoksi sitäkin moottorityyppiä joudutaan tasapainottamaan.
Moottorin värähteylytaajuudet alkavat haitallisesti ilmenemään jo 3000 r/min kohdalla, kun erilaisten värähtelyjen solmupisteet sattuvat moottorielinten kohdalle toistuvasti.
Turhaan minun on tässä yhteydessä osoittaa matemaattisesti, mekaniikan lainalaisuuksien ja fysiikan lakien toteutumista polttomoottoritekniikassa.

Ps. Toki hydrauliikan tulo venttiilinnostimien tekniikkaan huolehtii mm. venttiilinvälyksen pitämisestä.
Hitaissa ja keskinopeissa moottoreissa ei ole merkitystä millä tekniikalla venttiilin kiinnipysyminen varmistetaan, sensijaan nopeakierroksiset lähes 20000 r/min kiertävät mäntämoottorit vaativat erityyppisiä tekniikoita venttiilien sulkemistekniikassa.
Vastaa Viestiin