w123 2.0 bensa -77 - Kuvia valmiista s.2!

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w123 2.0 bensa -77

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olishan noita öljypohjan suojia kunnollisiakin, esmerkiks hommaat vanahemman ässän pohjalevyn mikä suojaa koko alapuolisen öljypohjan :wink: mullakin olis nuutama niitä jouten :D
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w123 2.0 bensa -77

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Kyllä se 200 kaasari tahtoo vaan bensaa syödä. Mulla oli 280E ja ostin 200T pieniruokaiseksi käyttöautoksi! :lol: Vei yhtä paljon bensaa pienikin moottori mitä twincami. Ainut ero oli matka ajo missä kaks satasella pääsi ihan kohtuu kulutukseen. (Alle 10 litraa)

Mitkä iskarit meinasit laittaa vai mennäänkö vakioilla?
IG: @pyrytakkunen
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Re: w123 2.0 bensa -77

Viesti Kirjoittaja bäkström »

Kiitos kommenteista!

Ajovalot tulee tuoreemman malliset, maskin ritilä on jo maalattu mustaksi.. :roll:

Tuo öljypohjan suoja on juuri sellainen kun tarvitsen, edestäpäin tulevia iskuja, esim hidastetöyssyt, ei tällä kuitenkaan mitään hiekkapätkää ralliteta.. :lol:

Iskarit on edessä alkuperäiset, kuten kuvista käy ilmi niin edessä on iskarin kiinnityksiä korotettu 4cm, eli ei pohjaa enää.. Kuplasta löytyy muuten mitoiltaan täydelliset iskarit, ovat vaan pirun löyssät.. :wink:
Takapään kimppuun en ole vielä käynyt, edessä/moottoritilassa riittänyt puuhaa.. Mutta eiköhän sekin ensi viikolla..
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Re: w123 2.0 bensa -77

Viesti Kirjoittaja bäkström »

Kuva

Kuva

Mersu näyttää nyt tältä, on ollut ajossa jo hyvän aikaa, mutta nyt siinä on vikaa..

Elikkä, auto lähtee käyntiin, käy tyhjäkäyntiä, ottaa kierroksia jotenkin, mutta pahaa pätkimistä keskialueelle, ja käyntikin on aika huonoa, ajamaan lähtiessä puutuu.

Uutta: tulpat, virranjakajan kansi, katkojan kärjet ja kondensaattori vaihdettu toisesta autosta, pitäisi olla ehjä..
Puristukset kaikissa suht samat, 160psi tjsp

Tulpanjohdot ei ole kovin vanhat ja niissä arvot suht samat, kipinä tulee kaikille kivasti, mutta antaako tuo sitten tuplakipinän tai jotain?

Onko pyörijän alta jotkut tasapainot rikki?

Kaasarikin kävi pöydällä, kalvo ehjä eikä mitään ihmeempää löytynyt..
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: w123 2.0 bensa -77 - apua käyntivian kanssa s.2?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

imuvuoto? mul oli pari letkuu irti niin ajovauhissa ryki tuo 230.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Re: w123 2.0 bensa -77 - apua käyntivian kanssa s.2?

Viesti Kirjoittaja bäkström »

Ei ole imuvuotoa, kaasari kävi pöydällä ja on ok.

Viankin ratkaisin, varmuudeksi vielä hain uuden konkan, mersun ei ollut mutta otin sitten 142 volvon konkan, meni kivasti yhden abicon avulla, sen jälkeen ei toiminut mutta päätin vielä kokeilla uusilla tulpilla.
Sittenhän se pelasi hienosti, nyt vaan saa bensaa hitosti, karstoitti jo tulpat ja kävi miten sattuu, luulen keksineeni mistä seostakin säädetään tässä samassa, siitä tyhjäkäyntiruuvin vierestä kaasuvivusta, paha selittää mutta kokeillaan siitä :D
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: w123 2.0 bensa -77 - apua käyntivian kanssa s.2?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kuulostaa siltä että liian montaa osaa on käytetty irti. :crazy:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Re: w123 2.0 bensa -77 - apua käyntivian kanssa s.2?

Viesti Kirjoittaja bäkström »

Juu sitähän tämä on, Nyt taas jännä vika, 1 ja 2 sylintereiden tulpat ok, 3 ja 4 sylinterien tulpat vetää mustaksi..

Huomenna haen vielä uudet tulpanjohdot ja tulpat, jos ei lähde pelaamaan niin koko sen jakajan mollukan etsin toisen, sielä kuulemma sisällä jotkut tasapainot jotka voivat hajota ja sekoittaa kaiken?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w123 2.0 bensa -77 - apua käyntivian kanssa s.2?

Viesti Kirjoittaja napa »

bäkström kirjoitti:Juu sitähän tämä on, Nyt taas jännä vika, 1 ja 2 sylintereiden tulpat ok, 3 ja 4 sylinterien tulpat vetää mustaksi..

Huomenna haen vielä uudet tulpanjohdot ja tulpat, jos ei lähde pelaamaan niin koko sen jakajan mollukan etsin toisen, sielä kuulemma sisällä jotkut tasapainot jotka voivat hajota ja sekoittaa kaiken?
noilla oireilla ei ole kyllä jakajassa vika :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Re: w123 2.0 bensa -77 - apua käyntivian kanssa s.2?

Viesti Kirjoittaja bäkström »

Ja nyt tämä vielä jännemmäks menee, auto toimii hienosti kun käynnistää koneen kylmänä, paripäivää ajoin näin ettei mitään, jos erehtyy käynnistämään hetki ajon jälkeen uusiksi niin hajottaa 3 ja 4 sylinterien tulpat, eli lämpösellä koneella käynnistäessä..

Heikko kipinä 3 ja 4 + liikaa soppaa kaasarista (ryyppy)?

Kellään hyviä vinkkejä/ideoita?
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: w123 2.0 bensa -77 - apua käyntivian kanssa s.2?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kokeile vaihtaa vanhoja osia takas :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Re: w123 2.0 bensa -77 - apua käyntivian kanssa s.2?

Viesti Kirjoittaja bäkström »

Nyt vähän helpotti, oli siitä ryypyn alipainemännän (?) kannesta yksi kolmesta pultista poikki, saatto hörppiä ja sekoittaa alipaineita, nyt starttaa jotenki lämpimänäkin, huomenna pitäis tulla uus neula ja suutinputki..
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Re: w123 2.0 bensa -77 - apua käyntivian kanssa s.2?

Viesti Kirjoittaja bäkström »

No nyt saa riittää painiminen tuon strömberin kanssa, menee tekniikka vaihtoon..

Vaikka olisin tuon kaasariongelman ratkaissut olisi silti mersu ollut 4 vaihteinen, laiska ja janoinen, nyt m115 tilalle tulee m102, 2.3 8v tekniikka 5 vaihteisella laatikolla, estääkö mikään minua tekemästä näin?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: w123 2.0 bensa -77 - Tekniikan vaihto m115->m102

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eihä siin mikää estä mutta miksi tyytyä m102 kun voisit laittaa m103 tai m104? vaiva on sama.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Re: w123 2.0 bensa -77 - Tekniikan vaihto m115->m102

Viesti Kirjoittaja bäkström »

Sergey kirjoitti:eihä siin mikää estä mutta miksi tyytyä m102 kun voisit laittaa m103 tai m104? vaiva on sama.
Koska sain sopivasti kaverilta sähkövikaisen 190 mersun jossa m102, ei tällä koneen vaihdolla mitään tehoja haeta, vain käyttömukavuutta/polttoaineenkulutuksen pienentymistä..

Ja jos/kun laitan tuon w201 peräisin olevan 5v laatikon, niin mikä kardaani sinne käy, vai pätkinkö itse?

Entä koneen kannakkeet? Samaa lohkoahan tämä on sen tuoreemman kaasarikoneen kanssa joita on käytetty w123 mersuissa..?
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: w123 2.0 bensa -77 - Tekniikan vaihto m115->m102

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

20tkm ajanu M115 moottorilla ja se on oiva moottori. Korjasin ryypynkin, oli lopulta yksinkertainen kun viitsi nähdä vaivaa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Re: w123 2.0 bensa -77 - Tekniikan vaihto m115->m102

Viesti Kirjoittaja bäkström »

No päivitetääs hieman tätäkin, auto on nyt siis myyty mutta lisätään ajan kuluksi mitä tuli tehtyä..

Tekniikka vaihtui siis 2.3 ruiskukoneeseen 5v lootalla, toimenpide oli sinänsä helppo, kytkinletku kävi suoraan. (mikään muu ei)

Kone asettui kivasti paikoilleen w123 kaasari-m102 koneen kannakkeilla:
Kuva

Lyhennetty kardaani ja orkkis:
Kuva

Bensapumppu jne konttiin, kuvassa myös suunnittelin ilmajousia:
Kuva

Automaatioasentajainsinööriopiskelija-kaverini hoiti sähköpuolen kuntoon:
Kuva

Konetila näytti siis tältä:
Kuva

Tekniikka toimi nyt loistavasti, yksi bensalinja meni minun aikanani paskaksi, mutta se laitetaan letkujen tekijän ammattitaidottomuuden piikkiin.

Lattiaverhoilut tein uusiksi metritavarasta:
Kuva

Viimeisissä kuvissa näyttää tältä:
Kuva
Kuva

Parit reissut tuli tehtyä ja hyvä peli oli, uudella tekniikalla kului bensaa paria litraa vajaa tankillinen 650km reissulla ja alkukesästä vanhalla koneella ajoin lähes samalla bensamäärällä 250km reissun, enkä enää ikinä rupea taistelemaan kaasareiden kanssa..

Tämä oli vain minun mielipide minkälaisena w123 bensamersu olisi pitänyt lähteä uutena tehtaalta, joku toinen saattaa olla sitä mieltä että paras semmoisena kun on valmistettu, auto on nyt siis myyty ja minä jatkan autojen rakentelua mieleiseksi toisten autojen kanssa, palaillaan asiaan..

Kommentit ja mielipiteet ovat enemmänkin kuin tervetulleita!

Suurin osa kuvista on huonoja ja niitä on täällä lisää: http://bakstrom.kuvat.fi/kuvat/w123/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin